Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broeden in afgesloten binnenverblijf

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broeden in afgesloten binnenverblijf

    Ik ben ca 3 weken gelden begonnen met het houden van kanaries en zebravinken in een voliere.

    Ca 3 weken geleden heb ik vogels in mijn voiliere gezet, er was toen een bonte kanarieman die toen meerdere vogels aanviel, 1 vogel werd tot bloedens toe gepikt.

    Ik heb toen besloten het bonte mannetje appart te zetten in het binnenhok(ik had nog geen appart kweekhok), deze begon te fluiten en de bonte kanariepop floot daarop direct. Dit heb ik even aangekeken en het vrouwtje erbij gezet. Deze hebben nu een nestje met 4 eieren (bevrucht zover ik kan zien), de eerste jongen komen mischien as dinsdag al.

    Mijn vraag is wanneer kan ik het binnenhok dat nu gesloten is openen zodat alle vogels weer naar binnen kunnen?

    Of kan iemand me advies geven wat ik het beste kan doen nu.

    alvast bedankt.

    mvgr,

    Joris

    p.s ik heb in de buitenvoiliere ook 2 nestjes, 1 van kanaries en 1 van de zebravinken.

  • #2
    Broeden in afgesloten binnenverblijf

    Hallo Joris!
    Het binnenverblijf is nu het terrotorium van de bonte kanarie en zijn popje.
    Aangezien hij zich in de voliere agressief gedroeg tegenover de andere
    vogels,moet je er normaliter toch van uit gaan,dat hij het binnenverblijf zal verdedigen tegen indringers.
    Als je de andere vogels in het binnenhok wilt toelaten lijkt mij het beste
    met het oog ook op evt.jongen toch over te gaan op verplaatsing van het
    span naar een z.g.dubbele broedkooi.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
      Hallo Joris!
      Het binnenverblijf is nu het terrotorium van de bonte kanarie en zijn popje.
      Aangezien hij zich in de voliere agressief gedroeg tegenover de andere
      vogels,moet je er normaliter toch van uit gaan,dat hij het binnenverblijf zal verdedigen tegen indringers.
      Als je de andere vogels in het binnenhok wilt toelaten lijkt mij het beste
      met het oog ook op evt.jongen toch over te gaan op verplaatsing van het
      span naar een z.g.dubbele broedkooi.

      Kan ik dan het beste dit nu doen voor de jongen komen of de jongen zelfstandig laten worden en daarna het koppel verplaatsen.
      Als ik je bericht goe lees kan ik dit nu het beste doen voor de jongen komen?

      Ik krijg binnen nu en 2 dagen en broedkooi van 90 x40x50.

      Als het het geen probleem is verhuis ik ze over 2 dagen als de jongen nog pas net uit het ei zijn of net niet, anders duurt het wel even alvoor de jongen op zichzelf kunnen zijn en ik dus het koppel kan verplaatsen.

      Is het verplaatsen van het koppel met eieren of misschien jongen niet te riskant. Ik begrijp dat er altijd een risico is maar als het risico niet te groot is wil ik het wel proberen.

      Verder moet ik zeggen is het houden/verzorgen van de vogels een hele leuke bezigheid, zeker als je na 1,5 weken al bevruchte eieren hebt.
      De zebravinken zijn geweldige vogels echter pakken ze al het nestelmateriaal.

      Ik denk als ik ze wil houden dat ik ze volgend jaar bij een eerste broed in een broedkooi zet zodat de kanaries rustig kunnen broeden, of ik doe ze weg en doe dan een ander koppel in de kooi, maar dan zien we dan wel weer.



      groet,

      Joris

      Opmerking


      • #4
        Hallo Joris!
        Het is een keuze,die je zelf moet maken.
        Moet toch wel lukken a.s.dinsdag in het nieuwe hok?
        Zonder risico is verhuizen natuurlijk nooit.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
          Hallo Joris!
          Het is een keuze,die je zelf moet maken.
          Moet toch wel lukken a.s.dinsdag in het nieuwe hok?
          Zonder risico is verhuizen natuurlijk nooit.
          Ik denk dat ik het risico maar neem, ik was alleen benieuwd ofdat het uberhaupt wel mogelijk was.

          Ik laat nog wel weten ofdat het goed is gegaan

          bedankt voor de raad,

          mvgr,

          Joris

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Ik moet zo wie zo wachten tot mijn broedkooien binnen zijn, deze heb ik nog niet staan, misschien kies ik er alsnog wel voor om ze met rust te laten en de andere vogels zolang in het buitenverblijf te laten.

              Ik laat in ieder geval weten wat ik heb gedaan en of alles goed gegaan is.
              Je hebt misschien ook wel weer gelijk om gewoon de vogels te laten uitvliegen en wachten tot ze zelfstandig zijn.

              Ik heb overigens een camaraatje hangen bij het nestblok nu, deze heb ik van en vriend gekregen die er nog een had liggen. Wel leuk om af en toe te kijken.


              Jullie horen nog van me.

              gr,

              Joris

              Opmerking


              • #8
                Hallo Thomas!
                Juist bij 2,5 weken is het gevaarlijk. De jongen springen dan uit het nest en je krijgt ze er niet meer in. Met gevaar dat de pop niet meer voert en de jongen laat verhongeren.
                Kanaries zijn pas zelfstandig als ze zaad eten. Dat duurt alles bij elkaar toch
                een kleine 5 weken.
                Al die tijd kunnen dan de andere vogels het binnenhok niet in.
                Joris heeft volgens mij een goed besluit genomen.
                De pop zal zeer waarschijnlijk gewoon op het nest gaan zitten om de jongen te verwarmen en te voeren.
                Joris heeft al toegezegd te laten weten of het goed is gegaan.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  maar als hij de jongen nu gewoon in een babykooitje zet en dat aan zijn broedkooien hangt zie ik toch geen gevaar ofwel

                  Opmerking


                  • #10
                    Thomas!
                    Jij hoeft ook geen gevaar te zien.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      jongen geboren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                      Thomas!
                      Jij hoeft ook geen gevaar te zien.
                      Ik heb nog steeds geen broedkooien, maar morgen krijg ik ze, inmiddels zijn er 4jongen geboren op 19 mei en 20 mei allebei 2. Ze zijn dus kort achter elkaar geboren. .

                      Morgen krijg ik de kooien als het goed is. Ik ga dan de gok wagen en het span met open nestblokje in de broedkooi plaatsen, of jullie moeten zeggen dat ik het beter niet kan doen.

                      Ik laat wel weten of alles gelukt is en natuurlijk ofdat hetop lange termijn gelukt is.

                      Verder heb ik weer een pop kanarie die een nest aan het maken is en de jap meeuwtjes zijn eieren aan het leggen.
                      Het gaat dusver dus boven al mijn verwachtingen, echter maar niet te vroeg juichen.

                      Jullie horen nog van me.

                      gr,

                      Joris

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik persoonlijk zou ze dit nest even groot laten brengen als je deze vogels graag wil hebben. Nu wordt het net warm en dat nachthok kan nog wel een maandje gemist worden

                        Opmerking


                        • #13
                          jongen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                          Ik persoonlijk zou ze dit nest even groot laten brengen als je deze vogels graag wil hebben. Nu wordt het net warm en dat nachthok kan nog wel een maandje gemist worden
                          Ik wil deze vogels graag hebben uiteraard, ik wil zo wie zo elke vogel overhouden, tevens is dit mijn eerste nestje, 3,5 weken geleden heb ik de eerste vogels in mijn voilliere gedaan. Ik ben dus pas 3 weken geleden begonnen met het houden van vogels.


                          Ik begrijp dat met dit weer de vogels wel buiten kunnen blijven, dus je hebt me aan het twijfelen gebracht. Ik begrijp dat het risico aanwezig is dat e vogels de jongen niet meer voeren naar het overplaatsen naar een broedkooi.

                          Ik denk er nog 1 dag over, de kooien heb ik morgen toch pas.

                          bedankt voor je reactie.

                          p.s. ik heb me te laat laten aanmelden bij een vogelvereniging en kan dus de bonte kanaries niet ringen, helaas.

                          gr,

                          Joris

                          Opmerking


                          • #14
                            Risico is risico. Nest wegpakken met jongen kan zoveel stress geven aan de ouders dat ze de boel in de steek laten. Als het vogels uit een voliere betreft die nooit in een broedkooi gezeten hebben denk ik persoonlijk dat ze het nest gaan verlaten. Maargoed, dat is mijn idee daarover.

                            Rustige hele tamme kooivogels kunnen een stuk meer hebben dan hitsige drukke wilde volierevogels nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Risico is risico. Nest wegpakken met jongen kan zoveel stress geven aan de ouders dat ze de boel in de steek laten. Als het vogels uit een voliere betreft die nooit in een broedkooi gezeten hebben denk ik persoonlijk dat ze het nest gaan verlaten. Maargoed, dat is mijn idee daarover.

                              Rustige hele tamme kooivogels kunnen een stuk meer hebben dan hitsige drukke wilde volierevogels nl
                              Ik heb het nest laten zitten in binnenhok. Ik had 4 jongen, 2 hebben de eerste 5 dagen niet overleefd. De andere 2 zien er zover ik het kan zien goed uit, ze krijgen goed te eten. Waarom de andere 2 dood zijn gegaan is voor mij een raadsel, aangezien er 1 dag tussen de eerste en laatste vogel zat Ik dacht dat dat verschil in leeftijd wel mee viel.

                              Ik hoop dat de 2 het in ieder geval redden.
                              De vogels zijn nier echt wild, ik kan heel dichbij ze komen zonder dat ze wegvliegen, dit kan ook komen omdat ik vrij frequent in de gerage ben bij de kooi, echter niet te vaak in de kooi.

                              gr

                              Opmerking

                              Working...
                              X