Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleine kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • kleine kwartels

    ik heb een vraagje over kleine soort kwartels,
    kan ik deze gebruiken om in mijn broedkooien het overtollige zaad op te laten pikken, ik wil ze in 1mx0,50x0,50 bij de kanarie's goudvinken diamantduiven.
    en dan 1 week of langer als nodig in de ene kooi naar de ander als doel dat ze de broedkooien mooi schoon maken!

    ik weet niet of dit mogenlijk is maar dat zou ik dan graag van julie willen weten.en welke soort zou dan het beste geschikt kunnen zijn?ik heb als bodem anti-cocsidiose korrels.

    ik ben benieuwt naar he andtwoord!!!

  • #2
    Met vriendelijke groet, Jeroen

    www.jeroenhubert.nl

    Opmerking


    • #3
      Als je kwartels wilt houden hoor je ze ook normaal voer tegeven ,net zoals alle andere vogels .Ze horen niet van het afval van andere te leven.
      Het zijn geen stofzuigers !!!
      Je kunt beter zelf je broedkooien regelmatig schoonmaken ,of zorgen dat er minder voer verspild word.
      Ook zal het voor de oorspronkelijke bewoners van de kooi erg storend zijn als er regelmatig een week een stel kwartels op bezoek komt ,en wat te denken van de kwartels ,die iedere week van kooi moeten wisselen.Zo ga je niet met je vogels om.

      Opmerking


      • #4
        Chinese Dwergkwartels

        Ik heb nog eens nagedacht en vind de Chinese Dwergkwartels het beste voor in mijn broedkooien.

        Ik heb Diamantduifes (jong) in een kooi van 2 m bij 0,50m bij 0,50m zou dit een goeie combinatie zijn? Om daar wat Chinese Dwergkwartels bij te zetten?
        De duifjes krijgen lage bakjes op de grond met Tropisch voer en een bakje met grit en een bakje met eivoer en 1 a 2 x in de week gekiemdzaad.
        Ik heb gelezen dat ze tropisch voer en eivoer eten. Dan zou dit geen slechte combinatie zijn denk ik gezien dat de Diamantduifjes hele vreedzame vogels zijn.


        Hoeveel kwartels kun je in zo'n kooi bij elkaar laten lopen?

        Ik wou kwarteleieren gaan halen en deze dan zelf uitbroeden. In de boeken staat dat dit makkelijk te doen is. Ik ben bekend met het grootbrengen van jonge vogels dus dat zal niet veel problemen geven.

        Graag julie meningen en reacties.

        Groetjes

        Opmerking


        • #5
          ik denk dat je toch beter kunt gaan voor 1 koppeltje chin.dwergkwartels want de mannetjes kunnen nogal eens aardig hun terrein afbaken.
          Kwartels hebben eigenlijk niet veel nodig om gezond te blijven :
          - vers drinkwater (zoals elke vogel)
          - bakje zaad (voor tropen (eten ze het best op))
          - grit
          dat kwartels "stofzuigers" is half en half correct een chin. dwergkwartel houd zich voornamelijk bezig met zijn kostje bijeen te scharrelen op de bodem maar hij heeft natuurlijk ook nog een bakje met zaad nodig je weet maar nooit natuurlijk zal je kot niet geheel piekfijn "gestofzuigt" zijn want ze eten natuurlijk geen zaappelletjes en slecht zaad
          zo hier een beetje mer uitleg over deze grondvogel

          nog veel succes met je diamantduif jong
          ThomasD

          Opmerking


          • #6
            In zo'n kooi zouw ik inderdaat niet meer dan 1 koppeltje kwartels doen.
            Als het voer van de duifjes op de bodem staat is dat prima.
            Verder kun je ze ook nog wat onkruidzaad geven en regelmatig wat groenvoer ,maar dat geld ook voor de duifje's.
            Ook zijn kwartels dol op levend voer. Bij mij krijgen ze ook iedere dag enkele meelwormen ,daar kun je ze zelfs redelijk tam mee maken.
            Voor erg jonge vogels zijn meel wormen niet zo geschikt ,tenzij je ze eerst dood maakt (kop plat knijpen).

            Opmerking


            • #7
              ik heb slechte ervaringen met kwartels (chinese)
              ze eten heel veel!! ze poepen alles onder !als je je vogels speciaal gericht voer moet geven eten ze het ook op ze springen gewoon in de etensbak en eten alles op bij mij trokken ze gewoon een sprinkhaan bij een jonge kardinaal uit zijne bek +een broedkooi is een te kleine ruimte voor die beesjes ze gaan zich niet goed op hun gemak voelen en als je er dan dicht bij komt springen ze gewoon naar boven =verwondingen +storing vogels en ze zullen de vogels storen !

              Opmerking


              • #8
                Ik vind zo'n kooi veelte klein voor kwartels, die gaan geheid voor problemen zorgen. Kwartels in paniek springen meters hoog, dat kost ze hun kopjes en de duifjes zullen omver gekegeld worden.

                Ik zou nog maar eens nadenken en lezen wat de adviezen zijn je krijgt.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  het is te klein

                  Opmerking


                  • #10
                    Als het even kan zou ik ze zelf laten broeden.
                    Ik vraag me zowieso af hoe je ze kwijt raakt, ze leggen elke dag een ei, dus 7 jongen in de week. Voor de mensen die ze kopen is het ook een voordeel als het natuurbroed is.

                    M.v.g.
                    Met vriendelijke groet, Jeroen

                    www.jeroenhubert.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Chinese Dwergkwartel



                      Het voordeel hiervan is, als we de eieren zelf uitbroeden en de jonge kwartels zelf groot brengen met de hand, worden ze heel tam, dus ze zijn gewend aan onze handen. Dus van paniek is dan vrijwel geen sprake. En daarbij komt we willen niet alle eieren die ze leggen uitbroeden. Een paar eieren kopen en die uitbroeden voor in onze kooi. Als ze zelf eieren gaan leggen moeten ze het zelf doen uiteraard.

                      Ik heb iemand gesproken die zelf kwartels heeft (Chinese) en die houdt ze in broedkooien van 1m bij 0,40m bij 0,40m en dit gaat uitstekend.
                      Hij houdt zelf 3 kwartel hennetjes met 1 haantje. Hij heeft meerdere kwartels in verschillende kooien met verschillende vogels zitten en hij heeft nooit problemen.

                      Geschikte behuizing:

                      Chinese Dwergkwarteltjes voelen zich vrijwel in iedere behuizing thuis, zolang ze maar wat te scharrelen hebben.


                      Mijn idee is een broedkooi van 2m bij 0,50m bij 0,50m en daar 3 hennetjes of 2 hennetjes met 1 haantje.

                      Graag weer jullie meningen!!!

                      Opmerking


                      • #12
                        volgens mij moet dat goed komen hoor..

                        Opmerking


                        • #13
                          Mijn chinese dwergkwartels heb ik nog nooit zien springen ,en het voer bij andere uit de bek trekken zal ook wel mee vallen.
                          Ik denk dat dat eerder bij de andere kwartelsoorten zal gebeuren.

                          Opmerking


                          • #14
                            sanderbouthy, als je het toch beter weet, waarom stel je dan nog de vraag op dit forum?
                            Als je een liefhebber bent, zet je vogels, in dit geval kwartels niet zo klein.
                            Zeker niet als je weet dat ze schuchter en stressgevoelig zijn. Een kwartel hoort ruimte te hebben om te sharrelen en zich te kunnen terug trekken, en dat zie ik in een broedkooitje met die afmetingen niet zitten.
                            Dus denk eerst effe na, denk aan de vogel, en haal ze niet in huis in zulke omstandigheden.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hou er ook rekening mee dat als jonge vogels uit het nest gaan bijvb je jonge diamantduifjes dat zie wel eens zouden kunnen afmaken omdat ze de grond als hun territorium zien(eigen ervaring en dit was in een voliere).
                              Bovendien dat chinezen niet zouden springen of vliegen vergeet het maar,ben vroeger een kwarteltje kwijtgeraakt die langs mijn benen ontsnapte en daarna als een kanonskogel omhoog schoot zo over de schuur heen,weg kwartel.
                              En dit doen ze ook wel eens in de voliere als ze schrikken of als de haan achter de hen aangaat.
                              Ik wil het niet weten als ze in een broedkooi omhoog gaan wat de schade aan deze kwarteltjes is en om nog maar niet te spreken aan de andere vogels.
                              Verder om de kwarteltjes elke week te verhuizen is de grootste onzin,slecht voor de kwartels(stress)en slecht voor de andere bewoners(3 x raden..stress).
                              Maar je hebt geloof ik je eigen gedachten toch al bepaald?
                              mvg,
                              kingfisher
                              Mvg,
                              Kingfisher.

                              Opmerking

                              Working...
                              X