Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verenplukken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verenplukken

    Een vraag over verren plukken:

    Hoe kan het als een koppel het eerste nest goed grootbrengt ze bij het tweede nest ineens de jongen gaan plukken?
    Het is de pop die het plukken doet.
    Er is geen sprake van bloedluis.
    de jongen zitten inmiddels op de bodem van de kooi onder een afdakje.
    herstelt de schade van het plukken met de tijd?


    pascal
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    te weinig licht misschien?

    Je zou het klepje van je nestkast eens een beetje open kunnen zetten, kijken of het dan over gaat.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      te weinig licht?

      Kan je wat meer vertellen henk over het licht?
      Heb ik nog niet eerder gehoord...
      En nog een vraag kan een grasparkiet te driftig worden als gevolg van een hoog eiwit gehalte in de voeding?
      mischien dat zij daarom de jongen aanvalt cq plukt?

      pascal
      groeten uit apeldoorn

      Opmerking


      • #4
        voeding?

        Hallo Pascal,

        Ik weet de oorzaak niet van het feit dat het bij de eerste ronde niet gebeurt en bij de tweede wel maar ik heb dit jaar dezelfde ervaring bij een paar poppen. Ik heb altijd gedacht dat plukken aan een voedingstekort lag maar kan niet verklaren waarom het dan in de eerste ronde niet gebeurt.
        Ik denk trouwens dat je verschil moet maken tussen plukken en aanvallen.
        Plukken is geen daad van agressie maar volgens mij een voedingstekort terwijl de pop die jongen echt pikt vaak agressief is. Dit is vaak het geval bij een te grote broeddrift. Dit kan ook door een bepaald voedingspatroon veroorzaakt worden door bijvoorbeeld teveel hennep of haver in het mengsel of door een te hoge dosering breedmax.
        Volgens Harrie van der Linden is het probleem te verhelpen bij een voldoende eiwitrijk dieet waarin het aminozuur arginine in voldoende mate aanwezig is.
        Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn vogels voldoende eiwitten geef maar weet eigenlijk niet waar ik arginine in kan vinden.

        Henk,ook ik ben erg benieuwd naar je uitleg over iets meer licht in het blok.

        groet,

        Herman

        Opmerking


        • #5
          deksel van blok beetje open

          Dit heb ik eigenlijk uit de neophema houderij opgepikt. Maar ook hier op het forum is er wel over geschreven.
          Het schijnt zo te zijn dat als de jongen geplukt worden, dat als je dan het dak van het blok een beetje opzij schuift, dan komt er wat meer licht en dus ook meer lucht in het blok. Dat zou kunnen helpen met het oplossen van dit probleem.
          Verder kan het ook een erfelijke aangelegenheid zijn maar dat hoeft dus niet.
          Of de pop is te broeds en wil al weer gaan leggen voor de volgende ronde.

          Zorg wel voor voldoende kalk en grit en maagkiezel en dergelijke.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door herman
            Hallo Pascal,

            Ik weet de oorzaak niet van het feit dat het bij de eerste ronde niet gebeurt en bij de tweede wel maar ik heb dit jaar dezelfde ervaring bij een paar poppen. Ik heb altijd gedacht dat plukken aan een voedingstekort lag maar kan niet verklaren waarom het dan in de eerste ronde niet gebeurt.
            Ik denk trouwens dat je verschil moet maken tussen plukken en aanvallen.
            Plukken is geen daad van agressie maar volgens mij een voedingstekort terwijl de pop die jongen echt pikt vaak agressief is. Dit is vaak het geval bij een te grote broeddrift. Dit kan ook door een bepaald voedingspatroon veroorzaakt worden door bijvoorbeeld teveel hennep of haver in het mengsel of door een te hoge dosering breedmax.
            Volgens Harrie van der Linden is het probleem te verhelpen bij een voldoende eiwitrijk dieet waarin het aminozuur arginine in voldoende mate aanwezig is.
            Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn vogels voldoende eiwitten geef maar weet eigenlijk niet waar ik arginine in kan vinden.

            Henk,ook ik ben erg benieuwd naar je uitleg over iets meer licht in het blok.

            groet,

            Herman
            hallo Herman,

            bij mijn vogels is het echt plukken
            de jongen worden nu niet meeer geplukt.
            nu ik ze onder een afdakje heb geplaatst.
            ik vind het wel vreemd dat er na 1 ronde ineens een voedingstekort optreed
            aan arginine?? Ook ik denk dat ik een zeer divers eivoer verstrek met genoeg eiwitten. Mischien dat er iemand is met kennis over dit probleem??
            O ja herman ik heb gelezen dat havermeel en vismeel een hooggehalte arginine bevatten en dit probleem hiermee op te lossen is

            groetjes pascal
            groeten uit apeldoorn

            Opmerking

            Working...
            X