PDA

Bekijk Volledige Versie : koudijs

bosgait
12-05-2008, 22:14
hallo allemaal
Ik gebruik veel producten vak koudijs zoals vitamine mix groenten mix eucalyptus spray wat zijn jullie meningen over koudijs het bevalt mij super
Groeten hugo

naruch
12-05-2008, 22:22
ik gebruik het rookblok van koudijs, werkt top.

Bennie
12-05-2008, 22:43
ik gebruik het rookblok van koudijs, werkt top.

wat is een rookblok en waar dient het voor,hoe werkt het

gr Bennie

naruch
12-05-2008, 23:11
dit wordt vooral bij duiven kwekers gebruikt om het hok te ontsmetten, ik doe het in het kweekhok vroegekweek, nadat ik de kooien helemaal schoon heb gemaakt, er staat wel bij dat de dieren op het hok mogen blijven, maar dat heb ik nog nooit gedaan. en raad ik ook niet aan

hoe het gebruikt wordt, dus je maakt eerst je kooien goed schoon en steekt dan een rookblok aan, even kijken op de verpakking over hoeveel je moet gebruiken voor je hok (inhoud) als het rook blok goed brand (op een vuurvaste schotel) zet je er even een blikje op zodat het vuur dooft en pakt het blikje weg, de rook vult nu het hok, ik zou maken dat ik weg kom want het slaat op je keel.
het hok moet nu helemaal afgesloten worden zodat de rook zijn werk kan doen, het werkt tegen bloedluis maar ook tegen andere bacterien, na ongeveer een dag ( 8 uur eigenlijk)de ruimte goed luchten en de vogels kunnen naar binnen.

zo maak je een schone start met je broedseizoen zonder luis, je moet wel altijd bedacht zijn dat bloedluis weer via allerlei manieren op je hok kunnen komen, dit ook regelmatig kontroleren en hier dan weer maatregelen tegen nemen.

ik doe dit nu 5 jaar en ik ben zogoed als bloedluis vrij. zelden een nest met bloed luis en als het er zijn, zijn het er maar een paar en dan poeder ik het nest van de onder kant opnieuw met poeder dat ik tegen bloedluis gebruik.

Antoni Hopmann
16-05-2008, 21:18
Ik heb vroeger die rookblokken voor duiven van Koudijs gebruikt en was er altijd zeer tevreden over. De kanaries konden gewoon in de ruimte blijven.
Geen probleem.

Rudmer
16-05-2008, 21:20
Ik was vandaag bij Geldof in Waalwijk en zij hebben de rookblokken ook geprobeerd met vogels. Zebra's in dit geval. De vogels zijn goed gebleven.

Antoni Hopmann
16-05-2008, 23:42
Ik zou niet weten wie Geldof is. Maar laten we nou niet doen of er een
geweldige ontdekking is gedaan.
Die rookblokken van Koudijs worden al zo lang gebruikt gewoon met de
vogels in het hok. Nog nooit heb ik gehoord,dat normaal gezonde vogels daarvan hinder zouden ondervinden.
Ik heb momenteel geen ruimte die ik goed kan dichtmaken,anders zou ik
ze nog gebruiken.

Rudmer
17-05-2008, 21:19
Bij mij op de vogelvereniging kende ze het nog niet. Ik ook niet, maar ben ook nog maar pas bezig met vogels :santa:

Ik zag ze toevallig staan en heb maar gevraagd of het kon of niet :)

Geldof is een vogelhandel ik Waalwijk.

Antoni Hopmann
17-05-2008, 23:24
Koudijs rooktabletten zijn gewoon betrouwbaar.
Kan ook niet anders want dan waren ze allang niet meer in de handel.
Oorspronkelijk werden ze alleen gebruikt door duivenmelkers.
Doordat kanariefokkers steeds minder vertrouwen kregen in de middelen
die voor kanaries bedoeld waren en men ook contact had met de duivenliefhebbers is men diverse producten gaan gebruiken van de duivensport.
Behalve dus b.v. de Koudijs rooktabletten ook U2.

naruch
18-05-2008, 09:15
Ik zou niet weten wie Geldof is. Maar laten we nou niet doen of er een
geweldige ontdekking is gedaan.
Die rookblokken van Koudijs worden al zo lang gebruikt gewoon met de
vogels in het hok. Nog nooit heb ik gehoord,dat normaal gezonde vogels daarvan hinder zouden ondervinden.
Ik heb momenteel geen ruimte die ik goed kan dichtmaken,anders zou ik
ze nog gebruiken.

heb ik ook aangegeven dat dit in de duivensport werdt gebruikt en al lang, mijn vader gebruikte het, en die is ongeveer 15 jaar geleden gestopt met duiven, zodoende dat ik het ook ben gaan gebruiken, ik dacht dat het algemeen bekend was. zoals gezegd gebruik ik ze 5 jaar, na een tip van mijn vader, dat dit goed tegen bloedluis was.

Animal
18-05-2008, 18:29
40 jaar geleden werd er voor dit produkt al reklame gemaakt in een vogelblad "de Vogelgids"

naruch
18-05-2008, 19:57
40 jaar geleden werd er voor dit produkt al reklame gemaakt in een vogelblad "de Vogelgids"

maar ik denk dat het nu uit iets andere samenstelling betaat, dan 40 jaar geleden, wat toen allemaal mocht,mag nu niet meer,maar zeker weten doe ik het niet, mijn vader gebruikte het al jaren, zeker 30 jaar geleden al.

Antoni Hopmann
18-05-2008, 23:18
maar ik denk dat het nu uit iets andere samenstelling betaat, dan 40 jaar geleden, wat toen allemaal mocht,mag nu niet meer,maar zeker weten doe ik het niet, mijn vader gebruikte het al jaren, zeker 30 jaar geleden al.

Ik zou ook niet zo direct kunnen zeggen of de samenstelling dezelfde is. Hier in Rotterdam werden ze altijd al toegepast met de vogels in het hok.
Ik weet het niet zeker,maar ik dacht dat ik de rooktabletten al zo ca. 45 jaar
geleden gebruikte. Ik kreeg ze via een groot duivenmelker.

peter wauben
18-04-2009, 22:26
Wat doet het nu , verdrijven of verdelgen.
Ondanks homeshield, anti bloedluis en dergelijk komen ze steeds weer terug.
Ondanks regelmatig grondig schoonmaken.
Hopende op een spoedig antwoord.

Gast V
04-05-2009, 11:36
Koudijs rookabletten zijn een middel tegen schimmelinfecties bij duiven. De werkzame stof heet Foromyceen. Niet tegen bloedluis dus.

zie: http://www.baroen.nl/index2.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=104&category_id=48&option=com_virtuemart&Itemid=1&vmcchk=1&Itemid=1&pop=1&tmpl=component

Let bij bestrijdingsmiddelen niet op fantasienamen of merknamen maar op de werkzame stof. Kijk vervolgens wat je over die stof kunt vinden op internet.

Onno

peter wauben
06-05-2009, 20:14
Nou dat is dus een duidelijk antwoord, wat betreft rooktabletten.
Ik heb nu diatom vergelijkbaar met U5 en homeshield om de boel plat te poederen, is zelfs zo dat men het kan verspuiten in de plantenspuit vermengt met water, zodra alles is opgedroogd blijft het poeder achter.
Ik doe het nu zelfs door het badwater en het resultaat mag er zijn. 1 enkele bloedluis die ik nog heb gevonden de afgelopen 2 weken. Even volhouden de komende maanden en hoop dan volledig bloedluis vrij te zijn in zoverre als het mogelijk is :D .
In elk geval zal ik geen bloedluis meer mee naar binnen slepen via een TT.
Van de mussen en de wildvogels om de voliere is weer een ander verhaal.

En Baroen verkoopt dus ook heel toevallig diatom, jammer dat de verzend kosten wel ietsjes aan de hoge kant zijn.
Maar is binnen 3 dagen netjes thuis bezorgt, tenzij men het zelf kan afhalen ter plekke.

devogelman
07-10-2009, 14:18
Ik heb afgelopen jaar ook homeshield gebruikt en geen bloedluis gezien. Het is heel zuinig in gebruik. Ik heb er mijn vluchten, broedkooien en nesten mee bepoederd. Verder heb ik onder in mijn nesten altijd kamillethee gelegd.

Ik wil niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar het werkt tot nu toe voor mij. Ik kom vast ook nog wel een keer aan de beurt met bloedluis.

Antoni Hopmann
07-10-2009, 15:22
Ik heb afgelopen jaar ook homeshield gebruikt en geen bloedluis gezien. Het is heel zuinig in gebruik. Ik heb er mijn vluchten, broedkooien en nesten mee bepoederd. Verder heb ik onder in mijn nesten altijd kamillethee gelegd.

Ik wil niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar het werkt tot nu toe voor mij. Ik kom vast ook nog wel een keer aan de beurt met bloedluis.

Nee idd. dat zegt allemaal niets. Je kan jarenlang geen bloedluis tegenkomen
in je nesten/hokken/volieres.
Totdat er ineens een uitbraak komt,waar je niet goed van wordt.
Dan heb je echt luisdodende middelen nodig en kom je niet ver met
tabaksstelen,kruiden e.d.
Die luizen kruipen gewoon over elkaar heen en dan zal je elke dag alles moeten controleren en bespuiten.
Als je dan denkt alles onder controle te hebben komt de volgende invasie.
Vergeet niet,ze verstoppen zich niet alleen in de naden en kieren van kooien en nesten,maar ook in vloerbedekking,behang en noem maar op. Overal waar het maar enigszins donker is. Het zijn en blijven overlevers. Ze kunnen wel
6-8 maanden zonder voedsel.

Eduard V
09-10-2009, 13:28
Formaldehyde was de stof die in de oude samenstelling zat.
Kon geen kwaad werd ervan gezegd totdat het massief gebruik in meubels en aftimmeringen de concentraties dusdanig omhoog joegen dat menig schoolkind en bedlegerige tot tranen toe werd geroerd daardoor of met barstende koppijn werd verrast.
Nader onderzoek gaf ook de mogelijkheid van kankerverwekkend , voldoende reden om die stof dus ff niet meer of ergens anders te gaan gebruiken.

Nu dus een andere samenstelling.
Zoals met de vorige ook deze tegen hoofdzakelijk schimmels werkzaam.

Dat er ook resultaat mee werd bekomen tegen de bloedluis had een andere oorzaak.
Het was er een neveneffect van zogezegd.
Het gas bleef namelijk lang kleven aan de omgeving met een zeer penetrante geur.
Omdat de bloedluis op de geur afgaat van haar slachtoffers zat hier dus het resultaat.
Het neusje van de bloedluis werd blind en daarmee dus het niet verwachte resultaat.
Gelijk ook de reden om dit dus op te merken en ter sprake te brengen.

Om de reden dat het een op het reukorgaan georiënteerde parasiet is kan je dus door geur middelen dit wezen op een dwaalsport brengen.
Daardoor hebben er dus al vele ontdekt dat vrijwel elk sterk geurmiddel de luisje op dwaalspoor weet te zetten.
Kan je dus een mottenbal voor gebruiken maar ook de veel prettiger ruikende kamille.
Citroen kruid word bijvoorbeeld ook bij muggen gebruikt die ook al op het neusje af gaan.
Kortom alles wat de geur van de vogels overheerst is in deze dus effectief.
Wel bedenken dat een kooi met twee vogeltjes gemakkelijker is dan een hele kweekkamer volgestampt met kooien vogels.

Kanarie kwekers deden vroeger zonder hiervan weet te hebben een stukje dakleer onder het nestje van de kanaries.
Even warm maken zodat het wat verkleefde en de gehele broed geen last meer van die bloedzuigertjes die witte bekjes bij de kanaries veroorzaakten.
Die dakleer gaf natuurlijk ook een slechte lucht af om gemakkelijk kanaries te vinden.
Vermoedelijk was echter ook het teerproduct er nog debet aan.
Petroleum , carboleum waren en zijn bekende producten van vroeger om dergelijk ongerief te voorkomen.

Dat het achteloos genoemde tabakstelen product wel zal meevallen kan je echter beter wel heel serieus nemen.
Geeft door er een aftreksel van te maken het gif nicotine af.
Meen dat er genoeg voor wordt gewaarschuwd, denk maar aan het rokertje.
Was een kippenhouder in het groot die het stiekem gebruikte als effectief middel waar er al vele waren verboden of niet meer voldeden.
Leverde de man een hoge boete op.
Dat gif stond namelijk al een poosje op de lijst van niet meer mogen en kunnen, dit vanwege de zwaarte van het gif.

Als middel om ze te verwijderen werd ook al genoemd de brander.
Echter het brandgevaar loert dan ook gelijk om de hoek, zoals er zijn die dat gelijk opmerken daarover.

Een alternatief ervoor is de verfstripper.
Maakt voldoende heet om de luisjes zachtjes te braden en laag genoeg om brand te voorkomen.
Zitten vaak meerdere standen op die dingen, waarvan ik meen dat de laagste een 300 graden is.
Ruim voldoende dus voor bakken en braden van dergelijke kwaadaardigheden.
Door de luchtstroom gaat het ook al gemakkelijk in alle kieren en gaten.
Heb je een kolonie getroffen kan je duidelijk een aparte baklucht waarnemen.

Een middel om de wandelpaden te blokkeren voor de pestkoppen van onze vogels, is de tapijtspray van diverse merken , tegen luis vlooien en ander kruipend ongedierte, bij huisdieren.
Dergelijk geeft een laagje op de bespoten plaats en omdat het contactgif is zijn die kruipertjes niet instaat eroverheen te stappen.
Als je dan leest dat ze bijvoorbeeld onder de tl verlichting gaan zitten kan je daar dus door er een ring eromheen te doen spuiten de zaakjes afsluiten.
Pas wel op dat je de lamp uit hebt.
Degelijke lampen kunnen vonken veroorzaken en dat in samenwerking met een drijfgas lijkt mij althans niet een combinatie die je hebben moet.

Antoni Hopmann
09-10-2009, 17:12
Nee,Eduard. Koudijs rooktablet is een droogontsmetter.
Je raakt er echt niet mee van de vogelluis af.Was dat maar waar.Van een penetrante geur was totaal geen sprake.

Eduard V
09-10-2009, 18:20
Zal je vermoedelijk de allereerste zijn die dit er van vindt:D :D

Antoni Hopmann
09-10-2009, 20:00
Zal je vermoedelijk de allereerste zijn die dit er van vindt:D :D

Mss in de war met een ander product dan Koudijs rooktabletten.;)

Voor de echte bestrijding van vogelluis werd in de duivensport gebruik gemaakt van U2.
En dit produkt heeft wel zeker een sterke lucht.
Ook Petroleum is inzetbaar om met een kwast alle hoeken en gaten enz.
te behandelen. Echter brandgevaarlijk! Een weekje laten luchten.

Eduard V
09-10-2009, 21:37
Deden de genoemde producten jarenlang over de toonbank laten gaan.
Heb er zelf voldoende van in de handen gehad om te weten waar het over gaat.

Over de rook en de geur van de oude versie rookblokken.
Heb er laatst nog wat weggeven aan een duivenliefhebber dit omdat de nieuwe versie niet goed werd geacht en ik er nog wat had liggen.
Kon je zelfs de buren mee overstuur krijgen indien je die niet inlichtte.

Zal dus best wel in de war kunnen zijn en ook al vormen van selektief geheugenstoornis kunnen hebben maar niet in deze denk ikzelf. :)

U 1, U 2, voor kleine vogeltjes, de U 3 was voor ongedierte bestrijding bij duiven en nu verboden dan.
Ging in oplopende sterkte tot U 5 voor de kippen en varkens.
Die U 5 was er al langer uit.

De hele serie was gebasseerd op het dychloorvos gehalte.
Het middel waarbij de Staat der Nederlanden een proces aan ging met de makers om het van de markt te halen.
Helaas verloren zij die rechtzaak waardoor het nog lange tijd kon blijven.
Konden zich beroepen op afspraken vooraf gemaakt tijdens de ontwikkeling van dat middel en deden dat dus met succes.

Bedrijf waar het omging werd in die tijd Philps-Duphar genoemd.

Het gevaar was dat het de uitwisseling van gassen, bij de ademhaling deed stoppen waardoor de slachtoffers verdronken in de eigen longen.
Gaat bij insekten ietsje sneller wegens een eenvoudiger luchtwegsysteem.
Waren ook nog wat bijwerkingen die een soort van exeem opleverden bij contact met de stof.
Kortom een onfrisse bedoening ermee.

Vanwege de werking was het een goed middel om een gaapworm bestrijding uit te voeren.
Dit omdat het snel em effectief kon plaats vinden.
Meen dat dertig minuten voldoende was naast een geopende box.

Antoni Hopmann
09-10-2009, 22:56
Wat al of niet door je handen ging Eduard is niet belangrijk.Ook niet wat voor varkens en weet ik al meer verkrijgbaar was. In de winkels voor duivenartikelen was het gewoon U2 en niet anders.
Het is wel de bedoeling bij het gebruik van rooktabletten,dat je hok/vogelkamer goed kon afdichten. Dus ook de kieren afplakken.
Over problemen heb ik nooit gehoord. Gewoon goed luchten en de rook was verdwenen.

404 was voor o.a.kanaries. U2 voor duiven.

Animal
10-10-2009, 10:04
404 en U2 is er nog steeds ,en wordt onderandere bij de boerenbond verkocht.
404 is en was gewoon een algemeen insecten dodend middel(in spuitbus) voor dieren verblijven. Ik heb er thuis (in huis) ook wespennesten mee uitgeroeid. Is ook in kleine flesjes leverbaar met verstuiver.
U2 (vloeibaar) is een algemeen insecten verdelgings middel tegen insecten in volliere's.Pas een liter fles van gekocht.
U3 zag ik vandaag ook nog staan ,,kleine flesjes met verstuiver ,,voor duiven.

Eduard V
10-10-2009, 14:14
Wat al of niet door je handen ging Eduard is niet belangrijk.Ook niet wat voor varkens en weet ik al meer verkrijgbaar was. In de winkels voor duivenartikelen was het gewoon U2 en niet anders. Het is wel de bedoeling bij het gebruik van rooktabletten,dat je hok/vogelkamer goed kon afdichten. Dus ook de kieren afplakken.
Over problemen heb ik nooit gehoord. Gewoon goed luchten en de rook was verdwenen.

404 was voor o.a.kanaries. U2 voor duiven.

Zou bijna denken dat U gelijk had vanwege de stelligheid .Helaas
Op deze link kan je jezelf weer bij lezen.

http://www.denka.nl/

De nieuwe samenstelling en daarvan een deel, wordt gewonnen o.a uit een Afrikaanse bloemsoort.
Is ondanks biologische mogelijk afbraak nog steeds gif.
Laten we dat maar niet vergeten.

Problemen over de rook bommetjes ken ik ook niet.
Echter ook nooit van iemand gehoord die er in kon blijven zitten gelijk de dieren wel moeten.

404 was ooit in de handel gebracht door Rouppe vander Voort
Heeft van het begin af aan gekozen gehad voor de Pyrethrum aanpak.
Was daarmee de tijd ver vooruit.

Antoni Hopmann
10-10-2009, 15:45
Vroeger kon je niet op web-sites kijken, Eduard. Je kocht dat,wat in de
duiven- en vogelsportwinkels te koop werd aangeboden.
De samenstelling was bijzaak en eerlijk gezegd interesseren mij persoonlijk
alleen maar de bestrijdingsmiddelen waarvan ik zeker weet,dat de luizen
worden gedood en dat zijn voor mij U2(inmiddels gewijzigde samenstelling)
en Triggerspuitbussen met micro-capsules chloorpyrifos.
In de buitenvoliere gewoon petroleum met de kwast.
Schildluizen op struiken bestrijdt ik met white spirit. Gewoon met een kwastje
de aangetaste delen insmeren.

Eduard V
11-10-2009, 08:49
Soms heel soms valt, valt het niet mee.:)