Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge blauwe eksters, 11 dagen oud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jonge blauwe eksters, 11 dagen oud


    Het kon wel eens gaan lukken met de Europese blauwe eksters dit jaar...
    Een nest van 5.

  • #2
    Die zien er prima uit inderdaad. Wat heb jij een mooi stel vogels zeg, complimenten.

    Opmerking


    • #3
      Jonge blauwe Eksters

      Dat is inderdaad super toch! Nog even en ze vliegen.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Mooi resultaat hoor!

        . . . . . en een prima gelegenheid om dit soort zeer interessante vogels eens onder de aandacht te brengen.

        Want, waar ik ook kom, overal in het land reageren altijd wel een aantal mensen behoorlijk negatief op het moment dat er eksters, gaaien of kraaien worden getoond.

        Dergelijke vogels worden (doorgaans niet gehinderd door enige kennis van zaken) vaak afgespiegeld als moordenaars, die zo'n beetje alles uitroeien wat maar beweegt!

        Men realiseert zich echter niet wat een nuttige selectie- en opruimfunctie ze vervullen en dat dit soort (semi-)predatoren nooit alles uitroeien.
        Daarvoor zit de natuur net even te goed in elkaar!

        In werkelijkheid is dit een werkelijk fantastische groep -behoorlijk hoog ontwikkelde- vogels, die in avicultuur meer dan de moeite waard zijn om te worden gehouden.



        Persoonlijk zie ik nog eens een foto van deze jongen, nadat ze zijn uitgevlogen, graag tegemoet!
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking


        • #5
          Prachtig hoor erg mooi
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7

              Op 20 meter van een bewoond eksternest...

              Opmerking


              • #8
                jonge blauwe eksters


                de jonge eksters een dag of 2, 3 voor het uitvliegen...

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb 8 jaar een koppel gewone eksters gehad. De pop had ik gevonden met ik schat een weekje oud. Haar heb ik grootgebracht en ze was werkelijk extreem mak en leuk. Ze sprak wat woordjes en zat altijd meteen bij me als ik de voliere in ging. Ook liet ik haar regelmatig vrij vliegen en omdat eksters zo territoriaal zijn bleef ze altijd in de buurt. Wel kreeg ze het vaak aan de stok met de wilde eksters die ook daar woonden en elke dag schreeuwend op de voliere zaten om mijn ekster weg te krijgen hahaha.

                  Na een drietal jaar kreeg ik weer een jonge ekster die gevonden was. Hij had rachitis en dus klompvoeten. Ik heb het geprobeerd en hem bij mijn pop gezet die hem netjes en volledig grootbracht. Het werd een hecht koppel maar paren kon de man niet met zijn klompvoeten. De eieren waren dus altijd onbevrucht.

                  Helaas is er ingebroken door waarschijnlijk de buren die al geklaagd hadden over het geschreeuw elke ochtend als mijn koppel door de tralies mot had met het lokale wilde koppel. Ze zijn vrijgelaten of meegenomen en ik heb ze nooit meer terug gezien helaas.

                  Ik heb nog nooit zo'n leuke vogels gehad als dat koppel eksters. Als ik oooit weer een hele grote vlucht heb zou ik er zo weer aan beginnen.

                  Zo mooi als de zon op hun veren schijnt en zo vertrouwelijk heb ik zelden vogels gehad. De pop maakte mijn wimpers 1 voor 1 schoon als ze bij me zat. Ze hebben met valkparkieten en grasparkieten geleefd een korte periode en er is nooit iets voorgevallen.

                  Frappant was wel dat bij mij de staarten altijd puntgaaf waren en bij een collega de staarten volledig kapot gingen. Mijn vogels waren veel tammer en ik had de stokken ook minimaal staartlengte van de tralies af. Scheelt veel denk ik. Mijn vogels hingen itt die van andere mensen ook nooit los aan de tralies ondanks dat hun vlucht maar 1 meter breed was en 7 meter lang.

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11

                      Bij mij bleef die ekster zelfs na 8 jaar nog steeds even mak als toen hij jong was. Zij bedoel ik
                      Ze kwam als ik riep, zat altijd buiten en vooral in de winter zag ik haar soms maar 1 of 2 keer per dag. Ook met de tweede ekster bleef ze altijd even tam en "gezellig". Ik mocht aan haar nest zitten, de eitjes bekijken en dan maakte ze hele leuke hoge piepgeluiden. Als ik iets in mijn handen had, een gieter, een schop, wat dan ook, dan was het groots alarm. Er hing iets aan me dat gevaarlijk kon zijn dus bleef ze ketteren en schelden. Legde ik het weg dan sloeg ze met haar snavel op de stok en zei een paar woordjes met opgezette kopveren.

                      Wat denk ik een rol heeft gespeeld is dat ik haar als jong in een kooi had de eerste weken en overal mee naartoe moest nemen. Naar vrienden, naar werk etc. Ze was dus alles gewend, inclusief autorijden. Toen ze groot was kon ik haar dus zo in een kooi zetten met mijn hand en ergens mee naartoe nemen.

                      Heel bijzonder beest en ik zou zo weer een dergelijke ekster willen hebben.

                      Wat ontzettend zonde van de spreeuwen zeg. Heb je straks nog geen split pop voor de man als je pech hebt.

                      Nog even een vraagje over spreeuwen. Ik heb ooit een lamme spreeuw gehad die de kat meegenomen had. Kon niet meer los dus die heb ik maar in de voliere gedaan. Kon toen allemaal nog zonder dat de AID boos werd Toen het echter tijd werd dat de spreeuwen gingen trekken is die vogel non stop tegen het gaas gaan duwen en hupsen tot hij dood was. Puur uit drang om te gaan vertrekken naar Afrika.

                      Herken je dat in je spreeuwen of zien die hun soortgenoten niet zwermen?

                      Dat omdat ik zelf dus ook wel spreeuwen wil, maar ze hier dus ook met de tienduizenden over het water vliegen ieder jaar. Ze lijken dit meer als verzamelpunt te zien en dan duiken ze als op afspraak met duizenden per keer in een soort tornadovorm een wilgenstruiken-bosje in. Ze kwetteren dan tot ver in het donker. Je ziet dan ook tot het bijna helemaal donker is steeds groepjes komen van alle kanten die allemaal weten waar de rest in de bosjes is gedoken

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja, vreselijk balen van die spreeuwen. Moet ik straks weer 2 jaar wachten voor ik witte kweek. Enfin, eentje begint zelf te eten. Wie weet trek ik die er nog door. Maar ik maak me geen illusies meer.
                        Dat mee willen vliegen met zwermen spreeuwen heb ik in de 10 jaar dat ik spreeuwen houd nooit waargenomen. Daar hoef je dus zeker niet bang voor te zijn.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                          Vorige week nog maakte ik een foto van een vol nest grote lijsters.(zal hem zo plaatsen) Deze zijn opgegegroeid op hemelsbreed 20 meter van een eksternest!

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja, die grote lijsters zijn erg weerbaar. Vrijwel iedere dag vochten ze met de eksters en gaaien. Ook kraaien en blauwe reigers werden achtervolgt en het mooiste was dat ze ook nog 2 x een sperwervrouwtje zag aanvallen. De omgekeerde wereld...Vanochtend hoorde ik weer het kenmerkende geratel van de verontruste lijsters. Ik denk dat ze aan de 2e broedronde zijn begonnen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb ook duiven, Oosterse rollers, een ras speciaal geselecteerd op het ontwijken van roofvogels. Moest er ineens aan denken. Ik heb daar dus ook een nest van liggen nu en als er hier een havik of sperwer overvliegt gaan ze daar als groep op af in de hoop dat hij de achtervolging inzet. Machtig mooi om te zien hoe die havikken dan achter die duiven aangaan die zich vervolgens al tuimelend uit de lucht laten vallen of vlak voor de roofvogel snelle wendingen en duikvluchten maken.

                              De een verliest al zijn duiven aan de havik, ik krijg juist spektakel en vind het mooi als er een roofvogel komt. Ik heb ook het idee dat die roofvogels daardoor bij de volieres wegblijven. Eerder zat er regelmatig een sperwer bij de putters Nu de rollers permanent vrij zijn nooit meer.

                              Opmerking

                              Working...
                              X