Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen besproeien tegen warmte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen besproeien tegen warmte.

    Hallo
    Met dit warme weer zitten alle jongen in de nestjes met de bekkie's open.
    Aangezien vogels niet zweten, kun je ze dan met een planten spuit voorzichtig nat spuiten? Of is dit niet goed voor de jongen. maar het lijkt mij wel lekker voor ze om wat af te koelen.
    mvg Gerard 6

  • #2
    Gerard,
    het is veel veiliger dat de ouders zelf te laten doen. Geef ze twee of drie keer per dag vers badwater en ze zorgen zelf voor koeling.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Gerard,
      het is veel veiliger dat de ouders zelf te laten doen. Geef ze twee of drie keer per dag vers badwater en ze zorgen zelf voor koeling.
      Oke
      dan doen we dat ik geef nu 1 x keer per dag een badje, maak daar nu maar 3x per dag van, maar de baardmannen gaan er maar 2 a 3 x per week in, de zanglijster pop baddert wel elke dag. De groenlingen ook maar 2 a 3x per week. net als de roodmussen. Maar het kan geen kwaad dat ze de hele dag met de bekkie's open zitten? het lijkt zo zielig he.
      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        Het is niet echt zielig, het is gewoon een manier om te koelen, zoals mensen kunnen transpireren.

        Wat ook nog veilig kan, is de beplanting besproeien, veel vogels "badderen" ook graag tussen natte bladeren.

        De jongen zelf besproeien zou ze mogelijk te snel en te veel koelen.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6
          Hallo
          Met dit warme weer zitten alle jongen in de nestjes met de bekkie's open.
          Aangezien vogels niet zweten, kun je ze dan met een planten spuit voorzichtig nat spuiten? Of is dit niet goed voor de jongen. maar het lijkt mij wel lekker voor ze om wat af te koelen.
          als er nog bevruchte eieren in het nest liggen zou ik het helemaal niet doen maar als er alleen nog jongen in het nest liggen die al redelijk lange bevedering hebben kun je ze ook uit het nest halen dan eten ze al een beetje zelf en hebben ze het minder heet

          gr leander

          Opmerking


          • #6
            Laat de natuur zijn gang gaan, en ZOEK geen problemen.
            Als ze vers badwater hebben zullen ze zelf wel voor hun jongen zorgen, of ze moeten in een voliere onder een glazen of plastieken dak zitten, maar dan ligt de fout bij de voliere bouwer, en kan hij nu misschien nog voor schaduw zorgen.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door tropic
              Laat de natuur zijn gang gaan, en ZOEK geen problemen.
              Als ze vers badwater hebben zullen ze zelf wel voor hun jongen zorgen, of ze moeten in een voliere onder een glazen of plastieken dak zitten, maar dan ligt de fout bij de voliere bouwer, en kan hij nu misschien nog voor schaduw zorgen.
              Hallo Tropic.
              Op advies van Ton Koek, heb ik inmiddels besloten om 3x daags een schoon badje te geven. Dit deed ik altijd maar 1x daags. De voliere is voor de helft afgedekt met glasheldere golfplaten maar de vogels hebben allemaal op de baardmannen na, gekozen voor een nestje in de coniferen op de niet overdekte plaats. Ik heb gister avond gesproeidt onder de golfplaten, en wat mij opviel is dat ze allemaal massaal door de nevel van de tuinslang gingen vliegen. En daarna allemaal in de natte planten gingen zitten. De nestjes zal ik ongemoeid laten en de natuur dus zijn gangetje laten gaan.
              mvg Gerard 6

              Opmerking


              • #8
                http://www.juliezickefoose.com/blog/...ird%20Spa.html
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Een foto van de voliere. afm: 6x3x2
                  Beplanting = 12 coniferen groot en klein. Wilde wingerd, Wilde appel boom, heide, kamperfoelie, siergrassen(hedde,pampasgras enz.), Ewrtenstruik, Herdera, Zwartebessen, 3 Rietpollen, 2 lei-stenen muurtjes. beplanting is nog aan het groeien de voliere is van eind 2007.
                  In deze voliere zitten koppel zanglijsters, koppel baardmannen, koppel kleine barmsijsen, koppel Mexicaanse roodmussen en een koppel groenlingen. Het is mijn eerste jaar wildzang en tot nu toe gaat alles zeer goed alles heeft een nestje.
                  mvg Gerard 6

                  Opmerking


                  • #10
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      nog wat algemene tipjes i.v.m. warmte perikelen

                      In veel vogelverblijven kan het af en toe absurd warm worden.

                      Gelukkig zijn er een aantal mogelijkheden om hier wat aan te doen.

                      Afhankelijk van de omstandigheden is het bijvoorbeeld een optie om een bladverliezende boom (of bomen) te plaatsen. Dit zorgt voor schaduw in de zomer en laten toch zonlicht door in de winterperiode.

                      Een druivenstruik kan ook zeer effectief worden gebruikt voor dit doel en levert behalve schaduw bovendien een aardige oogstbare bijkomstigheid!


                      Het plaatsen van schaduwnetten (ook wel windbreeknet genoemd) scheelt ook enkele graden.
                      Bij kromsnavels wel even zorgen dat ze er niet aan kunnen knagen, kunststof is doorgaans niet echt bevorderlijk voor een goede gezondheid.

                      Verder bestaat de mogelijkheid om het vogelverblijf te koelen door middel van besproeien met koud water via een tuinslang.
                      Veel vogels stellen het eveneens op prijs om zo'n koele douche mee te pakken tijdens warme perioden.
                      Hier is op zich niets mis mee, mits ze wel ook in de schaduw kunnen vertoeven.

                      Deze optie is vooral erg effectief in noodgevallen, bijvoorbeeld tijdens een hittegolf, maar het moge duidelijk zijn dat preventieve maatregelen de voorkeur verdienen.

                      succes!
                      Amigo de los Psittacidos

                      Look deep into nature and you will understand everything better

                      Opmerking


                      • #12
                        Mooie voliere gerard, en ik geloof nooit dat in de omstandigheden waarin de vogels bij jou zitten, of kunnen kiezen waar ze gaan zitten, dat ze overhit zullen raken. Persoonlijk lijkt mij natmaken van jongen daarom uit den boze.
                        Schaduw is er voldoende, en de ouders doen de rest wel.

                        Succes verder met de kweek.

                        Opmerking


                        • #13
                          Jaaaaaaaaa Ik ben trots hoor op mijn voliere heb er een half jaar voor gespaard maar ben zeer tevreden over het resultaat, en de vogels ook volgens mij.
                          En de Baardmannetjes tja wat moet je ervan zeggen he? erg mooi en lief en bewegelijk echte clowns in de voliere.
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door tropic
                            Mooie voliere gerard, en ik geloof nooit dat in de omstandigheden waarin de vogels bij jou zitten, of kunnen kiezen waar ze gaan zitten, dat ze overhit zullen raken. Persoonlijk lijkt mij natmaken van jongen daarom uit den boze.
                            Schaduw is er voldoende, en de ouders doen de rest wel.

                            Succes verder met de kweek.
                            Bedankt voor het compliment , Ik neem maar van jullie allemaal aan dat ze bevochtigen echt niet nodig is en zal het dus ook niet doen. En er is inderdaad de gehele dag schaduw in de voliere.

                            Jij ook succes met de kweek.
                            mvg Gerard 6

                            Opmerking

                            Working...
                            X