PDA

Bekijk Volledige Versie : Chinse dwerg kwartels en broeden

ferdydg
06-05-2008, 21:47
Mijn hennetje is een weekje geleden overleden en heb er een nieuw hennetje bij gekocht deze legde de volgende dag al een ei en gaat er nu alleen 's avonds opzitten maakt die wat uit omdat de buiten tempratuur rond de 25 graden is?

H.Koman
06-05-2008, 22:29
Ten eerste denk ik niet dat de kwartel al echt aan het broeden is , maar dat dat gewoon haar plekje is om te overnachten.
En dan als je al na 1 dag een ei hebt is het dan wel bevrucht door je haantje?
en de buitentemperatuur moet wel 37 graden zijn wil datgene wat jij bedoelt uberhaupt goedkomen.

veel succes

Jeroen H
07-05-2008, 13:01
Hallo,

Ik denk ook niet dat ze aan het broeden is.
Chinese dwergkwartel hennen leggen elke dag een ei. Dat ei was bij de vorige eigenaar al in de maak. Door stress van het vervoer en nieuwe voliere zal ze straks misschien tijdelijk even van de leg zijn, maar dat terzijde.

Ik raad aan, als je er mee wilt kweken. Even te wachten zodat ze kan acclimatiseren. Als ze dit seizoen is geboren moet je zeker nog even wachten, ookal is ze al aan de leg. Tot die tijd raap je gewoon de eitjes weg die je kunt eten. Als er genoeg tijd is verstreken laat je de eitjes liggen en na 7 / 10 eitjes gaat ze broeden. Na 16 dagen komen de eitjes uit. De kuikens lopen meteen door heen de voliere achter mams aan. Op zoek naar voedsel. Daarom moet je voer zoals legmeel op de grond strooien en lege drinkbakjes waarin ze niet kunnen verdrinken neerzetten.
Sommige mensen raden aan de vader weg te halen, ik zou zeggen wacht het eerst maar eens af. Bij mij beschermde de vader zijn jongen juist.

Ik kan ook aanraden om een stukje voliere af te zetten omdat de jonge kwartels heel kwetsbaar zijn.

M.v.g. Jeroen
We horen wel of het gelukt is.

kevin
07-05-2008, 15:25
het kan zijn dat de eitjes al bevrucht zijn
als het hennetje in de winkel of bij iemand anders bij haantjes zaten

bram85
18-05-2008, 22:34
bij kippen is het zo dat als een hen gedekt is door een haan..... kan er na 8 tot 10 dagen nog een bevrucht ei uitkomen..

daarom als je wisselt van haan/hen.. eerste 14 dagen kunnen de eieren nog bevrucht zijn van de oude combinatie...

maar idd laat het diertje eerst maar eens goed wennen.. dan komen de kuikens vanzelf..