Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen voor de kweek of tam maken ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen voor de kweek of tam maken ?

    Beste vogelliefhebbers,

    Ik heb begrepen van ervaren kwekers, dat de eerste 2 jongen uit het nest, grote vogels worden en goed zijn voor de kweek. De andere jongen dus vanaf 3 t/m ... zouden goed zijn om de vogels tam te maken.

    Wat is jullie ervaring hiermee ?

    Stel, dat deze bewering waar is, halen jullie dan vanaf jongen 3 uit het nest en gaan jullie hiermee door met handopfok vanaf week 3 of 4, of laten jullie deze gewoon zitten tot dat ze uitvliegen en dan hand tam maken ?

    Orca45

  • #2
    Hallo Orca:

    Het zijn waarschijnlijk allemaal "ervaren kwekers" die uitsluitend de Fabeltjeskrant lezen en die daarna zulke verzinsels de wereld insturen.

    Zelfs bij nesten van 6 jongen heb ik nog nooit verschil in grootte kunnen opmerken tussen het eerste en het laatste jong. Hierbij bedoel ik natuurlijk niet het formaat zolang ze nog in het nest zitten, maar dat op de leeftijd van 16-18 maanden als ze volledig volgroeid zijn.

    A.s. juni, juli laat ik een 25-tal jonge vogels seksen. Ik moet ze dan toch uitvangen en zal ze tezelfdertijd eens wegen. Zodra de uitslag binnen is (poppen wegen 3 à 4 gram meer dan mannen en zijn doorgaans iets groter) zal ik een vergelijk maken.

    Bij een nest van zes jongen komt het laatste jong ongeveer 9 dagen later uit.
    Dag 1: jong 1+2, dag 3: jong 3, dag 5: jong 4, dag 7: jong 5; dag 9: jong 6.
    De eerste twee jongen kunnen dus al geringd zijn (131 jongen - 9, 042 dagen gemiddeld) voor het laatste uitkomt.
    Die oudste jongen worden ook met grotere stukjes zaad gevoerd, terwijl de kleinste jongen een slijmerige pap krijgen toebedeeld.
    Ik meen ooit een wetenschappelijk rapport gelezen te hebben waarin iets stond over het door de jongen gemaakte bedelgeluid en/of over de hoeveelheid (mannelijke ?) hormonen die de jongste vogels extra zouden krijgen waardoor ze anders (sterker ?) bedelen dan de oudere jongen.
    Zelfs na 7 weken bij het spenen is het grootte verschil al nauwelijks meer merkbaar.

    En stel u eens voor: iemand met 25 kweekkoppels en nesten van gemiddeld 4 jongen.
    Dat is 100 jongen waarvan de helft volgens die theorie bij de ouders mag blijven. Maar denkt u echt dat iemand de 50 andere jonge vogels tezelfdertijd met de hand kan opkweken?
    Zelfs als het voeren per vogel maar een minuut zou duren is hij al een klein uur bezig. Reken daarbij dat de pap - zelfs in een flesverwarmer of au bain Marie -niet echt lang voldoende warm blijft en er dus regelmatig nieuwe pap gemaakt moet worden, dat de gebruikte lepels, spuiten of potjes ontsmet moeten worden, dat 5 vogeltjes ongeveer 4 weken met een bus A21 doen, enzovoort....
    Ik denk niet dat iemand dat lang volhoudt: hij heeft tussen het voeren en boodschappen doen door amper tijd om zelf te eten.

    Kortwieken van vogels om ze tam te maken is onzinnig en overbodig. Ga rustig met uw vogels om, ze worden vanzelf vertrouwelijk of tam.
    Mijn kweekvogels gaan even van het nest af als ik dat wil controleren, maar zitten al weer op eieren of jongen voor ik de klep van het nestblok heb dichtgedaan. Andere vogels blijven gewoon op de stok zitten waaronder ik het voerbakje vandaan haal en een nieuw plaats. Geen bruuske bewegingen, tegen de vogels praten, waarschuwen voor u de ruimte waar ze zitten binnengaat, dan leren zelfs volwassen vogels rap dat u hen geen kwaad doet.

    Logisch denken en nooit alles voetstoots accepteren wat men u tracht diets te maken.

    Groeten,
    Wessel van der Veen.

    Opmerking


    • #3

      Wessel,

      Wat bedoel je met sexen ?
      Laat je dan de vogels onderzoeken of het een man of pop is ?
      Kan je zeggen hoe dat in zijn werk gaat ?
      Bij wie je dit doet ? Wat de prijs er van is ? Wanneer de uitslag ? Krijg je de uitslag op ringnummer ? is het 100% vertrouwd ? Is het pijnlijk voor de vogels ?

      Orca45

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
        Wessel,

        Wat bedoel je met sexen ?
        Laat je dan de vogels onderzoeken of het een man of pop is ?
        Kan je zeggen hoe dat in zijn werk gaat ?
        Bij wie je dit doet ? Wat de prijs er van is ? Wanneer de uitslag ? Krijg je de uitslag op ringnummer ? is het 100% vertrouwd ? Is het pijnlijk voor de vogels ?

        Orca45
        Volgens mij bedoeld wessel DNA-sexen Doormiddel van veertjes opsturen voor een dna-analyse.
        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          Dat is een fabel. Ik zou zelf nooit jongen grootbrengen die bij de ouders zitten om er sociaal beperkte dieren van te maken die geisoleerd moeten gaan leven van soortgenoten. Handopfok doe ik als het nodig is en dan gaan ze later lekker bij hun soortgenoten.

          Opmerking


          • #6
            Alle mogelijke info vindt u op www.geschlechtsbestimmung.de

            Opmerking

            Working...
            X