PDA

Bekijk Volledige Versie : Plukken van de jongen ?

Orca45
30-04-2008, 20:10
Ik heb het idee dat de ouders de jongen plukken.
De jongen zijn ongeveer 3 (3,5) week oud, wat te doen ?
Waarom doen de ouders dit ? Hoe kan ik echt zien dat ze geplukt worden, want de hoofdjes blijven wat kaal, terwijl ik een ander nest heb waarvan de koppen al helemaal beveerd zijn.

Wat raden jullie aan ?
Kan ik de jongen ergens mee insmeren ? Of moet ik ze eruit halen en met de hand opvoeden ?

Orca45

Orca45
30-04-2008, 21:14
- Ik heb gelezen dat ik de jongen kan insmeren met een mengsel van water en azijn, dit heb ik maar gedaan.
-Tevens lees ik, de jongen uit het nestkast te halen en op een diep bord met zaagsel te leggen, zodat ze meer licht krijgen, ook dit heb ik maar gedaan.
- Een derde mogelijkheid is de ouder die plukt te scheiden van zijn partner en de jongen, maar dit is mijn geval de pop, kan ik deze zo maar weghalen en apart zetten.

Is bovenstaand een oplossing ?

Of raden jullie handopfok aan ? Kan ik dan met handopfok altijd nog kweken ?

Orca45

Ton Koek
30-04-2008, 23:25
Vaak helpt het al als ze wat meer licht krijgen. De deksel van de nestkast open zetten bijvoorbeeld.
Handofok is een noodoplossing, ik zou het de ouders laten doen, zeker als je er later mee wil kweken.

wessellouw
01-05-2008, 08:01
Hallo Orca:

In het merendeel van de gevallen is het de pop de plukt. Ik geloof zelfs dat het een erfelijke kwaal is en heb dat over meerdere generaties (5 à 6 zo uit het hoofd) kunnen opvolgen. Man A + pop B: zwaar plukken, man A + pop C: niet plukken, nakweek met geplukte jongen: poppen plukten ook.

Gedurende de eerste twee weken voert de man de pop en de pop voert dan de jongen.
Na zo'n 14 dagen voert de man de jongen ook rechtstreeks.

De oplossing is dus simpel: verwijder de pop tijdelijk.
Maar houd dan wel terdege in de gaten dat de man inderdaad voert en maak het hem gemakkelijk door dat voer in ruime mate aan te bieden.
Mocht hij niet voeren, dan blijft alleen handopfok over.

Alle zogenaamde oplossingen zijn er géén: nestkast open zetten, jongen in een tweede nest plaatsen, insmeren met Nivea, Zweedse kruiden of Daumex, schijnbaar nu ook azijn, meer nestmateriaal verstrekken, diverse supplementen verstrekken. Enkele geplukte veertjes groeien wel weer aan, maar als ook de slagpennen geplukt of beschadigd worden zal het jong nooit perfect kunnen vliegen
Als het bij een pop tussen de oren zit blijft ze levenslang plukken.

En laat u niets wijs maken.
Ook handopgekweekte vogels kunnen goede kweekvogels worden.
Mijn beste pop is handopfok en legt jaarlijks 6 of 7 eieren, waaruit 5 of 6 jongen komen. Totaal 35 eieren (1 ronde per jaar) ; 1e jaar 5 onbevrucht wegens man te jong; vervolgens 28 gekipt uit 30 eieren waarvan 26 zelfstandige jongen.

Alleen: plaats handopfok vogels zodra ze zelfstandig zijn direct bij de andere jonge vogels, zodat ze het sociale gedrag van hun soort leren kennen.

Succes,
Wessel van der Veen.