Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lente rondom de kweekvlucht van mijn putters.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lente rondom de kweekvlucht van mijn putters.

    Het is weer heerlijk weer en zo met de plantjes hebben de vogeltjes het heel erg naar hun zin. Deze vlucht staat op mijn balkon en ik ben er best trots op. Helemaal zelf gebouwd uit de losse pols en zonder plan of tekening




    De puttertjes hebben het heel erg naar hun zin en kwetteren de hele dag vrolijk. Ze hebben de hele ochtend zon dus het is minder donker dan het lijkt

  • #2
    Erg mooi geworden inderdaad!

    Ik voorzie wel een klein probleempje... ontsnappen.
    Ik snap dat een sluis hier niet zou passen, maar ik zou toch op z'n minst iets voor de deur hangen als je die open doet. Als jij bukt om voer- en waterbakje te pakken, blijft er een gapend gat open.
    Een stuk vitrage helpt al, putters kunnen razendsnel zijn.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Erg mooi geworden inderdaad!

      Ik voorzie wel een klein probleempje... ontsnappen.
      Ik snap dat een sluis hier niet zou passen, maar ik zou toch op z'n minst iets voor de deur hangen als je die open doet. Als jij bukt om voer- en waterbakje te pakken, blijft er een gapend gat open.
      Een stuk vitrage helpt al, putters kunnen razendsnel zijn.

      Ik weet het, dat is echt een nadeel inderdaad. Ik ben zo bang dat een stuk vitrage gaat flapperen in de wind en ze bang maakt of dat ze erin blijven haken met hun nagels. Maar je merkt het inderdaad scherp op, elke dag weer ben ik als de dood dat er een ontsnapt
      Ik zit erover te denken de onderkant van de deur te voorzien van een frontje van een broedkooi zodat ik door een klein deurtje kan werken en alleen voor het grove werk de deur hoef te openen. Als ik erin ga vul ik de hele deur op dus dan kan er niks ontsnappen

      Opmerking


      • #4
        Als je van je deurtje 20 cm afzaagd kun je er ook een laatje boven maken.Als je dan in het laatje een gaasbodem op 5cm zet vang je de rommel op zodat je hok schoner blijft en langs een lade komen geen muizen.Door een traliefront lopen ze zo heen.Heb je nog het probleem van in het hok moeten en dit is vaker dan je denkt.Het begint al als al je putters beginnen te nestelen,nestcontrole eventueel rapen ,jongen ringen en als ze zelfstandig zijn uitvangen,schoonmaken ,badschotel in en uitzetten.Dit is voor jou stressvol maar voor de vogels nog meer.Ik heb hetzelfde probleem gehad en toch maar besloten om er een gangpad voorlangs te maken zodat ik ook de nestkastjes voor het vluchtje kon hangen en vanuit het gangpad de nesten kan controleren,als je ze goed vastzet mischien voor jou een optie.Scheelt in ieder geval een paar maal in en uit gaan.Had gelukkig wel de ruimte voor mijn vluchten en inmiddels is mijn gangpad 6x2mtr en een gezeldschapsvlucht geworden .Omdat de putters altijd bij gevaar naar het licht vliegen zou je ook aan de linkerkant een soort van kooi aan je hok kunnen hangen die middels een schuif af te sluiten is van de grote ruimte als je dan rechts van je hok staat zullen ze er gauw genoeg invliegen dit is ook makkelijk als je er een keer een uit moet hebben of een apart wilt zetten.
        groeten eddie

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door girlits
          Als je van je deurtje 20 cm afzaagd kun je er ook een laatje boven maken.Als je dan in het laatje een gaasbodem op 5cm zet vang je de rommel op zodat je hok schoner blijft en langs een lade komen geen muizen.Door een traliefront lopen ze zo heen.Heb je nog het probleem van in het hok moeten en dit is vaker dan je denkt.Het begint al als al je putters beginnen te nestelen,nestcontrole eventueel rapen ,jongen ringen en als ze zelfstandig zijn uitvangen,schoonmaken ,badschotel in en uitzetten.Dit is voor jou stressvol maar voor de vogels nog meer.Ik heb hetzelfde probleem gehad en toch maar besloten om er een gangpad voorlangs te maken zodat ik ook de nestkastjes voor het vluchtje kon hangen en vanuit het gangpad de nesten kan controleren,als je ze goed vastzet mischien voor jou een optie.Scheelt in ieder geval een paar maal in en uit gaan.Had gelukkig wel de ruimte voor mijn vluchten en inmiddels is mijn gangpad 6x2mtr en een gezeldschapsvlucht geworden .Omdat de putters altijd bij gevaar naar het licht vliegen zou je ook aan de linkerkant een soort van kooi aan je hok kunnen hangen die middels een schuif af te sluiten is van de grote ruimte als je dan rechts van je hok staat zullen ze er gauw genoeg invliegen dit is ook makkelijk als je er een keer een uit moet hebben of een apart wilt zetten.
          groeten eddie
          Dat van die kooi vind ik een mooie tip. Daar was ik sowieso al over aan het denken aangezien ze dan in de regen en de zon kunnen gaan zitten zonder dat ze meteen vochtige bodem hebben. De poep valt dan door de tralies.
          Ik kan het gaas kapot maken en de kastjes buiten de voliere hangen in principe. Dan kan ik er zo bij in ieder geval.
          Met die kooi kan ik dan mooi de jongen uitvangen als die al komen en de ouders met rust laten.

          Erg goed idee en ik ga er dus ook snel werk van maken. Is meteen een waanzinnige plaats om de elementen op de vogels in te laten werken

          Opmerking


          • #6
            Zorg wel dat behalve jezelf niets de nestkastjes los kan krijgen ik denk hierbij aan kat ,steenmarter of de div,kraaiachtigen.Ook heb ik er een stukje parkietengaas met iets grovere maas naast hangen als ik dan het nestkastje weghaal ,gaas ervoor.Je kunt het ook gebruiken als de jongen te vroeg uitvliegen.Dan doe je het tussen nestkast en gaas zodat ze erdoorheen kunnen voeren.Houd er wel rekening mee dat een van de oorzaken van te vlug uitvliegen slecht voerende ouders zijn.Als ze te vlug uitvliegen door verstoring krijg je ze bijna niet meer terug in het nest in zo,n geval werkt het gaas prima.Voor het uitvlieggedeelte moet je eens aan aluminium denken,makkelijk te verwerken en weegt bijna niks.Even een goede primer er op en je kunt het in alle kleuren schilderen.succes met de verbouwing maar wel aanmaken ,ik heb de eerste putter op eieren zitten in de buitenvlucht.Meestal verbouwen de mensen in het najaar.Maar wanneer je het ook doet na afloop denk je toch,volgende keer anders.Geloof dat ik al wel 30 vluchten heb gehad en loop nog steeds met plannen voor weer wat anders.
            groeten eddie

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door girlits
              Zorg wel dat behalve jezelf niets de nestkastjes los kan krijgen ik denk hierbij aan kat ,steenmarter of de div,kraaiachtigen.Ook heb ik er een stukje parkietengaas met iets grovere maas naast hangen als ik dan het nestkastje weghaal ,gaas ervoor.Je kunt het ook gebruiken als de jongen te vroeg uitvliegen.Dan doe je het tussen nestkast en gaas zodat ze erdoorheen kunnen voeren.Houd er wel rekening mee dat een van de oorzaken van te vlug uitvliegen slecht voerende ouders zijn.Als ze te vlug uitvliegen door verstoring krijg je ze bijna niet meer terug in het nest in zo,n geval werkt het gaas prima.Voor het uitvlieggedeelte moet je eens aan aluminium denken,makkelijk te verwerken en weegt bijna niks.Even een goede primer er op en je kunt het in alle kleuren schilderen.succes met de verbouwing maar wel aanmaken ,ik heb de eerste putter op eieren zitten in de buitenvlucht.Meestal verbouwen de mensen in het najaar.Maar wanneer je het ook doet na afloop denk je toch,volgende keer anders.Geloof dat ik al wel 30 vluchten heb gehad en loop nog steeds met plannen voor weer wat anders.
              groeten eddie
              Ben erg blij met je tips! Super! Ik heb hier geen dieren aan de kooi omdat het 4 meter hoog staat en ik 3 honden heb De honden kunnen dag en nacht de kooi zien of ze zitten er los omheen.
              Hier nog niks in stemming echt maar ik ga wel vlot beginnen dan. In ieder geval met gaatjes knippen en kastjes van buitenaf ophangen. Dat scheelt echt enorm denk ik.

              Opmerking


              • #8
                zo ziet er heel fraai uit heb je er wel een slotje op je hoort veel laatste tijd putters worden gestolen.
                _____________
                Groetjes jan

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door distel-kanarie
                  zo ziet er heel fraai uit heb je er wel een slotje op je hoort veel laatste tijd putters worden gestolen.
                  Ook dat is niet nodig met mechelse herders

                  Opmerking


                  • #10
                    hahah nee maar je kan het nooit weten ik waarschuw alleen
                    _____________
                    Groetjes jan

                    Opmerking

                    Working...
                    X