Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek ervaring Kardinalen (nestmateriaal,...)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek ervaring Kardinalen (nestmateriaal,...)

    hallo
    ik heb een koppel rode kardinalen en een koppel groene kardinalen
    de groene zijn vogels van 2007 ik zou graag wat tips willen van mensen met kweekervaringen met deze vogels
    als nestmateriaal geef ik ze cocos maar dat laten ze liggen en gebruiken allerlei takjes van uit sparren ik heb ze gisteren ook eens mos gegeven dat is meer hun zin maar toch gebruiken ze altijd takken ik weet dat jonge vogels hun nestenbouw niet zo goed is als ervaren vogels maar met die takken is het bijna onmogenlijk om te broeden
    welk ander nestmateriaal moet ik geven?

    als eten geef ik een bakje zaad (parkietenmengeling met wat europees zaad bij) en een bakje pate (uni pate,tropical,...)
    en het eivoer met diepvries pinkies,buffalotjes;meelwormpjes
    en nu wat als levend voedsel buffalowormpjes
    ik denk dat dat wel goed zit

    Groeten
    Brian

  • #2
    Ik heb in het verleden heel veel gebruik gemaakt van (boom/struik)wortels,
    graaf maar eens direct naast een conifeer die heeft hele mooie worteltjes voor zowel rode als groene kardinaal, maar ook voor bv. lijsters ideaal nestmateriaal. Leg de worteltjes in de buitenvoliere zodat ze zacht blijven en niet uitdrogen.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Hoi ,hoi
      Wat je ook nog zou kunnen doen (naast verstrekken van (haar)wortels) is het verstrekken van berkentakjes of uitlopers van de hedera,deze zijn flexibeler dan sparrentakken en dus gemakkelijker om er een nest van te vormen door de vogels. Wat je verder nog zou kunnen doen is ,op de plek waar zij willen gaan nestelen (de takjes deponeren) een oud merelnest plaatsen of zo’n gevlochten nestje,m.a.w. je creëer dus een basis voor jouw onervaren vogels,vergeet niet het eerste jaar is vaak niet al te best hoor bij die kardinalen (en natuurlijk gaat men nu zeggen ,JA MAAR BIJ MIJ…………..). Je zou verder gedroogde grashalmen kunnen geven (is grof en buigzamer dan takken) en als afwerking dierlijke haren. Waar het dus duidelijk omgaat is onervarenheid van de vogels en dat ze bij jouw een voorkeur hebben voor grove materialen,bij mij heb ik dat nooit waar kunnen nemen,heb zelf de rode,groene,mantel,roodkuif,arizona,bolivia,domini caner kardinaal gehad/gekweekt.
      Bij mij was het altijd alleen maar kokosvezel (of niks) en dit werd dan verwerkt in een gevlochten nestje en dat nest zat in een bundel met pitrietgras. Wat ik je zou aanraden is een keertje het boek Amerikaanse zangvogels kweken van rob lezen,staat vrij veel in en is het compleetste boek tot nu toe als het gaat om de kweek van kardinalen.
      mvg

      kijk anders eens op deze site ,misschien vind je er info op die jouw "past".(rood en groene zijn bijna het zelfde qua kweek,bij mij waren alleen de groene agressiever naar elkaar toe en naar hun uitgevlogen jongen toe,kweek is bijna identiek).

      zoals je daar kunt zien zijn er zoveel mogelijkheden qua nestgelegenheid,let ook eens op het feit dat sommige geheel geen nestbouw doen (komt ook gewoon voor hoor,gewoon nestkom aan bieden die van plastiek,ijzer of natuurlijke materiaal daarin een inlegnestje vastmaken en hopla kweken ermee).

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat er niet veel meer toe te voegen is aan de uiteenzetting hierboven.
        Bij mij kregen/krijgen de kardinalen ook enkel mos en cocos, en ze doen het daar goed op.
        Als de broeddrang echt daar is, denk ik dat er buiten cocos niet veel nodig is bij nestbouw, ook niet bij jonge, onervaren vogels. Zoals gezegd, een gevlochten nestje aanbieden, en alles komt wel in orde. Als het dit jaar niet is, zal het volgend jaar zeker komen.
        W.K , nog een vraagje specifiek aan jou, wat mag in godsnaam "pitrietgras" zijn?? Ik ken het niet en heb er nog nooit van gehoord, zelfs googlen helpt niet, want daar stuurt men mij naar straatgras.
        Ben echt nieuwsgierig en nooit te oud om bij te leren.

        Opmerking


        • #5
          hoi tropic zal wel weer een van de vele verbasteringen zijn van namen,hier noemen ze het pitrietgras
          officiele naam: Juncus effusus (Pitrusgras), google maar op juncus effusus en klik op afbeeldingen dan weet je het vast wel,volgens mij heb jij het ook in jouw voliere staan (moerasgedeelte) maar kan er naast zitten hoor.
          je kent ze wel ,ze staan altijd in een pol in vochtige weilanden of moerasgedeeltes,er zijn vele varieteiten van,de krulvorm/varieteit word bij mij vaak ook gebruikt als nestmateriaal.(in de niet geheel uitgedroogde vorm anders is het stijf en erg hard).
          mvg

          Opmerking


          • #6
            Ik zou ook niet weten wat pitrietgras is,heb wel gehoord van meubels met pitriet.Als basis bij de meeste nesten van mijn vogels gebruiken ze bij mij het verdorde gras wat nu onder bij het pijpestrootje op de heide ligt.Dit in combinatie met cocosvezel , dierenhaar en het mos uit mijn gazon wordt in bijna alle nesten gebruikt.groeten eddie

            Opmerking


            • #7
              WK

              zo zie je maar, pitrietgras zijn hier "biezen", en staan inderdaad weelderig in mijn voliere te groeien. Ik heb het eigenlijk nooit gebruikt als nestmateriaal of om nesten in te verwerken. Enkel de afrikaanse zwarte ral maakt er gebruik van als nestmateriaal.
              Bij mij is/was het hoofddoel een zuiverende functie aan het water te geven.
              Ik heb me laten vertellen dat "biezen" samen met gele lis de sterkst waterzuiverende planten zijn, vandaar...
              Zo zie je maar, iedere streek heeft zijn uitdrukkingen en zijn gewoonten,en uiteindelijk verstaan we mekaar wel.

              Opmerking


              • #8
                zo zie je maar weer,
                het pitrietgras (afgesneden en verwerkt tot bundel met daarin een nestmandje) gebruikte ik dus voor een beetje beschutting te creeren voor de vogels en zoals zovaak kan dat ook op andere manieren natuurlijk,kunstkerstboomtakjes ,heideplanten etc etc.
                bij mij werkte het pitriet en heb mij toedertijd daar aan vastgehouden,iets wat goed is verander ik niet,ook al is het ouderwets misschien volgens sommige gedachtengangen.
                er zijn/waren vogels die het verwerken in hun nesten andere weer niet.
                zo is het altijd wel wat met die fladderaars.
                vooral de grondbroeders maken van de in de volle grond staande pollen dankbaar gebruik om in te nestelen of om in weg te kruipen,vogels zoals leeuweriksoorten,blauwborst,roodkeel,gelekwikstaar t,rietgors etc etc etc en wat bijkomend voordeel is ,ikzelf vind het een leuke plant om te zien,vooral die krulvariant.
                mvg

                Opmerking


                • #9
                  Kardinalen

                  hallo
                  ze hadden al een gevlochten nestje nu zijn ze volop bezig ik heb ze een handje toegestoken en er zeld wat ingedraaid en dat vinden ze prima de pop zit sinds vandaag op de nest

                  wat de rode betreft deze zijn net begonnen met nest maken die doen het erg aardig in het midden van een spar (waar ook een gevlochten nestje in hangt)

                  btw winterkoning hebt u soms nog arizona kardinalen daar ben ik al lang naar op zoek ??

                  (tezijde ik heb de spreeuwen de meerdere blokken aangeboden en dat vinden ze prima ze hebben sinds vandaag er een uitgekozen denk ik waar ze wat nestmateriaal in dragen)

                  Dank voor de tips !!

                  groeten brian

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      juist tropic ,je hebt het weer eens bij het juiste eind.
                      het grootste NADEEL van een vogelforum in DEZE tijd van het jaar is dat men gaat berichten van ,kijk mij eens ik heb een nestje liggen van........,en vervolgens gaat de rest van de wereld twijfelen of in paniek raken omdat ze "te laat" zouden zijn of dat de vogels "nog niks"doen.
                      gewoon geduld,het komt allemaal goed .
                      mvg

                      Opmerking


                      • #12
                        hoi briandg ,

                        Het is zo dat jonge kardinalen niet altijd een groot nest maken , maar de groene maken wel een serieus nest , het is de enige kardinaal die grote nesten maakt , cocos vezel is goed maar het liefst maken ze hun nest af met sisal en katoen , en het liefste dat ze daarbij gebruiken is de korte draadjes van jute , ik weet niet ofdat jullie dit kennen in nederland , met mos zouden ze wel hun nest volledig maken als nestkastjes hebben ze het liefst een metalen korfje zonder cocosmutsje daarin .

                        veel succes pitylus

                        Opmerking


                        • #13
                          hallo de pop van de groene kardinaal zit op de nest
                          maar wat is die man hevig zeg

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik heb het ooit geprobeert met groene kardinalen, los laten op het moment van jongen, maar de jongen lieten het leven en de ouders kwamen 3 dagen later weer kijken hoe het ging. Ik woon toch echt landelijk met 11 are eigen grond maar het was bij mij geen sucses de vogels vlogen naar de overbuurman in de boomgaard en maakten zich na 3 dagen pas zorgen over hun kroost. Ik heb het dus ook nooit weer durven proberen, ook niet bij de rode kardinaal.
                              Ik zeg man afvangen. Suc6


                              Greetzzz

                              Opmerking

                              Working...
                              X