Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraag over kweken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraag over kweken

    We hebben een lutino mannetje en albino vrouwtje, allebei met rode ogen. Nu hoor ik van allerlei mensen dat het niet verstandig is om met dit koppel te gaan kweken.
    Mijn zwager heeft ook altijd veel vogels gekweekt en van hem hebben we dit mannetje en vrouwtje dan ook gekregen ( zijn geen familie van elkaar). Hij zegt dat het op zich best wel kan om met dit koppel te kweken en dat het risico op minder sterke jongen niet echt minder is dan met een ander koppel. Volgens hem ligt het aan de voorouders van ons koppel. Ik weet dat er bij ons mannetje in de familie niet alleen maar lutino's en albino's zitten, maar zijn broertjes/zusjes waren groen en blauw en ons mannetje was samen met nog een jong uit het nest, de enige lutino's.

    Wie kan me wat meer vertellen over het wel of niet gaan kweken met lutino en albino met beiden rode ogen ?

  • #2
    Niemand ??

    Kan niemand me antwoord geven ?

    Opmerking


    • #3
      Het is mij als volgt geleerd:

      de roodoogfactor is een mutatie naar de slechte kant. Door twee roodogen tegenover elkaar te zetten zal dat alleen maar slechter worden. Bij lutino valkparkieten zie je dat ook doordat ze achter de kuif kaal worden.

      Natuurlijk is het goed mogelijk dat er jongen uit komen die er weinig last van hebben.

      Ik ken genoeg kweker die ino's tegenover elkaar zetten en geen problemen hebben, maar vaak blijkt dat zij met de goede vogels doorkweken en de 'slechte' wegdoen (bv. kale valken).

      Ik heb zelf geen ervaring met ino grasjes (vandaar de valken-voorbeelden), maar ik hoop zo iets duidelijkheid geschapen te hebben.
      Mijn Site

      Opmerking


      • #4
        Moet kunnen

        Hallo Sannie,

        Ik kweek al heel erg lang Engelse grasparkieten en ik kweek gewoon ino's uit o.a. Lutino man x Albino pop. Voorwaarde is wel dat beide vogels goed van type zijn. Mijns inziens is het negatieve effect van ino x ino te verwaarlozen, hoewel heel veel kwekers er misschien anders over denken.
        Gewoon proberen dus!

        Groet,

        Herman

        Opmerking

        Working...
        X