Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eieren rapen zanglijster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eieren rapen zanglijster

    Hallo allemaal.
    Misschien een vreemde vraag, maar vanmiddag zag ik dat mijn zanglijster pop haar eerste ei heeft liggen. Nadat ik in de voliere was geweest ging ze per direct weer op het nest.
    Is het verstandig om de eitjes die er komen te gaan rapen of is dat met de zanglijsters niet verstandig. Met mijn kanarie's deed ik dit wel en dat ging altijd goed maar dit is dus het eerste jaar met zanglijsters en heb eerlijk gezegd dus geen idee of dit met zanglijsters wel kan. Het gaat nu ineens wel heel snel hoor. spannend
    de 2 foto is niet heel scherp helaas ik probeer het later weer.


    mvg gerard 6
    mvg Gerard 6

  • #2
    hoi gerard 6,
    ik heb in den beginne ook eieren geraapt,met wisselend succes.
    sommige poppen accepteerde dit niet en dan was het op voorhand al over en sluiten natuurlijk.(en dan heb je niks in plaats van de paar jongen per nest die overblijven/overleven).
    later heb ik dit niet meer gedaan en als ik bv 4 eieren had in een nest dan kwamen die eigenlijk allemaal altijd wel groot.
    een klein jong komt bij voldoende voedsel aanbod ook gewoon groot en na een aantal dagen zie je weinig verschil meer tussen de jongen.(bij een goed voerend koppel).

    dus ja wat is verstandig ???????????
    het kan wel maar het hoeft niet is mijn mening.
    in de vrije natuur word ook niet geraapt,als je kan of wilt accepteren dat er wel eens een jong afvalt dan zou IK het lekker laten gaan,want weet je wat het is? je krijgt nog zoveel rondes en uiteindelijk genoeg jongen op stok.
    mvg
    en succes met de kweek.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Winterkoning
      Op jouw wijze woorden had ik eigenlijk ook gehoopt, dus dan lijkt het mij verstandiger om ze niet te rapen.
      Ik was dit wel gewend bij de kanarie's en dat werkte eigenlijk altijd wel goed.
      Alle jongen mooi binnen 24 uur uit het ei, maar nu ik eigenlijk alleen nog natuurbroed wil stond ik vanmiddag echt voor een dilema. We wachten af hoe het gaat en dan kan ik een volgende ronde altijd nog rapen en kijken hoe het gaat als ik ze dan wel raap. Tenzij dit natuurlijk goed gaat.
      Het is trouwens prachtig te zien hoe zo'n mooi kommetje ze heeft gemaakt van de klei. De natuur laat je telkens weer verstelt staan.

      mvg gerard 6
      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        hohohohhoho gerard 6,

        volgens vele ben ik gek,ken ik niks,doe ik niks,en weet ik niks,en kweek ik niks, laten we dat maar zo houden aub .

        ben nu eenmaal gek.
        mvg

        ohja alles gewoon zijn natuurlijke gangetje laten gaan ,daar sta ik ook voor en ja ook ik kan genieten van zulke details bij de vogel in hun gedrag /verschijning of kunde.
        ze blijven me verbazen de diverse vogelsoorten,na zoveel jaar nog steeds weer.

        Opmerking


        • #5
          Je hoeft eieren van een zanglijster (en eigenlijk van de alle lijstersoorten) niet te rapen, omdat de pop pas gaat broeden vanaf het voorlaatste of laatste ei. Er zit dus hoogstens 1 of 2 dagen tussen het grootste en kleinste jong en dat is bij een goede voeding geen enkel probleem. Meestal leggen de lijsters 5 eieren en ik heb veel van deze "volle" nesten grootgekregen. Mijn 'record' is trouwens 6 jonge kramsvogels grootgekregen uit 1 nest.
          Belangrijk is het juiste voer: goed doorvoede buffalo's(bepoederd met kalk, vitamines en mineralen) en veel Dendrobena's (wormen van de wormenkweker.) Na het uitvliegen kunnen daar nog bepoederde, vetgemeste meelwormen aan worden toegevoegd.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Robin
            Je hoeft eieren van een zanglijster (en eigenlijk van de alle lijstersoorten) niet te rapen, omdat de pop pas gaat broeden vanaf het voorlaatste of laatste ei. Er zit dus hoogstens 1 of 2 dagen tussen het grootste en kleinste jong en dat is bij een goede voeding geen enkel probleem. Meestal leggen de lijsters 5 eieren en ik heb veel van deze "volle" nesten grootgekregen. Mijn 'record' is trouwens 6 jonge kramsvogels grootgekregen uit 1 nest.
            Belangrijk is het juiste voer: goed doorvoede buffalo's(bepoederd met kalk, vitamines en mineralen) en veel Dendrobena's (wormen van de wormenkweker.) Na het uitvliegen kunnen daar nog bepoederde, vetgemeste meelwormen aan worden toegevoegd.
            Hallo Robin
            Bedankt voor je reactie, Naar goed observeren zit ze inderdaad nog niet vast op het nest,waardoor ik zeker de eieren niet ga rapen.
            We laten de natuur hier dus lekker zijn gangetje gaan. Dat zijn mooie resultaten die je hebt geboekt. wat betreft het voedsel aanbod komt het wel goed aangezien ik ben afgekeurd ( s5 in de volksmond maar dan wel prettig gek zwaar trauma ) dus veel tijd doorbreng in de natuur voor weideplankton en het zoeken naar huisjes slakken en naaktslakken.(nu ook al)
            Buffalo's en dendrobena's krijgen ze hier ook volop, Dendrobena's koop ik bij een wormen kwekerij in Veendam. Meelwormen geef ik ook maar niet te veel, als ik nog iets vergeet dan hoor ik dat graag van de ervaren kwekers.

            mvg Gerard 6
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Hallo Robin
                Ik hoop dat je gelijk krijgt, en ik zal jullie allemaal op de hoogte houden hoe het gaat. Over 2 weken worden er 2 vluchten van 3 x 1,5 x 2 m bij gebouwd van aluminium. Daar ik inderdaad al had begrepen de jongen te moeten uit vangen. En het eten is inderdaad zeer gevarieerd hier, vooral met de huisjes slakken is het mooi om naar de lijstersmidse te kijken. Ja de lijster hebben mijn hart helemaal gestolen.
                Ik houd jullie allemaal op de hoogte van dit kweekseizoen.

                mvg gerard 6
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  quote robin:Je hoeft eieren van een zanglijster (en eigenlijk van de alle lijstersoorten) niet te rapen, omdat de pop pas gaat broeden vanaf het voorlaatste of laatste ei.

                  normaal gesproken wel ja.

                  zoals altijd bestaan er uitzonderingen,als je een man hebt die eieren kapot maakt zoals ik toen ,dan ben je wel genoodzaakt om eieren te rapen,ook als je jongen hebt vanuit vorige ronde dan kunnen die de eieren wel eens kapot maken als zij een gekke landing maken (normaal komen zij niet echt terug op het nest).
                  ook als je een luie man hebt (een van de eerst bruine mannen toendertijd) qua voeren van de jongen is het wel handig om te rapen,de pop kwam bij mij toen erg vaak van het nest af en de eitjes liggen er open en bloot(ik deed dat toen ivm medebewoners van de voliere).
                  verder kan eieren rapen ook als doel hebben om bij meerdere koppels de eieren "gelijk"uit te laten komen,zodat als je mutaties hebt in beide nesten de mutaties bij elkaar legt en de wildkleur bij elkaar legt.(zo ging dat vroeger tenminste,de opvatting was dat de wildkleuren in het nest altijd voorrang kregen bij het voeren van de ouders,als er alleen maar mutaties in lagen dan maakte het niet uit en werd er geen 1 jong voorgetrokken met voeren).
                  het zal nu wel anders gaan tegenwoordig.
                  verder ben ik het niet eens als we het over alle "lijsterachtige" hebben, als het om eieren rapen en broeden en het optrekken van ALLE jongen gaat,iets andere ervaringen toch mee.
                  mvg

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Tja Robin,op zich heb je ook wel gelijk MAAR:
                      Wanneer legt een pop een ei? Bij mij was dit in de vroege ochtend ,m.a.w. gewoon vroeg uit je bedje en wachten tot de pop het ei gelegen had,volière binnenstappen en het ei rapen,je kan vaak de klok erop gelijk zetten dat het eieren leggen altijd rond hetzelfde tijdstip gebeurt(het is maar hoever je hierin wilt gaan hé,en hoe je de sport beleeft),niks geen probleem met de man die er bij kan. Als het laatst of voorlaatst gelegen ei gelegen was dan ging de man apart totdat de jongen er waren,eventjes de man in de gaten houden of dat de jongen er niet uit gegooid werden door hem ,zo ja mocht hij weer in zijn vrijgezellen hokje zitten ,zo nee probleem opgelost.
                      Wat je zegt over het apart kweken,tja dat staat als een paal boven water en dat geldt bijna voor elke vogelsoort,MAAR bij veel mensen is die situatie niet zo gecreëerd en hebben zij een gezeldschapsvóliere,geeft niks ALS je maar niet denkt dat je eventjes een groot aantal jongen er van kweekt (kan wel ligt aan de mede bewoners ,maar is een vrij onzekere factor) .M.a.w alles kan ,ALS je de doelstellingen maar reëel stelt,het is vaak het 1 of het ander.
                      Het laatste wat jij stelt ben ik het gedeeltelijk eens.
                      Quote: Jongen die qua ontwikkeling achterblijven in het nest zijn een bekend verschijnsel maar wordt m.i. bijna altijd veroorzaakt door slecht voerende ouders en/of gebrek aan het juiste (of de hoeveelheid)opfokvoer.
                      Mutaties ,worden maar al te vaak het ondergeschoven kindje van de rekening,is iets wat wij niet altijd in de hand hebben (is nog iets wat in de gene zit vanuit de natuur).
                      Waarom gaat een mutatie jong dood en de overige wildkleuren gaan goed? Ligt niet aan het voer hoor,als daar iets mee is dan gaan ze allemaal.
                      Als het voer niet toereikend is dan zit de groei er niet in ,welke gaan dan “normaal”gesproken het eerst in een nest met wildkleuren en mutaties?,de zwakkere vogels en vaak is dit dan toch de mutatievogel.
                      Ik weet dat jij zoveel lijster soorten hebt en ben daar ook blij mee dat die tak nog een beetje floriseert.
                      Ikzelf ben ook niet geheel onbekend met diverse soorten lijster(achtige). De enigste die ik nog qua lijstersachtige zou willen kweken zijn de volgende soorten uit ze zoothera familie :zoothera interpres of zoothera dohertyi en de zoothera siberica ( deze laatste had ik bijna te pakken in Duitsland vorig jaar).
                      Qua ECHTE lijsters ,uit de familie turdus dus: de albocinctus

                      maar ja je kan niet alles hebben hé. er moet ook wat te wensen overblijven.
                      mvg

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Jij hebt daar een pop van, klopt dat?
                          nee
                          mvg

                          Opmerking


                          • #14
                            Een tijd terug adverteerde er iemand op internet die een man albocinctus zocht. Vandaar dat ik dacht dat jij dat was. Overigens een zeldzame soort, deze 'witkraagmerel'want ik heb hem nooit in de handel of bij een liefhebber gezien.

                            Opmerking

                            Working...
                            X