Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Half bevruchte eieren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Half bevruchte eieren

    Ik heb een nestje van twee roseicolli oranjemaskers. Hier hebben we 5 eitjes van. Vanaf het begin zijn de eieren anders van kleur ten opzichte van andere nestjes, namelijk grijsachtig. Met een schouwlampje zien we de helft een donkergedeelte en een helft licht. De eieren hadden afgelopen week uit moeten komen, ons vermoedde is dat de embryo's niet levensvatbaar zijn. Vraag:
    Hoe kunnen we dit controleren?
    En wat en wanneer haal ik de eieren uit het nest?

    Kunnen we het nest laten hangen, zodat ze opnieuw eitjes kunnen leggen of is dit slimmer om een aantal weken er uit te laten?

    Orca45

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Wessel,

      Het vreemde is, als ik met het schouwlampje kijk, is de ei half vol ?

      Wat kan de oorzaak zijn dat bijv alle 5 eieren, half vol zitten ?

      En de kleur van de eieren ? Grijsachtig, zegt dat nog wat ?

      Opmerking


      • #4
        Hallo:

        Het is onmogelijk om op afstand te bepalen wat er aan de hand is .
        Ik denk - zonder enige garantie - dat de kiem afgestorven is in het begin van het broedproces en dat de eieren rot zijn. Zeker als de inhoud beweeglijk is.

        Maar met wat geduld (zodra de pop van het nest loopt) kunt u de eieren toch openmaken en bekijken?

        Er is ooit een liedjes geschreven speciaal voor vogelkwekers.
        Ik ken de integrale tekst niet uit het hoofd maar het was zoiets als

        "Here's a little song for you
        ?????????????????,
        Don't HURRY, be happy!"

        Wessel van der Veen.

        Opmerking


        • #5
          wat ik meestal doe. Is de eitjes in een bakje met lauw warm water leggen. Als de de eitjes spontaan bewegen dan zit er nog een levend jong in. Zo niet de eitjes nog een paar dagen liggen dan ge woon weg halen. De pop zal ongeveer na twee weken weer eitjes gaan leggen.

          deze methode wordt vaak bij kanarie kwekers gebruikt

          Groeten Leo Ennen

          Opmerking


          • #6
            Vandaag 1 eitje open gemaakt, die al een barstje had, en ons vermoeden was waar, een dood embryo.

            1 eitje in een ander nest gelegd (op aanrader kweker).

            Vanmiddag weer gekeken, en wat schets onze verbazing, toch een levend jong vogeltje, ik ben koning te rijk, niet verwacht toch gekomen !

            Orca45

            Opmerking

            Working...
            X