PDA

Bekijk Volledige Versie : Volledig open deel voliere?

Marx
10-04-2008, 12:39
Ik ben bezig met een nieuwe voliere. Ik heb daar een specifiek idee over en dus meteen een vraagje. Het wordt een kleine voliere met een open en een beschut deel. Tenminste, dat is waar ik over nadenk. Mijn huidige voliere is volledig beschut en droog. Geen inslag van regen en geen wind in de kooi. Prima voor de putters want vocht is natuurlijk funest op een bodem.

Wat is nu mijn nieuwe plan. Ik wil een voliere die voor 50% volledig afgeschermd is tegen weer en wind. Dus alleen 1 kant open die droog gericht is en onder een vaste afdak staat. Dan wil ik een deel dat op geen enkele manier beschut is. Dus regeninslag, wind, zon etc. Dat deel wil ik volledig van aluminium maken met rondom gaas zonder een dichte wand en dat deel zal ook geen voor de vogels toegankelijke bodem hebben. Op pootjes dus op tegels. Alle uitwerpselen, voerresten ed vallen door de open bodem op voor de vogels onbereikbare plaatsen.

Is dat dan goed of slecht? Mij lijkt het zo lekker voor ze als ze eens in een regenbuitje konden zitten, eens echt de hele dag de mogelijkheid hebben om te zonnen ipv alleen smorgens. Dus gewoon de elementen op de vogels laten inwerken. Lijkt me ook heel steriel met een gazen bodem die ik zo nu en dan met de hogedrukreiniger schoon kan spuiten.

PS, de kooi is bedoeld als uitvliegkooi voor evt jonge putters. Daarbij wil ik een koppel kardinalen of evt jap. nachtegalen. Ik maak de kooi 2 x 2 x 1 denk ik. Met dus 1 meter volledig open en 1 meter volledig afgeschermd. In het open deel staat een flinke plant door de bodem met de pot onbereikbaar voor de vogels. Het bodemgaas wordt dus rondom de stam van dit boompje gevormd. Naast die kooi komt een flinke conifeer en achter het open deel 5 kronkelwilgen. Iets vn beschutting is er dus wel uiteindelijk.

gerard 6
10-04-2008, 18:18
Hallo marx
Wat je wil is op zich geen probleem, zelf heb ik inmiddels mijn voliere ook voor 50% af gedekt. zie topic dakbedekking buitenvoliere. Ik heb uiteindelijk gekozen voor glasheldere pvc golfplaten. Ik zal zeer zeker kiezen voor aluminium aangezien dit een lang leven heeft. Het is waar dat de vogels het af en toe heerlijk vinden om in de regen te zitten, en zelf kunnen kiezen of ze beschut of in de regen of wind gaan zitten. Hou wel rekening met vogels van buiten af want die poepen er wel in als ze er boven op zitten waardoor je het risico hebt op ziektes. Mijn voliere is 6 x 3 x 2 en dus voor 50% afgedekt, en aan 2 kanten open en de andere 2 kanten heb ik dicht met lariks schaaldelen.
Het mooie hieraan is dat je op deze manier met zoveel openheid de vogels echt een natuurbroed geeft.
Wat betreft de gaasbodem daar ben ik geen fan van. Reden is dat bij mijn oude voliere ik op die manier een lange zwevende vlucht had gemaakt (voor de lange afstand vliegers heerlijk) maar ze er ook makkelijk met hun pootjes tussen het gaas vast komen te zitten, met alle gevolgen van dien. Ja het is mooi schoon maar niet ideaal. Wil je schoon, zou ik kiezen voor een betonbodem of goeie tegels met daarin een speciekuip met een mooi stevige conifeer. Dan is je vloer goed schoon te houden en heb je toch ook beplanting. En voor het schoonmaken zou ik ook zeker geen hogedruk reiniger gebruiken (geeft veel onrust en herrie) zo'n klein opervlak kan je best met een emmer en een goeie schrobber doen en een beetje detol Dat is mijn mening ik hoop dat je er wat aan hebt.
mvg gerard 6:D -0-

koene
11-04-2008, 20:43
Ik zou het open gedeelte zoveel mogelijk beperken, net genoeg dat ze in de regen kunnen zitten als ze willen, ook al is dat maar 20cm.

En gebruik een stevig gaas als bodem, dan zie ik niet hoe hun pootjes daar vast kunnen komen te zitten

gerard 6
12-04-2008, 06:40
En gebruik een stevig gaas als bodem, dan zie ik niet hoe hun pootjes daar vast kunnen komen te zitten

Hallo Koene
Ik zelf had roestvrij gaas met een maaswijdte van 10 x 10 gebruikt, het is mij 2 x gebeurd dat er een jonge vogel overheen wou rennen en er met het pootje tussen de maasen kwam. Met het gevolg een losgescheurd teen nageltje. Het is niet zo dat een gaas bodem niet kan maar na eigen ervaring ben ik er niet echt een fan van. Maar je kunt het altijd doen maar na mijn eigen mening is het dus niet ideaal. En het overkappen van de voliere is natuurlijk helemaal overdekt wel mooi. Maare als je echte natuurbroed wil en een goeie biotoop wil na bootsen voor zover dit mogelijk is in gevangenschap is 50% dicht en 50%open wel mooi voor de vogels. En marx de topic die ik bedoelde was trouwens plexieglas als dakbedekking

Animal
12-04-2008, 16:18
Waarom in het open gedeelte ook geen zandbodem.
De vogels scharelen daar ook graag rond ,en zeker als die regelmatig nat wordt zal gemorst zaad daar gaan kiemen of zelfs groeien ,en dat is weer zeer smakelijk voor je vogels.

Marx
12-04-2008, 16:41
De vogels scharelen daar ook graag rond ,en zeker als die regelmatig nat wordt zal gemorst zaad daar gaan kiemen of zelfs groeien ,en dat is weer zeer smakelijk voor je vogels.

Maar voor putters, zeker jongen, is een natte bodem funest ivm besmettingen die dan kunnen optreden ;)

koene
12-04-2008, 19:40
De vogels scharelen daar ook graag rond ,en zeker als die regelmatig nat wordt zal gemorst zaad daar gaan kiemen of zelfs groeien ,en dat is weer zeer smakelijk voor je vogels.De ontlasting, vochtigheid kan/zal een grote broedhaard teweeg brengen. Je merkt zelfs al bij een gecontroleerd kiemproces hoe snel de kiemen beginnen te schimmelen.

Laat ze dus scharrelen op een droge bodem en je kan ze kiemen aanbieden in hun voederbakken!

Berend R.K.
27-05-2008, 15:44
Even een nieuwe vraag.

Ik was van plan om iets minder dan een derde van mijn vlucht zonder dakbedekking te laten zodat ook regenwater en zonlicht een gedeelte van de voliere kan bereiken.

Dit temeer omdat ik onder dat 'open gedeelte' een grasstrook wil aanleggen die vast wel wat regenwater kan gebruiken. Is dit wel verstandig of juist zeer onverstandig om de boel onbedekt te laten?

gerard 6
28-05-2008, 15:08
Even een nieuwe vraag.

Ik was van plan om iets minder dan een derde van mijn vlucht zonder dakbedekking te laten zodat ook regenwater en zonlicht een gedeelte van de voliere kan bereiken.

Dit temeer omdat ik onder dat 'open gedeelte' een grasstrook wil aanleggen die vast wel wat regenwater kan gebruiken. Is dit wel verstandig of juist zeer onverstandig om de boel onbedekt te laten?

Berend
Dat is helemaal geen probleem hoor dat kan heel goed. Mijn voliere is 6x3x2 en maar voor de helft overdekt. Dus daar komt regen en zonneschijn genoeg in. Alleen moet ik wel af en toe sproeien in het overdekte gedeelte (voorzichtig natuurlijk). Ik heb ook 3 kweekboxen van 3x1,5x2 en ook die zijn maar voor de helft overdekt. Als de vogels maar plekken hebben waar ze beschut zijn tegen alle weer types is het allemaal geen probleem.