PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje anti muizen

ThomasD
28-03-2008, 20:17
Helpt het ijzeren of plexi platen van 50 cm (diep) langs de kanten van de volière in de grond te steken ??? Want er wordt gezegd dat muizen niet dieper graven dan 30 cm ???
Is it zo graag een antwoordt wegens aanbouw nieuwe volière

Henk3
28-03-2008, 20:24
Zo zou het kunnen, je kan ook gewoon gaas in de grond spitten. Hoelang dat meegaat ligt aan de kwaliteit. Maar muizen gaan door kleine gaatjes hoor, ook boven de grond. Het zijn natuurlijk niet alleen muizen die geweerd kunnen worden. Ook ratten graven doorgangen. En er lopen nog wel meer rovertjes rond.

Rudmer
28-03-2008, 22:01
muisjes gaan door gaas van 12.5*12.5.... tenminste, de heenweg, ik heb er twee of drie uit het gaas moeten knippen omdat ze te dik waren na het volvreten :D -0-

ThomasD
28-03-2008, 22:44
ok bedankt voor de reactie want ik heb in men huidige volière gaas onder een bodem van 20cm liggen maar toch komen ze er nog door maar als deze gemakkelijke manier van platen van 50cm ook werkt is het mischien toch wel iets handiger ook bij het plaatsen ervan

flyingdebs
29-03-2008, 09:32
een collega vogelkweker,
heb ik wel eens horen zeggen dat hij zo`n tien cm onder zijn tegels een laag gebroken glas heeft liggen!! hier halen ze zich aan open en dat schijnen ze niet te over leven.
ik zou hier zelf denk ik niet zo snel voor kiezen,maar het is een idee,-0-

wessellouw
29-03-2008, 12:53
Hallo Thomas:

Volgens mijn dierenarts is een stal pas muisvrij als er geen gaten aanwezig zijn groter dan 5 mm in doorsnee.
Dat betekent dat kleine muizen vrolijk door het gebruikelijke gaas met mazen van 10 x 10 mm en door het z.g. dubbeltjesgaas wandelen.

U kunt dus platen ingraven van hier tot Australie, maar dat heeft weinig zin.
Een betonnen bodem of tegels en gaas van 5 x 5 mm vormen de enige oplossing.

Wessel van der Veen.

rupicola
29-03-2008, 16:20
Het bouwtechnisch muisvrij maken van een bepaalde ruimte is niet eenvoudig.
Het is zelfs de vraag of dit in de gemiddelde situatie binnen onze hobby wel een reële optie is.

Persoonlijk ga ik liever uit van de logische redenering -Waar niets te halen valt hebben muizen ook niets te zoeken.

Het meest effectieve wapen tegen muizen is een goede hygiëne,zoveel mogelijk afgepast voeren, zeer regelmatig voedingsresten verwijderen en een deugdelijke (muisvrije) opslag van diervoeding.
Verder kunnen er preventief altijd nog een paar (vogel veilige) valletjes worden gezet, zodat een eventueel aanwezig muisje in een vroeg stadium wordt weggevangen.

Deze methode bevalt uitstekend en het werkt bovendien prima, want ik het al vele jaren geen last meer van muizen.

N.B. Helaas weet ik zeer goed waar ik het over heb, want ik heb eind jaren 70 een muizenplaag bij mijn vogels gehad en dat gun je echt niemand!

toby
31-03-2008, 09:50
ik heb helaas op dit moment last van muizen bij de buitenvoliere heb alle ogels nu binnen onder gebracht op de eenden en kippen na ...wij gaan nu de voliere aanpassen en de muizen uitroeien met vogelvriendelijke vallen ....maar moet zeggen dat het niet meevalt en dat ook tegels niet afdoende zijn ze maken er gewoon holen tussen :eek:

heb idd gehad dat een muis klem is komen te zitten in dat hol tuusen de tegels ...

verder heb ik de tip gekregen om in de bodem een laag vab 20 cm grind te maken omdat ze daar niet doorkomen maar moet erbij zeggen dat het allen maar bemoeilijkt voor de muis omdat de kleintjes idd gewoon door dubbeltjes gaas gaan :mad:

Marx
31-03-2008, 11:51
Kippen en eenden en dan toch muizen? Ik had vroeger van die leghorns uit de legbatterij. 5 stuks meegenomen uit meelij toen wij eieren gingen kopen bij een kippenboer.:D Toen die eenmaal opgeknapt waren lieten ze geen muis heel. Soms zag je ze rennen omdat 1 kip een muis had en de rest die muis wilde hebben. Het leken wel raptors :eek:
Ik had ook een wilde eend, zij stal zelfs muizen van onze katten om ze vervolgens weg te werken :p

toby
02-04-2008, 09:21
hihi onze kippen willen ook gerust een muisje eten alleen zijn ze vaak niet snel genoeg :D

wat de eendjes betreft heb ik ze nog nooit moeite zien doen voor een muisje maar het zijn kleine siereendjes dus wie weet ligt het daaraan :confused:

verder is het gewoon balen hoor muizen we hebben nu weer zat te doen in iedergeval en het vervelende is gewoon dat je al je vogels een andeer plekje moet geven het zit nu binnen bij ons echt vol en ik heb al een en ander weggedaan ...

rupicola
02-04-2008, 10:27
verder is het gewoon balen hoor muizen we hebben nu weer zat te doen in iedergeval en het vervelende is gewoon dat je al je vogels een andeer plekje moet geven het zit nu binnen bij ons echt vol en ik heb al een en ander weggedaan ...

@toby: eerlijk gezegd zie ik geen oplossing, maar vooral ook geen noodzaak
in het verplaatsen dan wel het opruimen van je vogels!

Verplaatsen van je vogels staat gelijk aan het verplaatsen van het muizen probleem.
Het opruimen/verkopen van je vogels is een onnodig rigoreuze optie, evenals het om deze reden stoppen met het houden van vogels.

Nogmaals, zoveel mogelijk afgepast voeren, voedselresten verwijderen en een muisvrije opslag van diervoerders doet echt wonderen.

Gebruik daarnaast voor je vogels onschadelijke inloopvalletjes en vang zoveel mogelijk muizen weg.

succes!

Het probleem is -afhankelijk van de omvang van de muizen polulatie- echt niet van de ene op de andere dag voorbij, maar muizen zijn met enige inspanningen zeker goed te bestrijden.

Hans de Vries
02-04-2008, 10:38
Dat kippen muizenliefhebsters zijn is wel bekend. Maar je kunt natuurlijk moeilijk een paar kippen in je hok laten lopen....

In mijn huidige hok heb ik gelukkig geen last van muizen, in mijn vorige behuizing echter des te meer. Totdat ik een goede tip kreeg: schaf eens een cavia aan - eentje van het mannelijke geslacht - en laat hem regelmatig even loslopen......
En het hielp! Sinds de komst van die haarbal kozen de muizen het hazenpad..:D
Het schijnt dat muizen een cavia als een geduchte vijand beschouwen en als ze de urine ruiken smeren ze hem al. Daarom moet je ook een mannetje nemen, zijn urine geurt een stuk sterker dan die van vrouwtjes.
Een nadeel is natuurlijk dat cavia's niet, zoals konijnen, in een hoek keutelen maar hun mest verspreid laten vallen...... Het zelfde geldt voor hun plasjes.
Ik heb nog steeds cavia's alleen lopen ze niet meer los. En muizen? Tot op heden gelukkig niet.

toby
03-04-2008, 09:59
@toby: eerlijk gezegd zie ik geen oplossing, maar vooral ook geen noodzaak
in het verplaatsen dan wel het opruimen van je vogels!

Verplaatsen van je vogels staat gelijk aan het verplaatsen van het muizen probleem.
Het opruimen/verkopen van je vogels is een onnodig rigoreuze optie, evenals het om deze reden stoppen met het houden van vogels.

Nogmaals, zoveel mogelijk afgepast voeren, voedselresten verwijderen en een muisvrije opslag van diervoerders doet echt wonderen.

Gebruik daarnaast voor je vogels onschadelijke inloopvalletjes en vang zoveel mogelijk muizen weg.

succes!

Het probleem is -afhankelijk van de omvang van de muizen polulatie- echt niet van de ene op de andere dag voorbij, maar muizen zijn met enige inspanningen zeker goed te bestrijden.

hoi hoi,

De vogels verplaatsen is in dit geval wel noodzaak omdat we de vloeren muisdicht moeten maken (storten) en ook meteen het hout nalopen verder word er onder de dakplaten gaas aangebracht. ik gebruik ik idd inloopvallen en probeer ik zo min mogelijk voer te laten liggen maar echt veel vang ik er niet mee helaas :( ...

verder zijn sinds ik het berichtje plaatste wat veranderingen besproken dus als we nu toch aan de gang gaan word de voliere ook groter gemaakt gelijk en veranderd :D

ThomasD
03-04-2008, 16:21
ik gebruik nu muizenlijm slechts €3 in de winkel en werkt heel goed nu al 5 muizen gevangen super en de vogels kunnen er niet aan want er staat een koepel van vogelgaas over. Laatste tijd geen muizen meer gezien gat ook gedicht. Je zou eens moeten weten wat voor een zware last van men schouders valt een echte opluchting. De vogels zijn klaar voor de kweek.

alexd
04-04-2008, 11:58
Muizenlijm.....is dat in Nederland niet verboden?

Rudmer
04-04-2008, 12:35
In Nederland wel, maar naar wat ik van collegakwekers heb begrepen nog wel en België te verkrijgen

naruch
04-04-2008, 12:38
In Nederland wel, maar naar wat ik van collegakwekers heb begrepen nog wel en België te verkrijgen

yep, op de markt in mol(iedere zondag morgen) heb ik ze zien liggen, volgende keer neem ik er toch maar 1 mee.(voor het geval dat)

ThomasD
04-04-2008, 14:14
Ah ja dat was ik vergeten ik woon namelijk in belgië

Henk3
06-04-2008, 12:46
Deze muis kwam in het broedblok van een parkiet. Dat kon ik zien omdat er 2 hazelnoten in het bewuste blok lagen.
Dit heb ik er van gemaakt. Gewoon buiten het vogelhok.
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6001242.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6001243.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6001244.jpg

Van deze muizen heb ik ook op een andere plaats wel eens last. Eens zien wat er nog gaat volgen.
P.s. ga niet klagen over het zand op het straatje. Dit is nieuw en moet nog ingeveegd worden met zand.

Henk3
07-04-2008, 12:35
vandaag weer resultaat.
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6001246.jpg

naruch
07-04-2008, 13:37
hij/zij zet wel grote oogjes op, zovan, wat flik je me nou :D :D :D

Hans de Vries
07-04-2008, 21:18
hij/zij zet wel grote oogjes op, zovan, wat flik je me nou :D :D :D

Tja, hoewel de muizen in je hok voor een ramp kunnen zorgen, blijft zo'n beestje in een klem natuurlijk een rot gezicht...

Rudmer
08-04-2008, 08:05
Dan is het bijvoeren van die beestjes wel makkelijker om te doen dan elke keer de klemmen leeg moeten halen, maar ik heb er een beetje de kriebels bij om met roze haver te gaan werken tussen de vogels :huh

Bij ons vorige huis had ik af en toe dat als ik de 2e klem zette de eerste al dichtsloeg -0-
Daar was het een ware plaag!

girlits
08-04-2008, 23:51
Het gif hoef je niet in de voliere te zetten omdat de muizen van buiten de voliere komen als je ze in de voliere hebt moet je verbouwen.De meeste muizen zitten ergens anders en komen alleen eten.Ik heb op meerdere plaatsen buiten de voliere gif en inloopvallen.Voor de muizen die toch binnenkomen heb ik onder gaas waar de voerbak opstaat lijmplankjes.Voor de spitsmuis gewone klemmetjes langs de kant van de voliere en zonder lokmiddel omdat het insecteneters<eieren en jonge vogels> zijn.De eerste muizen rood met witte buik zijn bosmuizen deze hebben meestal een hol in de grond buiten de voliere de laatste met de grote ogen is de huismuis deze zit meestal in het hok tussen het plafond of achter de wand hiervoor moet je dus verbouwen.Als draad kun je het beste het vierkante gaas gebruiken omdat de meeste door het dubbeltjesgaas passen.Altijd alert blijven is ook nodig.Loop regelmatig alles na want door een muizengang past ook een wezel.
groeten eddie

Henk3
09-04-2008, 07:44
Tja, 19 x 19 mm parkietengaas is dit h&#233;, daar lopen ze zo door. Maar ze kunnen niet in het nachthokje komen (denk ik, muizen zijn echte kunstenaars.)
Ik had er eerst nog dik tropengaas op willen zetten maar ja dat heb ik niet gedaan. Wat betreft die muizen tussen wand en plafond, dat klopt wel. Er staat een schuur naast en daar heb ik ze altijd wel tussen het plafond scharrelen. Daar hebben ze helemaal niks te eten maar ja ik denk dat ze daar wel mooi kunnen wonen. Dat is n.l. helemaal dubbelwandig en overal zit dus wel ruimte voor die beestjes. Ook nog lekker ge&#239;soleerd. Ik hoop dan maar dat die wezels hier voorbij lopen want ze zitten hier wel.
Gisteren was de klem wel dichtgeklapt maar was de muis me te slim af, vandaag heb ik weer meer geluk.
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/S6001254.jpg

Rudmer
09-04-2008, 07:51
bij mij hebben ze me ook wel het lokaas van de klem gegapt... ook zonder dat die dichtklapte.
Een stukje dubbelzijdig tape brengt dan wonderen, dan krijgen ze het lokaas er niet snel van af. Na de tape zat er bij mij altijd wat in -0-

girlits
09-04-2008, 10:26
Volgens mij een jonge huismuis ,een van de 8/10 die ze per keer krijgen.En dat 6 tot 10 keer per jaar.Deze jongen krijgen ook binnen 2 maanden weer jongen als je deze allemaal met een klemmetje wilt vangen veel succes.
groeten eddie

kevin
09-04-2008, 19:42
ik heb z'on inloopvalletje
werkt heel goed
stukje kaas erin en....je hebt ze nogal snel als het koud is zitten ze dood in het valletje als ze nog levend zijn kun je er dan mee doen wat je wilt

kevin
09-04-2008, 19:49
ah en henk; al mooie vangsten

Henk3
09-04-2008, 20:12
Hee Kevin,

Waar haal je die valletjes? Lijkt mij wat handiger.

girlits
09-04-2008, 23:02
Als hij dezelfden heeft als ik zijn ze op elke grote vogelbeurs en bij de landelijke tt,s te koop,deze zijn van kunststof of van multyplex.De kunststofexemplaren vervormen onder invloed van zonlicht deze moet je dus regelmatig uit elkaar halen en bijwerken zodat ze weer goed functioneren.De houten exemplaren moet je niet nemen met een mdf loopplankje maar met een triplexloopplankje omdat mdf als je het buiten hebt staan na een of twee regenbuien een keer zo dik wordt en de wip dan niet meer werkt.Wat je niet moet kopen zijn de zgn amerikaanse muizevallen die elders op het net worden aangeboden.Volgens de verkoper kun je hier tot 15 muizen per keer vangen,nou ik heb er 4 staan al een half jaar en heb er 3 gevangen,bij mij lopen ze erin vreten het lokaas op en er weer uit.Laat ze staan in de hoop dat de muizen zich doodlachen om de vallen. groeten eddie

kevin
10-04-2008, 19:22
henk je kan dat gewoon in de winkel kopen
ik heb een houten maar ik heb ook al grijs gezien
het is het soort kistje waar je een wipje in hebt
lopen ze erover dan 'wipt' hij en staat het vast met behulp van pinnetjes

en voor de nieuwsgierige vogels is het ook niet moeilijk:
als ze een gaatje hebben gemaakt zet het het valletje ervoor met draad erond zodat de vogels er niet bij kunnen =p

gewoon wat eten erin en duimen maar