PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe volière!

Kenny
28-03-2008, 14:49
Beste collega's

Ik ben van plan om deze maand een nieuwe volière te gaan bouwen. Uiteraard maak ik een paar afwegingen waarbij goed advies zeer welkom is.

De voliere zal een lengte hebben van 3,5m een breedte van 1,8m en een hoogte van 2m. daaran zal ik nog een inkomsluis van 0,8 op 1,2 meter maken. Het bouwwerk zal aan drie zijden omgeven worden door tuinpanelen (of hoe heten zo'n dingen...). Dit moet de huisvesting worden van een kolonie prachtvinken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een houten voliere, omdat ik aluminium wat kil vind. Hout is op de koop toe goedkoper, veronder stel ik toch? Maar eigenlijk is dit ook geen factor die meespeelt. Vraag is wel welk hout ik best ga gebruiken. Hier heb ik als absolute leek totaal geen idee van (informatici zijn daarin niet zo op de hoogte :) ).

Tweede vraag is wat ik met de ondergrond moet gaan doen. Van mijn vader mag ik namelijk geen beton gaan gieten, en dat vind ik best wel jammer. Op die manier was ik van plan het ongedierte buiten te houden. zijn hier andere mogelijkheden voor?

Als laatste vraag ik mij af of iemand een ruwe schatting kan maken van de kostprijs, want eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul van wat mij dit zal kosten. Zeg mij 800 euro en ik geloof het, zeg daarentegen 300 euro en ik geloof het ook.

Dus even kort samengevat:

1. welk soort hout? Of eventueel toch aluminium?
2. Wat doe ik met de ondergrond, kan namelijk geen beton gieten. Toch wil ik uiteraard graag het ongedierte buitenhouden.
3. Een zeer ruime schatting van de kostprijs.

Het zou heel leuk zijn mocht iemand hierop kunnen antwoorden, en het zou me alvast een heel stuk op weg helpen.

Mvg
Kenny

Kenny
28-03-2008, 15:43
En om alles nog wat beter en duidelijker te zien, een schemaatje:

http://coussens.dommel.be/prachtvinken/images/images/voliere.gif

Henk3
28-03-2008, 16:48
Nou leuk, doe je best maar eens.

Wordt het een uitneembaar geheel, zodat je als je het ouderlijk huis gaat verlaten, het hok mee kan nemen? Dan ben je wat meer regels nodig. Op elke hoek 2 dus in dat geval.
Komt er een dak op? Scheelt ook weer in de prijs.

Als je hout gebruikt zou ik 5 x 7 cm' grenen geïmpregneerd (groen) gebruiken.
In elkaar spijkeren met 5 duimers zit lekker vast. Wel voorboren.

De prijs van gaas ligt ook weer aan de dikte van het draad. Ik zou me eerst maar eens oriënteren. Er zit namelijk ontzettend veel prijsverschil in. Ook in de kwaliteit. Heel goedkoop is vaak gedumpt afgekeurd gaas. Dat kan zowel schel zijn als fouten in de draad. Van duurder gaas mag je verwachten dat het ook goed is en zoniet, terug naar de verkoper.

Al met al kom je met je € 700,00 een eind in de richting.

Als bodem kun je eens op internet rondkijken naar betontegels of grindtegels. Die kosten bijna niets, vaak moet je ze alleen even ophalen. Heb je ook een betonvloer.

Je sluis kan eventueel ook wel kleiner en dan heb je ook meer zicht op je hok.
80 x 80 volstaat ook prima. Wat moet je met die ruimte. Of het moet al zijn dat je het in de bedoeling hebt om daar in naar de vogels te gaan staan kijken met 2 personen. Dan mag ie wel 120 cm' zijn.

Kenny
28-03-2008, 17:17
Bedankt Henk voor je reactie!

Nog nooit van grenen gehoord, maar dat ligt vooral aan mijzelf :). Over geimpregneerd heb ik ondertussen al één en ander gelezen. Als ik het goed begrijp betekent dit zoveel als dat ik het niet meer hoef te verven, niet?

Het zal inderdaad eentje worden die later weer uit elkaar kan gehaald worden. Lijkt met het verstandigste, want ben niet van plan nog 10 jaar bij men ouders te wonen :D

Over het dak had ik inderdaad niets verteld, maar dit zou gewoon gaas worden met een doorzichtige golfplaat erop. Zodat de zon er nog mooi doorkan.

De reden waarom die sluis zo groot is, is omdat het dan mooi aansluit met onze terras. Doe ik dat niet, dan moet ik nog een tegel bijleggen identiek aan de anderen. En ik vrees dat die niet makkelijk meer te vinden zijn. Eis van men vader :help. Ik moet wel zeggen, hij heeft er gelijk in, het zal veel mooier zijn op die manier.

groeten
Kenny

girlits
28-03-2008, 17:39
Als je de sluis alleen gebruikt om in en uit te gaan is 80x80 prima maar als je een kooi of tak/boom bij je hebt aan de kleine kant.Wat aluminium betrefd dit kost hier €1,80 p.m ik denk niet dat je daar geimpregneerde palen voor hebt.groeten eddie

Serinus
28-03-2008, 18:32
Hallo Kenny,

Struin deze site maar eens af, er staan verschillende threads over het bouwen van een buitenvolière.
Kijk deze thread maar eens; http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1536

Groeten, Serinus

ThomasD
28-03-2008, 19:55
de prijs hangt voor een groot stuk af waar je het materiaal gaat kopen
- koop je het in een doe-het-zelf-zaak die het dubbele van de prijs vragen (gamma,hubo,brico)
- of in een fabrieksverkoop-zaak of een magazijn van hout bijvoorbeeld daar men grote hoeveelheden inkoopt en verkoopt per stuk (dit zijn meestal de "winkels" waar zelfstandigen hun materiaal inkopen)

mischien wel een handige tip voor je budget

mvg ThomasD

flyingdebs
29-03-2008, 09:49
geimpregneerde palen kun je bij de doe-het-zelfwinkel halen maar
daar zijn ze best duur en de kwaliteit is niet zo goed!!
ik heb voor mijn eerste hok palen en rabat gehaalt bij de houthandel,
er zit er vast ook een bij jou in de buurt!
dat is goede kwaliteit spul en goedkoper!
bij de doe het-zefwinkel zijn ze vaak krom en zijknat!!
bij de houthandel zijn ze goed droog en zien er daarom veel mooier uit en trekken niet snel krom,
bij mijn tweede hok was ik inderdaad zoals je al snapt te lui om naar de hout handel te gaan omdat de karwei dichter bij was ...
het hout daarvandaan is al helemaal verkleurt en de volieres staan tegen elkaar dus je ziet het verschil in kwaliteit goed hoor!! terwijl ik bij mijn eertste hok goedkoper uit was,-0-

Kenny
29-03-2008, 10:40
Beste mensen, ik dank jullie ten zeerste voor de reacties. Ik probeer vanmiddag naar een houthandel te gaan om prijs te vragen. Er zijn er hier blijkbaar twee in een straal van 10 kilometer, maar dat wist ik niet :D haha.

Vriendelijke groeten
Kenny

kingfisher
29-03-2008, 17:51
Hallo kenny,wat je gaas betreft kijk eens naar kunststof gaas,is niet zo gek duur en in zwart te verkrijgen waardoor je gelijk je schittering kwijt bent(is na een aantal maanden ook wel weg door het weer).
maar ik vindt het fijn werken met opspannen,ik heb het op mijn kippenren zitten al drie jaar en bevalt prima,op mijn voliere niet omdat die langer staat en het er toen nog niet was.
Kijk eens op de site van afcon(sorry voor de reclame:D ) misschien een idee.
mvg,
kingfisher

G de Beer
30-03-2008, 21:58
kunststofgaas wordt gemakkelijk door muizen kapotgebeten
een collega verloor zo een aantal vogels

kingfisher
31-03-2008, 20:10
kunststofgaas wordt gemakkelijk door muizen kapotgebeten
een collega verloor zo een aantal vogels

Hallo,zou inderdaad kunnen maar ik heb tot nog toe geen last van muizen gehad maar kan ook door de kat komen want die eet ze op als hij er een te pakken heeft maar voor zover ik gezien heb haalt hij die meestal in de polder.
mvg,
Kingfisher

alexd
31-03-2008, 20:57
Wat ook kan: tweedehands aluminium panelen, al zijn deze soms ook nog best duur.

Ik heb laatst een partij gekocht en kon er bijna m'n hele voliere van bouwen. De paar stukken die ik tekort kwam heb ik nieuw bij laten maken.

Het geheel kun je plaatsen op spoorbielzen, een hardhouten ringbalk of betonnen trottoirbanden/ oplsuitbanden.

In totaal was ik voor mijn voliere van 2,5 x 3 meter zo'n 200 euro kwijt. Nu moet er alleen nog dakbedekking op.

Ga je voor hout dan loont het inderdaad om eens te gaan shoppen, al dan niet via internet, bij verschillende houthandelaren. In de regel veel goedkoper dan de meeste doe-het zelf zaken.

Henk3
31-03-2008, 23:25
Je kan ook eens bij een recycling bedrijf voor bouwartikelen gaan kijken.
Of ga gewoon eens naar een dak en wandbedrijf, daar hebben ze vaak restant partijen geïsoleerde wandplaten. Je moet wel zelf met een slijptol of met een circelzaag met slijpschijf of speciale zaag erin, overweg kunnen.

Kenny
04-04-2008, 14:04
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ondertussen al heel wat opties bekeken, en het zou wel eens kunnen dat het toch een aluminum voliere wordt. Ene die we hier zelf in elkaar zullen knutselen. De reden is ten eerste de kostprijs. Hoewel dat niet zoveel terzake deed, is het prijsverschil toch erg groot. Aluminium blijkt stukken goedkoper dan geimpregneerd hout, vooral als je het zelf in elkaar knutselt. Tweede argument is de polyvalente aard van een aluminium voliere. Wil ik later andere vogels gaan huisvesten, dan kan dat zeker in een aluminium voliere. Wat in een houten niet zal lukken (ben namelijk grote fan van kaketoes :) ).

Ik heb ook nog eens bij afcon gekeken voor kunstofgaas, en dat beviel me zeer. Het is echter zo dat ik de draad nog een halve meter diep onder de grond wil laten doorlopen tegen ongedierte en ik vrees dat kunststof onder de grond zal wegrotten.

Nogmaals bedankt voor jullie advies en ik hou jullie zeker op de hoogte!

mvg
Kenny

girlits
04-04-2008, 16:39
Als je ooit nog een keer kakatoe,s wilt houden in een alu voliere moet je al wel dikker draad op je frame doen omdat ze het anders kapot bijten.Als je dit direct doet hoef je voor het ongedierte geen halve meter de grond in omdat de muizen dan zo door je draad lopen.groeten eddie

wessellouw
04-04-2008, 17:26
Hallo:

U schreef:
>>Het is echter zo dat ik de draad nog een halve meter diep onder de grond wil laten doorlopen tegen ongedierte>>

Totaal zinloos om de draad (het gaas) in de grond te graven.
Zie de thread over muizen.

Wessel van der Veen.

fauwe
05-04-2008, 18:57
hallo,
wat ook een ide kan zijn is bv je "kaderment" in aluminium te maken en dan met zelftappende vijzen ( parkervijzen in de volksmond) houten latjes aan te boren dit heeft 2 voordelen 1: zo zit je draad als je die aan de buitenkant hangt zit zo weg en 2 het is goedkoper of alles in hout.

groetjes,
arne.

Kenny
27-08-2008, 17:10
Hallo Iedereen

Ondertussen is mijn volière afgeraakt en dit is wat het geworden is...

http://coussens.dommel.be/volierekenny.jpg

Het is dus een aluminium voliere geworden met net geen volledige dakbedekking (zo'n 30cm is niet bedekt, zodat de vogels kunnen genieten van de stortbuien). Qua beplanting heb ik gekozen voor buxus, klimop, brem, bosbessen, conifeer en een vlier zal deze week ook nog geplant worden. Voorlopig bevinden zich diamantvinken, spitsstaartamadines, binsenastrildes en oranjekop witborst goulds in de voliere. Telkens een koppel behalve dan de spitsstaarten, daarvan vliegen er momenteel wat meer rond, maar dat zal veranderen.

Tegen dat de winter eraan komt zal de voliere op sommige plaatsen dichtgemaakt met plexiglas, dit ter bescherming van kou, regen en tocht.

Zo, hou jullie vooral niet in om kritiek te geven, zowel positief als negatief.

Groetjes
Kenny

gerard 6
27-08-2008, 17:20
Kenny
Van mij geen commentaar het ziet er goed uit.
Gewoon een gave voliere voor je vogels.:yes:

Henk3
27-08-2008, 18:38
Zelfde commentaar als hierboven van Gerard. :D

kingfisher
31-08-2008, 13:53
Is netjes geworden kenny,eer van je werk.
mvg,
Kingfisher