PDA

Bekijk Volledige Versie : warmte/broedlamp?

mh2004
27-03-2008, 20:39
Binnen een dag of wat zullen hopelijk mijn kwarteleieren uitkomen.
Ik kreeg vandaag het advies om (wilde ik zeker weten dat hen en/of haan de jongen negeren of afmaken) ik ze in een bak appart zou moeten zetten.
Nu heb ik een ideale bak (aquarium) van lxbxh 60x30x40.
Hij had het ook over een 7 watt's lamp erin, maar ik lees op internet overal over vele watt's meer.
Wat kan ik het beste doen, hoeveel watt?
Hoe hoog boven de kuikens hangen?
Gewoon een normale lamp in een losse fitting?
Ik hoor graag wat tips.

girlits
28-03-2008, 00:27
Als je een gewone lamp gebruikt moet hij dag en nacht branden beter is een porceleinen warmtestraler met thermostaat en een lampje voor het licht.Leg voor de zekerheid een thermometer onder de warmtebron en zorg dat ze ook onder de lamp wegkunnen als het te warm is.groeten eddie

populier
28-03-2008, 10:40
Hallo,

Voor de verwarming van de jongen kan je idd beter een donkerstraler + speciale fitting + thermostaat gebruiken die zijn in de betere dierenspeciaalzaken te koop.

http://www.rimo.nl/index1.html Bij verwarming kijken.

Voor de afstand tot de jongen en andere voorbeelden kan je hier op deze site vinden.

http://www.kleindierplaza.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=35&links=2

Groeten Michael.

toby
28-03-2008, 10:52
:D Als kwartelkuikens jong zijn hebben ze echt een goede warmtelamp nodig dit omdat in de natuur ze bij moeders schuilen voor warmte ...

de eerste week moet het 32-35°C zijn onder de lamp...
daarna elke 3 dagen ongeveer 3°C minder tot ze ongeveer een week of 4 zijn maar het ligt eraan of ze buiten of binnen staan en hoe goed ze in de veren zitten ...

Je merkt het snel geoeg als ze op een kluitje piepend onder de lamp zitten is het duidelijk veel te koud ...gaan ze uit elkaar zo ver mogelijk van de lamp is het te warm ...

Ze horen er rustig bij elkaar onder te zitten ...ook met afbouwen van de warmte is het zaak goed op de kuikens te letten of het niet te snel gaat ...

Een warmtelamp kan zijn een rode biggenlamp of een donkerstraler die alleen warmte geeft en geen licht zodat ze zoveel mogelijk een natuurlijk dag/nacht ritme houden ...
Zon lamp moet in een speciale fitting ivm met brandgevaar (porceleine fitting) verder uitkijken dat ze er niet tegenaan kunnen komen natuurlijk ...Je kan de warmte afbouwen door de lamp telkens iets hoger te hangen of de lamp te dimmen....(donkerstraler weet ik eigenlijk niet of die gedimt kan worden)

verder nog een tip geef de kuikens een laag schaaltje water met daarin bv knikkers zodat ze niet kunnen verdrinken de eerste dagen (ik hou meestal een week aan) moet dit gekookt en afgekoeld water zijn anders kunnen de kuikens mestkontjes krijgen en sterven ...verder is er speciaal opfokvoer voor kwartelkuikens wat heel fijn is ook dit is belangrijk want als het grof is wordt het slecht gegeten..Dan de bodembedekking ik hou jonge kwartels de eerste dagen op een oude handoek daarna kunnen ze op bv beukensnippers (niet te fijn ivm opeten )let wel op geen zand te geven tot ze ouder zijn want ze eten het op en kunnen er verstopt van raken met alle gevolgen van dien ...

succes en als je nog vragen hebt hoor ik het wel ;)

Oja weet je eigenlijk wel zeker dat de haan en hen iets doen want anders is het misschien het beste om ze het zelf te laten doen ...Je kan het gewoon goed in de gaten houden en zorgen dat je een bak met de lamp aan klaar heb staan de eerste dagen zodat als het fout gaat je de kuikens meteen kan overzetten ....overigens gelden de water/voer en zand adviezen ook als pa en ma het zelf doen

mh2004
28-03-2008, 17:25
Bedankt voor de tips.
Ik had me her en der al laten informeren en heb wat fora gevolgd!
In eerste instantie is het ook de bedoeling alles zijn gang te laten gaan, maar mocht het fout gaan, dan kan ik meteen ingrijpen en juist handelen.