PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke wormen komen er voor bij vogels

tine
26-03-2008, 13:36
Ik ben opzoek van welke wormen vogels (algemeen) last kunnen hebben.
Welke symptomen ze dan verkrijgen en hoe je het kan behandelen/voorkomen.
Weet iemand waar ik meer info erover kan vinden of weet je zelf iets, ik zou heel graag bijleren. Zorg er wel voor dat het juiste info is!

vb:
lintworm
- komt voor/leeft in het darmstelsel
Symptomen:
- snele vermagering
- futloos
- ...

rondworm
-komt vooral voor in???
Symptomen:
- ...

Om wormen te bestrijden kan men:
- ...
- ...
Om wormen te voorkomen kan men best
- ...
- ...

Groetjes Tine

Tamara
24-06-2008, 21:30
Hoi tine,
Ik werk bij een vogelopvang en daar doe ik vaak wormonderzoeken.
Er komen drie soorten wormen bij een vogel voor dat zijn de trematoden(parasitaire zuigwormen is familie van de platwormen), cestoden (lintworm) en de nematoden (rondwormen).
Trematoden worden ook wel long, bloed- of leverbot genoemd en zorgen ervoor dat de vogel vermagert, in ergere maten raakt het dier zo verzwakt dat het niet meer kan staan en zijn poten nauwelijks kan bewegen tot uiteindelijk de dood erop volgt.
De behandeling is simpel: Droncit 50mg, dit wordt eenamlig gegeven en na 3 dagen wordt de ontlasting weer nagekeken. Wij gebruiken dit geneesmiddel zowel voor trematoden als cestoden.
Onder de nematoden vallen heel veel verschillende soorten wormen: capillaria, euchinuria (is niet schadelijk bij volwassen vogels),cyathostoma, syngamus trachea en ga zo maar door, hierbij heb je dezelfde symptomen maar in mindere maten dan bij de cestoden en trematoden.
Wij behandelen de nematoden met panacur dit geven we 1x daags 3 dagen lang en kijken na 3 dagen de ontlating weer na. Deze wormen leven in het darmkanaal.

Om worminfecties te voorkomen moet je ervoor zorgen dat er geen faeces in de drink- en waterbakken blijft zitten, vaak worden de wormen door besmeurde bakken overgedragen en de verblijven/voliére goed schoon houden en het dier dat besmet is uiteraard apart zetten.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden.

Groetjes Tamara