Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nest nat houden ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nest nat houden ?

    Goedenmorgen,

    Ik hoorde van een kweker gisteren dat het slim is om je nest nat te houden.
    Even de eitjes eruit halen, nat sproeien met plantenspuit en de eitjes weer terugleggen.

    Reden : Om de schaal om het ei zachter te maken, zodat de embryo/vogeltje makkelijker uit het ei kan komen ?

    Hebben jullie hier ervaring mee ?

    Orca45

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
    Goedenmorgen,

    Ik hoorde van een kweker gisteren dat het slim is om je nest nat te houden.
    Even de eitjes eruit halen, nat sproeien met plantenspuit en de eitjes weer terugleggen.

    Reden : Om de schaal om het ei zachter te maken, zodat de embryo/vogeltje makkelijker uit het ei kan komen ?

    Hebben jullie hier ervaring mee ?

    Orca45
    Hallo ook een goeie morgen
    Ik denk dat je beter gewoon zeer geregeld een badje moet verstrekken, gaat de pop semi nat weer op het nest.
    Het nat spuiten van het gehele nest lijkt mij geen goeie optie. ( persoonlijke mening) Kan mij persoonlijk niet indenken dat dat goed is voor het nestmatriaal. Algemeen bekend is dat vocht een broedplaats is voor bacterien.
    Maar de eitjes hebben wel behoefte aan vocht meestal regelt de pop dat zelf wel door op tijd een badje te plaatsen.
    mvg gerard
    mvg Gerard 6

    Opmerking


    • #3
      Lijkt me niet goed.

      He Orca45 het zal aan de vogelsoort liggen vogels die geregeld baden en er de mogelijkheid ook toe krijgen hoef je niet te helpen.Zelf heb ik al eens problemen met het uitkomen van personatas gehad deze zag ik ook nooit baden.Kreeg toen het advies om om de 3 dagen beetje lauw water in het blok te spuiten met een plantenspuit.De pop bleef gewoon op de eieren zitten en de jongen kwamen voorspoedig uit.Een heel nest nat maken kan ook tot resultaat hebben dat de eieren afkoelen en dat is ook de bedoeling niet succes verder met je kweek.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door rob 2
        He Orca45 het zal aan de vogelsoort liggen vogels die geregeld baden en er de mogelijkheid ook toe krijgen hoef je niet te helpen.Zelf heb ik al eens problemen met het uitkomen van personatas gehad deze zag ik ook nooit baden.Kreeg toen het advies om om de 3 dagen beetje lauw water in het blok te spuiten met een plantenspuit.De pop bleef gewoon op de eieren zitten en de jongen kwamen voorspoedig uit.Een heel nest nat maken kan ook tot resultaat hebben dat de eieren afkoelen en dat is ook de bedoeling niet succes verder met je kweek.
        Rob, haal je dan de eieren er even uit en dan wat spuiten en de eieren weer terugleggen, of spuit je gewoon over de eieren heen ?

        Ik kweek met roseicollis en fischeri.

        Opmerking


        • #5
          Tegen de tijd dat de eieren moeten uitkomen even wat extra verse wilgentakken verstrekken en de pop houd de luchtvochtigheid prima op peil.

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            Ik doe het bij de papegaaien ook. Tegen de tijd dat ze broedrijp worden begin ik met het sproeien van de gaaien en het nestblok. Als ze eieren hebben sproei ik om de 3 dagen de vader en de moeder als ze uit het hok komen, en het nestblok sproei ik dan om de dag aan de buitenkant nat met hele fijne nevel.
            Tot nu toe nog nooit een bevrucht ei gehad dat niet uit kwam, dus ik blijf het maar zo doen.

            Opmerking


            • #7
              Hallo Orca:

              >>Ik hoorde van een kweker gisteren dat het slim is om je nest nat te houden.
              Even de eitjes eruit halen, nat sproeien met plantenspuit en de eitjes weer terugleggen. Reden : Om de schaal om het ei zachter te maken....... >>

              Als ik een eitje kook voor het ontbijt, is de schaal dan ook zachter dan die van een rauw ei?

              Ik dacht eigenlijk dat het groeiende embryo kalk ontrok van de binnenkant van de schaal voor zijn bot opbouw en dat zodoende de schaal bros werd.

              Vergelijk maar eens de schaal van een opengemaakt onbevrucht ei en de resten van de schaal waarin een jong gezeten heeft.

              Wessel van der Veen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wessellouw
                Ik dacht eigenlijk dat het groeiende embryo kalk ontrok van de binnenkant van de schaal voor zijn bot opbouw en dat zodoende de schaal bros werd.

                Vergelijk maar eens de schaal van een opengemaakt onbevrucht ei en de resten van de schaal waarin een jong gezeten heeft.





                Wessel van der Veen.
                dit heb ik nog nooit gehoord, maar het klopt wel ,dat het ei waar een jong uitgekropen is veel dunner is, dit is natuurlijk wel interresant om eens nader te bekijken/ verder te onderzoeken of links en rechts eens info op tevragen.
                www.fretteren.eu

                Opmerking


                • #9
                  He Orca ik had geschreven dat de pop op de eieren bleef zitten dus daar kwam ik niet aan.Die bleven gewoon in het nest

                  Opmerking


                  • #10
                    Gewoon laten badderen, doen ze dat niet spuit ik ze zelf nat met een plantenspuit. De pop regelt het zaakje dan zelf wel.

                    Als je rechtstreeks in het nest spuit loop je, denk ik, het risico dat het nest te vochtig wordt of niet vochtig genoeg. In het eerste geval verdrinken de embryo's in het ei, doordat de luchtkamer niet tot ontwikkeling komt en in het tweede geval zal het eivlies door de droogte inkrimpen en aanspannen, gevolg is dat de jonge vogel niet uit het ei geraakt.

                    Er zullen natuurlijk wel mensen zijn die dit door ervaring wel een beetje weten en dus geen problemen ondervinden. Zelf neem ik dat risico niet.

                    Groeten
                    Kenny
                    http://coussens.dommel.be/prachtvinken

                    Opmerking


                    • #11
                      Bedankt allemaal !

                      Alles is goed gekomen, de eerste nest heeft tot nu toe 3 jongen.
                      Hier een foto, met 1 jong

                      Opmerking


                      • #12
                        Mooi toch.

                        Mooi resultaat en een leuke foto zo zie je dat we wat van elkaar kunnen leren,hopenlijk worden het mooie TT vogels succes ermee.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Orca45
                          Goedenmorgen,

                          Ik hoorde van een kweker gisteren dat het slim is om je nest nat te houden.
                          Even de eitjes eruit halen, nat sproeien met plantenspuit en de eitjes weer terugleggen.

                          Reden : Om de schaal om het ei zachter te maken, zodat de embryo/vogeltje makkelijker uit het ei kan komen ?

                          Hebben jullie hier ervaring mee ?

                          Orca45
                          Hallo,

                          Wat ik al jaren doe, is een paar dagen voor het uitkomen de eieren de eieren in een hand warm bakje water laten drijven. Zo kun je ook zien of de jongen in het ei nog in leven (je ziet het ei bewegen) zijn en de eischaal neemt vocht op zodat in mijn situatie de eieren goed en snel uit het ei komen. Ik heb dit advies van ervaren kanariekweker gekregen, die deze methode nog steeds toepassen.

                          Gr

                          Opmerking

                          Working...
                          X