Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Broedkooien hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Broedkooien hulp gevraagd

    Ik wil zelf broedkooien maken, ik heb een ruimte van 2.5m hoog en 3m breed tot mijn beschikking.
    Hier wil ik 3x3 kooien van maken, de kooien moeten per stuk 1m lang en 60cm hoog worden. Dat gedeelte moet me wel lukken.

    Het lastigste gedeelte is dat ik na het broedseizoen 3 kooien van 3 meter lang wil overhouden. Dus met verwijderbare tussenwanden.
    Heeft iemand een idee hoe ik deze lengte kan ondersteunen zonder 2 bij 3tjes ertussen te zetten? Het moet er ook een beetje mooi uitzien, dus ik wil niet echt dikke balken gebruiken.

    Als onder en bovenkant wil ik 18mm gelamineerd spaanplaat gebruiken, dit is vrij stevig, maar over een lengte van 3 meter gaat het toch hangen. En vooral de onderste 2 rijen krijgen natuurlijk aardig wat gewicht te dragen.

    Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, alvast bedankt.

  • #2
    Als je een U-profiel neemt van 1x1x1 centimeter en deze zet je zowel aan de achterzijde als aan de voorzijde dan is het geheel voldoende ondersteund. Porfielen zijn bij een gewone bouwmarkt te halen.
    Bezoek ook eens mijn website:http://www.estrildidae.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik heb dezelfde ruimte maar dan 2,4mtr breed deze deel ik op in drie van o,8mtr ik heb de zijkanten en de achterkant van de bodemplaten op latten liggen<afkitten tegen luis> ,aan de voorkant heb ik links en rechts een aluminium profiel van 2x2cm en om de 80 cm een dubbel profiel waar ik een trespaplaat tussen kan schuifen of een stevig stuk parkietengaas om vogels te scheiden zonder dat ze elkaar uit het oog geraken.Tussen de <dubbele>profielen die van de vloer naar het plafond lopen en de zijprofielen heb ik de fronten hangen.Ik gebruik geen lade,s maar heb om gewicht tegen te gaan kranten op de bodem liggen. groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor de antwoorden.

        Girlits: Hoe monteer je die profielen op de bodemplaten? Ik heb jou idee ook al in mijn hoofd gehad, maar ik weet geen manier om de profielen netjes te bevestigen.

        Opmerking


        • #5
          Ik heb gewoon een gat door de profielen geboord en ze vastgezet met een lange schroef in de bodemplaat,je kunt ook een stoelhoekje aan de achterkant zetten.groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            Deze profielen kun je gebruiken:




            Hier heb je ze allemaal met prijzen: http://www.aluart.nl/profielen.htm

            Om een U-profiel te bevestigen kun je aan 1 zijde van de U een gaatje boren waar de kop van de schroef doorheen past en aan de andere kant een kleinere waar alleen de draad van de schroef doorheen past ( evt. iets verdiepen).

            gr. en succes Eelke

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Ik zou hier in de buurt niks weten waar je ze kan halen. Ik heb de laatste keer 300 meter gehaald bij een groothandel ergens bij zwolle in de buurt. Daar was het toen 1.40 per meter.
                Ik woon in Zeeland, was dus een aardige trip.
                Maar ik kan kleine hoeveelheden hier wel bij de bouwmarkt halen denk ik.

                Opmerking


                • #9
                  De meeste doe-het-zelf zaken kunnen aluminium leveren van schadebo.
                  Deze groothandel levert alle gangbare profielen en koppelstukjes.
                  Bestel mijn profielen gewoon via de doe-het-zelf zaak in het dorp.

                  Opmerking


                  • #10
                    broedkooien

                    Ik wil je het gebruik van spaanplaat afraden ivm vocht en gegarandeerd kromtrekken. 9 mm multiplex met een latje eronder is ook sterk en, mits geschilderd, vochtvast. Wil je ook wel een foto van mijn oplossing sturen, maar je wilt geen E-mail ontvangen.
                    Mijn broedkooien zijn dan weliswaar 12 delig, maar na het broedseizoen heb ik wel drie vluchtjes van 3 meter dus inderdaad met losse tussenwanden.

                    Opmerking


                    • #11
                      @ferdy Ik heb de optie nu ingeschakeld, ben heel benieuwd naar jouw oplossing.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Vuilnisboer
                        Ik wil zelf broedkooien maken, ik heb een ruimte van 2.5m hoog en 3m breed tot mijn beschikking.
                        Hier wil ik 3x3 kooien van maken, de kooien moeten per stuk 1m lang en 60cm hoog worden. Dat gedeelte moet me wel lukken.

                        Het lastigste gedeelte is dat ik na het broedseizoen 3 kooien van 3 meter lang wil overhouden. Dus met verwijderbare tussenwanden.
                        Heeft iemand een idee hoe ik deze lengte kan ondersteunen zonder 2 bij 3tjes ertussen te zetten? Het moet er ook een beetje mooi uitzien, dus ik wil niet echt dikke balken gebruiken.

                        Als onder en bovenkant wil ik 18mm gelamineerd spaanplaat gebruiken, dit is vrij stevig, maar over een lengte van 3 meter gaat het toch hangen. En vooral de onderste 2 rijen krijgen natuurlijk aardig wat gewicht te dragen.

                        Ik hoop dat iemand hier een oplossing weet, alvast bedankt.
                        hallo,
                        aan de achterwand een buizen frame maken van 20x20 mm

                        Opmerking


                        • #13
                          waarschijnlijk heeft hij zn broedkooien nu wel af hoor... (is van 2 jaar terug)
                          Groet'n uut Drenthe

                          Opmerking

                          Working...
                          X