Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe doe je dat, eitjes rapen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoe doe je dat, eitjes rapen?

    Hallo,
    Het rapen van eitjes ,HOE DOE JE DAT?
    Wanneer raap je eitjes?
    Hoe bewaar je geraapte eitjes?
    Bij welke temperatuur bewaar je ze?
    Moet je geraapte eieren draaien en hoe doe je dat dan?
    Wanneer leg je ze terug? (bv na het laatst gelegde ei of wacht men een paar dagen als de pop daadwerkelijk gaat zitten broeden?).
    Etc.etc.etc.etc.
    mvg

  • #2
    Het rapen van eitjes ,HOE DOE JE DAT?

    in een nest wat goed toegankelijk is gewoon met de vingers en anders met een lepeltje.


    Wanneer raap je eitjes?

    alleen bij een koppel waar ik van weet dat deze al na het tweede ei gaat zitten broeden(gelukkig gebeurt dit niet veel dus hoef ook niet veel te rapen)

    Hoe bewaar je geraapte eitjes?

    gewoon in een doosje met watjes

    Bij welke temperatuur bewaar je ze?

    gewoon op de vogelkamer

    Moet je geraapte eieren draaien en hoe doe je dat dan?

    of het moet ?? ik doe/deed het altijd wel 1 keer per dag meestal als het andere ei er bij gelegt werd en dan gewoon met de hand

    Wanneer leg je ze terug? (bv na het laatst gelegde ei of wacht men een paar dagen als de pop daadwerkelijk gaat zitten broeden?).

    als het vijfde ei is gelegt of op de dag na het vierde ei dus
    Henk Dijkkamp

    Ik weet niet alles maar doe mijn best.

    Opmerking


    • #3
      Ik raap zelf niet, maar ik ben een keer iets tegengekomen (sorry, weet niet meer waar ) wat ik wel wil delen

      Deze meneer die had een vakkendoosje (bv voor schroeven of knoopjes of dergelijke dingen) bodem van de vakjes vol watten, deksel vol watten, stickertje met het nestnummer zichtbaar in het vakje geplakt. Door de watten ook op de deksel te plakken kun je hem gewoon omkeren... dus het hele bakje, hoef je niet de eitjes een voor een te draaien.

      Loop altijd met het eitje naar de verzamelbak... 1 eitje laten vallen is minder erg dan de hele bak op te moeten dweilen
      Mijn Site

      Opmerking


      • #4
        Hier is al eens een begin gemaakt met het eierrapen

        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          linkje

          Ha, ha, Winterkoning, je leest wel erg veel. Ik schrijf niet meer dan dat in dit linkje al eens is begonnen met eieren rapen. Ha, ha. Ik dacht laat ik die hier ff tussen plaatsen. Succes.
          P.s. natuurlijk heb je gelijk met het beter inzichtelijk maken en zoeken.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            weet je wat,toch bijna pasen ik doe de eieren wel verstoppen mogen jullie komen rapen.
            Alleen het weer wil niet echt meewerken denk ik
            Niemand boos worden aub is een grapje

            Garoeten THEO

            Opmerking


            • #7
              eierenrapen

              Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
              Hallo,
              Het rapen van eitjes ,HOE DOE JE DAT?
              Wanneer raap je eitjes?
              Hoe bewaar je geraapte eitjes?
              Bij welke temperatuur bewaar je ze?
              Moet je geraapte eieren draaien en hoe doe je dat dan?
              Wanneer leg je ze terug? (bv na het laatst gelegde ei of wacht men een paar dagen als de pop daadwerkelijk gaat zitten broeden?).
              Etc.etc.etc.etc.
              mvg
              Ik heb de eieren altijd geraapt(gewoon met mijn vingers) en bewaard in een bakje met schelpenzand,waar vakjes waren ingedeeld voor meerdere eieren van verschillende vogels ,bewaren deed ik gewoon in de ruimte waar de vogels verblijven.(buiten de broedkooi.)
              Als de vogel het vierde eitje had gelegt gingen ze terug (in het nest) en kwamen ze allemaal op de zelfde dag uit.
              Ik heb de eieren nooit gedraaid.

              succes en veel mooie jongen toegewenst.

              Gr Barend

              Opmerking


              • #8
                www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

                Opmerking


                • #9
                  1 :hoelang na rapen is een ei houdbaar/levensvatbaar?
                  Voor nestvlieders tot maximaal 3 weken. Voor nestblijvers duidelijk korter tot maximaal 10 dagen.

                  2: welke temperatuur het beste om eieren te bewaren?
                  Tot 12 graden Celcius geeft het beste resultaat, maar houd ook de luchtvochtigheid in de gaten, opdat de eieren niet alvast uitdrogen voor dat het broeden begint.

                  3:moeten de eitjes donker of in het licht weggelegen worden?
                  Ik zou de eitjes in een afgesloten bakje verzamelen, mocht je een ontsnapte vogel achterna zitten ontstaat er geen schade.

                  het repareren met wat doorzichtige nagellak
                  Blijft nog steeds een uitstekende oplossing voor ongelukjes, mits minimaal gebruikt. (geen dikke klodders i.v.m. zuurstofhuishouding van het broedei)

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    eieren rapen.

                    Hoi , wat het beschadigen van de eieren betreft in schelpenzand , ik heb dat zeker 30jaar gedaan en nooit last van kapotte eieren gehad, zaad lijkt me nog harder?
                    Bewaren deed ik gewoon bij daglicht in mijn vogelverblijf. niet in de zon.
                    succes.

                    Gr Barend

                    Opmerking

                    Working...
                    X