Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat betekent "gezet" op een kweekkaart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat betekent "gezet" op een kweekkaart

    Allen,

    Ik ben een beginnende Catharina kweker. Vroeger wel altijd grasparkieten gehad. Echter toen nooit lid geweest van een vereniging. Op de TT en Apeldoorn heb ik een blok kweekkaarten en houders gekocht. Op de kweekkaart kan je aangeven wanneer de eieren gelegd zijn, wanneer deze "gezet" zijn, ringnummer, M/P en kleur.

    Ik ben aan het zoeken geweest maar kan nergens vinden wat "gezet" betekent....

    Iemand?

    PS: Een van de twee koppels heeft al 3 eieren

  • #2
    Gezet

    "Gezet" kan twee dingen betekenen.
    1. De datum wanneer je het koppel -met het oogmerk er mee te gaan kweken- in de broedkooi hebt geplaatst.
    2. De datum wanneer je de eitjes (in geval van rapen) hebt teruggeplaatst -gezet-. De datum van aanvang broeden dus.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Rob,

      Ik denk dat ik dit vakje dan nooit zal gebruiken. In de bovenbalk staat al wanneer ik de vogels gekoppeld heb en ik zal geen eieren rapen en later terugleggen....

      Ik heb even een plaatje van een kweekkaart toegevoegd voor de duidelijkheid:

      Opmerking


      • #4
        Gezet II

        Duidelijk. Meer voor eierrapende vogelhouders (kanarieboeren enzo).

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door RobK
          Duidelijk. Meer voor eierrapende vogelhouders (kanarieboeren enzo).

          Groet,

          Rob.

          kanarieboeren enzo !!!!!!!!!


          ...... ...........
          www.fretteren.eu

          Opmerking


          • #6
            Gezet III

            Als kanarieboer mag ik dat wel zeggen, dacht ik.......

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              kweekkaartje

              Ik kan de foto hier niet zien van het kweekkaartje maar zelf heb ik voor een "kanarieboer" jarenlang zijn kweekkaarten gemaakt. Op mijn kweekkaarten staat niet "gezet" maar "ei gezet". Deze kaarten zijn speciaal voor de kweek met kanaries. Deze kweker raapte ook de eieren. Helaas is de beste man waar ik veel contact mee had, pas overleden.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                ook in het kweek programma zooeasy, en ik denk de andere kweekprogramma's ook, staat gezet , hier wordt bedoeld ei gezet, iets hoger staat koppel datum,ik raap zowel de eitjes bij de kanarie's als bij de ec-vogels, het is toch handiger om bij ec-vogels alle vogels in 1 nest in 1 keer te ringen.
                www.fretteren.eu

                Opmerking


                • #9
                  Heeft dat zetten als reden dat je dan de vogels minder stoort??
                  Mijn Site

                  Opmerking


                  • #10
                    dit heeft de bedoeling om, zoveel mogelijk jongen op 1 dag uit te laten kippen, en je hoeft ze dan maar 1 x te storen om te ringen.
                    www.fretteren.eu

                    Opmerking


                    • #11
                      eieren rapen

                      Misschien kan iemand hier eens vertellen hoe je de eieren raapt, en hoe je ze bewaart tot aan het moment van zetten. Moet je ze keren? etc
                      mvrgr

                      Piet

                      Opmerking


                      • #12
                        Als ik al eieren raap wat ik dus meestal niet doe bewaar ik deze in een schaaltje kool/raapzaad en draai ze een keer per dag.Zet ze wel koel weg.Heb ook eens gelezen van iemand die alle hokken langs ging met een bak waar meerdere eitjes in lagen ,die heeft toen de bak laten vallen dus beter een paar keer lopen.Raapzaad gebruik ik omdat hier geen scherpe zaden inzitten,als ik met mijn handen door gewoon zaad ga wil er nog wel eens een scherpe punt onder m,n nagel schieten zou jammer zijn als je een ei beschadigd.Eieren waar onverhoopt een knikje inzit en verder niet lekt stip ik aan met blanke nagellak. groeten eddie

                        Opmerking


                        • #13
                          velen denken dat de eieren gedraaid moeten worden( een bebroed ei, in broedkast wel), dit is niet zo, eigenlijk doe je meer kwaad dan goed, denk maar eens aan het laten vallen of met vieze hande aan het ei (bacterien).

                          een goed gebouwd ei kan rustg 7 dagen op dezelfde plaats blijven liggen zonder dat het snoer in het ei breekt, als het snoer toch breekt, was dit ei waarschijnlijk zo wie zo verloren gegaan tijdens de broed.

                          om de eieren toch een beetje te keren kun je het bewaarbakje iets schuin zetten en de dag erna naat de andere kant schuin.

                          en mij is het 1 keer gebeurd dat ik het bakje met goudvink en putter eieren heb laten vallen ( van een hele ronde) nu loop ik met het eitje naar het bakje en niet meer met het bakje naar de eieren
                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Het probleem is niet het breken van het snoer maar het vastplakken van de dooier aan de zijkant van het ei groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              eitjes bewaren

                              Eenieder doet dat kennelijk op zijn eigen manier.
                              De 1 legt ze op het zand, de ander gebruikt watten en weer een ander
                              legt ze op het zaad.
                              Zelf leg ik de eitjes zolang ik kanaries fok op gezeefd schelpenzand en keer
                              ze elke dag.
                              Altijd ga ik met het eitje naar de bewaarbak,zodat mocht er wat fout gaan slechts 1 eitje evt.stuk is.
                              Vr.groeten van
                              Antoni





                              homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                              Opmerking

                              Working...
                              X