PDA

Bekijk Volledige Versie : plastic ring om de vogels zijn poot, hoe en waarom

naruch
24-02-2008, 12:23
ik doe altijd een plasticring(strijkkraal) om de poot van mijn vogels, dit doe ik omdat ik dan de jongen per nest uit elkaar kan houden in 1 oog opslag en jongen van de 2 de ronde uit elkaar houden, ze krijgen allemaal een andere kleur. deze krijgen ze om als ze naar de uitvlieg ruimte gaan.

deze zijn geschikt voor de kleine putter en grote putter, en goudvink is krap maar het gaat, ik doe ze aan de poot waar geen vaste voetring zit.

ik ga zo te werk, ik gebruik wel een prikker omdat ik de vogels niet wil storen als dit niet nodig is.

eerste snij je de kraal aan 1 kant door

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/plasticring002.jpg

schuif de ring op de ringlepel
http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/plasticring003.jpg

de poot van de vogel leg je op de lepel en ring (hier prikker)
http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/plasticring004.jpg

dan schuif je het geheel voorzichtig van de lepel en de ring zit om de poot van de vogel

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/plasticring005.jpg

je hebt ook kralen speciaal hiervoor van verschillende maten, je krijgt hier ook het lepeltje bij, deze zijn echter vele malen duurder, de strijkkralen kosten pakweg 4 euro voor 3000 of 4000 kralen.

kingfisher
24-02-2008, 14:28
Hallo Naruch,dan heb ik een andere vraag,hoe haal je deze er weer af als de vogel bijvb. naar de show gaat?
Gewoon kapot knippen of zo?
mvg,
kingfisher

naruch
24-02-2008, 14:38
die kun je gewoon kapot knippen met een tangetje en valt de ring in twee stukken uit elkaar, het is zacht pvc materiaal.

denny
07-03-2008, 15:52
Passen deze ook bij: spitsstaarten, zebravinken, andere prachtvinken

mvg. Dennis

naruch
07-03-2008, 15:57
dat zou ik niet weten de ringetjes wat ik gebruik hebben ongeveer de diameter van 2,8 mm.

maar in een speciaalzaak voor vogels, kun je speciaal voor vogels plastic ringetjes kopen, per maat maat en het lepeltje erbij wat voor die maat geld.

wat ik gebruik zijn gewoon strijk kralen.

Willie Kuijpens
07-03-2008, 19:14
Hoi,

Ik gebruik ze ook voor zebravinken en spitsstaart amadine's.

rob 2
07-03-2008, 20:58
Er zijn dat soort ringen in de handel te krijgen kosten dacht ik €1.25 per staafje van 10.Deze zijn ook op de zelfde manier aan te brengen en kunnen er op dezelfde manier ook afgehaald worden zonder de ring te beschadigen.Ze zijn een heel stuk dunner dus ook lichter ik gebruik ze al wel een 15 jaar en heb nog steeds dezelfde alleen de kleur is wat verschoten,maar voor het doel waar ik ze voor gebruik de vogels uit elkaar houden maakt dat niet uit.

marcellevers
09-03-2008, 15:42
ook mijn vader gebruikt deze kleur ringen voor zijn kanaries maar dan de groene voor mannen en de oranje voor de pop
hij kan altijd moeilijk zien wat mannen en poppen zijn dus ik heb geholpen met uitzoeken en alles geringt 3 Jaar geleden en nu alleen de jongen elk jaar even ringen en hij kan nu makkelijk zijn kweekkoppels zelf samen stellen.

JaccoZ
12-03-2008, 18:14
Er zijn dat soort ringen in de handel te krijgen kosten dacht ik €1.25 per staafje van 10.Deze zijn ook op de zelfde manier aan te brengen en kunnen er op dezelfde manier ook afgehaald worden zonder de ring te beschadigen.Ze zijn een heel stuk dunner dus ook lichter ik gebruik ze al wel een 15 jaar en heb nog steeds dezelfde alleen de kleur is wat verschoten,maar voor het doel waar ik ze voor gebruik de vogels uit elkaar houden maakt dat niet uit.

En je kan ook nog knijpringen gebruiken. Dat doe ik zelf bij de rijstvogels/kanaries ook en t werkt prima!

naruch
12-03-2008, 20:01
met knijpringen kun je, als je besluit ze er niet af te halen problem krijgen, als ze eieren leggen en gaan broeden kunnen de lipjes aan de knijpring ,de eieren beschadigen en met de plastic ringen heb je geen probleem.

koene
13-03-2008, 02:03
Toch opletten met de doorgesneden struikparels. Deze kunnen namelijk over het pootgewricht schuiven en alles afknellen, met een lam pootje alsgevolg!!

vogelfreak
13-03-2008, 12:09
ik gebruik altijd knijp ringetjes en nog nooit geen probleem gehad met kapotte eieren

koene
wat geef jij de goulds extra zodat ze goed kweken in een buiten voliere??

naruch
13-03-2008, 14:29
Toch opletten met de doorgesneden struikparels. Deze kunnen namelijk over het pootgewricht schuiven en alles afknellen, met een lam pootje alsgevolg!!

dan zou het ook gebeuren met de vaste pootringen, want dit is dezelfde binnen diameter als de plastic ringen die ik gebruik.