Mededeling

Collapse
No announcement yet.

het eruit gooien van jongen vanwege ring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • het eruit gooien van jongen vanwege ring

    als aanvulling op de topic ringen omkleden met ventielletje.
    wat is er nog meer aan te doen (dan omkleden ringen)om eruit gooien van jongen na ringen te proberen te voorkomen.

    ik heb dit wel eens toegepast:



    zijn gewone strijkkralen en overal te koop voor een paar centen,gewoon een flink aantal in het neststrooien en evt. herhalen en na een poosje geven de vogels het op om ze eruit te gooien.(en als je geen ringen meer hebt kan je de vogels er nog mee ringen ook........als de maat goed is en de soort vogel zich daar voor leent (geen ec vogels)natuurlijk).
    en soms kan het ook handig zijn als je kolonie broed toepast en dat je dan het ene nest ook voorziet van een bv groene plastiek ring en het andere nest een bv een blauwe ,kan je zonder te kijken (ringnummers opzoeken in administratie) altijd weer onverwant maken etc etc.

    wat ik ook wel eens doe is gewoon de ontlasting van de jongen op de nest rand smeren,werkt ook goed de oudervogels concentreren zich dan op de vuiligheid die op de nestrand ligt.(deze methode is niet voor alle vogels geschikt).

    iemand nog ander ideeën ?????
    wrijven jullie handen in????????? met wat dan??????????
    wanneer ringen jullie sávonds /s'middags/sóchtends???
    etc.etc.

    zijn zomaar weer wat methodes/gedachtengangen
    kijk maar of u er wat aan heeft.

  • #2
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      wanneer ringen...

      @ Winterkoning


      Veel kwekers ringen 's avonds omdat de oudervogels dan minder actief worden en de ringen niet opmerken. Is goed.
      Ik ring in de ochtenduren: mochten ze de jongen overboord zetten dan heb ik nog de hele dag om dat te controleren en eventueel maatregelen te nemen.
      Maar niet iedereen is in de gelegenheid dat te doen...
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        het uitgooien van jongen

        hallo
        als mijn vogels ring dan maak ik de ringen zwart met een koolstift
        naargelang de kleuren van het jaar zijn .dit jaar zijn het er zwarte dus hoef ik ze nu niet te verkleuren .ik ring de vogels op de late namiddag dan bedelen de jongen niet zo ijverig meer naar voedsel .met mijn japanse nachtegalen loopt het wel steeds uit de hand .hierbij is het wel de man die de jongen er uitsmijt
        groetjes
        ludo

        Opmerking


        • #5
          Ik ring bij valavond,zo laat mogelijk dus. Leg de jongen terug,met de pootjes goed onder het lichaam, en vooral met de bek richting de aanvliegrichting van het nest.
          Mijn handen wrijf ik in met universeel, conifeer of bosaarde, afhankelijk van de soort die ik ring.
          Merendeels verloopt het op deze manier voorspoedig, op enkele uitzondering na natuurlijk.

          Opmerking


          • #6
            ik weet van een kennis die het met stukjes zilverpapier doet.
            kleine stukjes knippen en in het nest strooien tot ze het laten liggen.
            dan jongen ringen.
            wat je zeker moet doenn is de oudervogels ook ringen al is het maar een knijpringetje



            groeten frank4

            Opmerking

            Working...
            X