PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is dit?

L. Walraevens
24-02-2008, 02:01
Ik kreeg volgende foto's aan van een buitenlandse vriend, welke 2 vogelsoorten zien jullie erin? Het zijn nog jonge vogels, maar misschien al wel duidelijk?

http://i133.photobucket.com/albums/q58/Walraevens/2.jpg

http://i133.photobucket.com/albums/q58/Walraevens/1.jpg

naruch
24-02-2008, 11:28
ik zie hier een roodmus in en :confused: de ander weet ik niet.

Marx
24-02-2008, 12:09
Putter x goudmus

kingfisher
24-02-2008, 14:20
Hallo ,ik zou zeggen een putter maal roodmus,gele vleugelbocht en zwart bovendek van putter en de snavel is vrij donker maar bredere snavelinplant en niet zo smal/scherp als van een putter.
Kan er naast zitten maar het is maar een idee.
mvg,
Kingfisher

L. Walraevens
25-02-2008, 00:24
Een tip: bekijk de snavel(vorm) eens, aan welke vogel doet het jullie denken?

Hans de Vries
25-02-2008, 11:18
Het lijkt op iets wat volgens mij niet kan: putter en wever.....

Piet
25-02-2008, 12:47
Kop en snavel doen mij denken aan een huismus, ook de snavelkleur. Bij het rugdek dacht ik aan een kneu. Op de borst lijkt het wel iets van een sijs weg te hebben, toont ook iets van een gele vleugelspiegel. Maar het is een jonge vogel. Ben benieuwd wat het echt is.

Serinus
25-02-2008, 12:51
Hallo,

Nou vooruit; gokje, Putter x Kruisbek (of andersom).
Hoewel de snavel niet helemaal duidelijk te zien is zou het zomaar kunnen.
Het rugdek doet me vooral denken aan de putter.

Groeten, Serinus.

barmsijscabaret
25-02-2008, 13:49
Ik gok op

kruisbek x zwartkopgroenvink

Jammer van hun kopje.

Birdfarm
26-02-2008, 07:19
Ik denk; Putter (rood in masker en gele spiegel) X Geelgors (formaat snavel en gele veertjes in de borst)

Greetzzz

barmsijscabaret
26-02-2008, 13:35
Volgens mij zijn hier toch enkele antwoorden die genetisch niet mogelijk zijn ...

Kijk even naar de vleugeltekening van de zwartkopgroenvink, dit combineerde ik dan met de lichtjes gekruiste snavel en het feit dat jonge kruisbekken het uiterlijk hebben als een grote barmsijs (tweede link).

http://vogels.bossels.com/pics/zwartkopgroenling.jpg
http://www.loxia.net/images2005/grote1-1u.jpg

Het zou eventueel in mijn ogen nog een Chinese Groenvink kunnen zijn ook, maar dan had ik ze wel wat forser verwacht.

rob 2
26-02-2008, 21:07
Lijkt mij toch iets van een wever in te zitten,putter is mij niet helemaal duidelijk.Misschien dan toch goudmus,ben erg benieuwd wat het is.

vogelvriend
28-02-2008, 17:55
ik zie er ook een goudmus in maar is mij niert geheel duidelijk waarmee gekruist

:confused:

L. Walraevens
28-02-2008, 22:10
Verschillende antwoorden, verschillende liefhebbers...leerzaam! Ik zag al een paar antwoorden voorbij komen, velen (deels) fout, anderen deels juist (dus ook deels fout :D), blijven proberen, zou ik zo zeggen!!

Succes!!

Piet
28-02-2008, 23:58
Je weet in ieder geval de spanning er in te houden! :confused:

Ik doe nog een gok: kneu x kruisbek

L. Walraevens
29-02-2008, 01:49
Wrong answer, Piet.

Henk3
29-02-2008, 09:25
Bruinrug goudmus x kanarie of andersom.

barmsijscabaret
29-02-2008, 13:15

Het lijkt inderdaad momenteel op de snavel van een goudmus, maar er werd wel degelijk naar de vorm gerefereerd, niet naar de snavelkleur. Dit is een juveniele vogel, de snavel kan nog van kleur veranderen.

De link met de putter kan gemaakt worden omdat het wederom een vogel is in jeugdkleed. Een juveniele putter heeft nog geen rood masker/paddestoel, maar heeft wel een blanke snavel met een zwart puntje vooraan. De zwarte snavel kan van de andere oudervogel komen en een jonge putter heeft, zoals duidelijk op de eerste foto, een bleke kopkleur.

De rugtekening doet denken aan m'n hybriden van zwartkopsijs x kneu, maar een kneu is het volgens mij ook niet. De kneu heeft weliswaar een mooi donkere snavel tijdens de broedtijd. Het zou wel makkelijk het kapotte kopje verklaren, daar de kneu vaak een zenuwachtige vogel is.

Zwartkopgroenvink (of Chinese groenvink) heeft ook zulke vleugeltekening. Een jong zwartkopgroenvinkje heeft ook een donkere loodgrijze snavel, maar jammer genoeg geen pikzwarte poten (dit onder invloed van de andere oudervogel?). Op de tweede foto zien we reeds een geelgroen vlekje op de borst verschijnen ook.

Bij de Mexicaanse Roodmus zijn de jongen sterk getekend, welke deze niet is. In principe dienen deze wel zulke zwarte poten (en donkere snavel) te bezitten, maar ik elimineer hem.

Kruisbek dacht ik aan wegens de lichte gekruiste snavel en dus de tip over snavelvorm, maar hybriden met kruisbek hebben normaliter poten met schubtekening, welke deze niet heeft. Hij lijkt me ook niet sterk genoeg getekend.

Zwartkopsijs kan ook, deze hebben zwarte snavel, zwarte poten en gele spiegels in de vleugels.

Roodvoorhoofdcini heeft eveneens een mooi zwarte snavel en poten en het zwart in de borst vloeit uit naar iets groenoranje. In combinatie met putter zou deze snavel dan wel iets lichter van kleur moeten worden en zou er nog een gele band als vleugeltekening moeten verschijnen.

- kruisbek x zwartkopgroenvink valt voor mij nu af wegens geen schubtekening op de poten en de te minimale tekening en ook veel te slank voor een hybride met kruisbek
- putter x zwartkopgroenvink heb ik zelf gekweekt en daar leken deze niet op

dus nu een nieuw antwoord :)

Roodvoorhoofdcini x Putter

Wanneer komen we het juiste antwoord te weten? Of moet iemand het eerst raden of krijgen we binnenkort de foto's van de volwassen exemplaren?

vogelvriend
29-02-2008, 13:26
kneu X goudmus???
kneuX saffraanvink???:confused:

Henk3
29-02-2008, 13:30
(Bruinrug)Goudmus x Grenadierwever.

barmsijscabaret
29-02-2008, 13:57
kneu X goudmus???
kneuX saffraanvink???:confused:

(Bruinrug)Goudmus x Grenadierwever.

en waarom???

Henk3
29-02-2008, 19:55
Nou als je de rugbestreping van een bruinrug goudmus er naast zet en daarbij de snavelvorm van de grenadierwever, dan kom ik tot deze conclusie. Kan wel helemaal verkeerd zijn natuurlijk.
Hoewel als je de saffraanvink er naast zet, dan zou dat ook maar zo eens kunnen qua snavelvorm en kopje.
Maar dan zou ik het toch op de (bruinrug)goudmus x saffraanvink. houden.

vogelvriend
02-03-2008, 10:34
de zwarte hoorndelen, de gevorkte staart, vleugeldekveren= kneu( denk ik)
de algehele uitstraling , de kopvorm, snavel, grootte= saffraanvink
denk ik dan, maar het blijft een gok :(

dijkkamp
02-03-2008, 13:04
laat ik beginnen om te zeggen ik me er niet mee bezig hou maar toen ik de foto zag moets ik meteen aan een rijstvogel denken dat zag ik er in de andere ja dacht in eerste instantie ook aan putter maar ja dat kan denk ik niet( heb ook geen verstand van) maar omdat nog niemand de rijstvogel genoemd had ja wie weet.

waarom of iedereen bijna iedereen eigenlijk meteen aan EC vogels denkt begrijp ik ook niet.

barmsijscabaret
03-03-2008, 13:28
waarom of iedereen bijna iedereen eigenlijk meteen aan EC vogels denkt begrijp ik ook niet.

Omdat je tegenwoordig bijna op elk forum als misdadiger wordt bestempeld als je die zeldzame exoot durft te gebruiken voor hybridenkweek. Ik heb het dan niet over een rijstvogel, maar wel over de goudmus, saffraanvink e.d.

Welk onderdeel van deze hybride deed je trouwens denken aan een rijstvogel?

dijkkamp
03-03-2008, 18:11
Welk onderdeel van deze hybride deed je trouwens denken aan een rijstvogel?

in de eerste blik/oogopslag die ik op de foto nam kwam vooral de kopvorm en snavelvorm die mij erg deed denken aan een rijstvogel en hoelanger ik er nakijk verdwijnt dat een beetje.

Omdat je tegenwoordig bijna op elk forum als misdadiger wordt bestempeld

die intentie heb ik er niet meegehad om dat te bedoelen/zeggen.

(een ieder moet/mag de vogelhobby doen op de manier die hij/zij leuk/goed vind en daar kun je het mee eens zijn of niet dus wel/geen meeuwen,dus wel/niet bastadering of enz enz)

dijkkamp
11-03-2008, 00:14
nou weinig reacties meer dus kom maar met de oplossing zou ik zo zeggen

herman
20-03-2008, 18:35
Hallo,

Krijgen we de oplosssing nog een keer?

Groet,

Herman

ria
21-03-2008, 09:25
Ik denk dat er een appelvink in het spel zit.
Maar wat de tweede speler betreft?......ik gok op een kanarie of een kneu misschien.
mvg
ria

girlits
22-03-2008, 20:38
safraanvinkxchinese groenling? groeten eddie

Birdfarm
22-03-2008, 21:18
Ok, doe ik ook een laatste poging; Haakbek x Putter

Greetzzz

naruch
22-03-2008, 21:30
ik doe ook nog een gok, botvink x putter.

Piet
23-03-2008, 12:09
Zou de vraagsteller(L.W) het zelf wel weten?

barmsijscabaret
02-04-2008, 11:01
Misschien nu een foto na de jeugdrui?

of de oplossing...

Marx
02-04-2008, 12:39
Ik vind het erg jammer dat we niks meer horen.

Ik zie nu ineens dat het wel eens een bastaard safraanvink zou kunnen zijn.;)
Misschien safraanvink putter hoewel dat volgens mij officieel niet kan lukken :D

dijkkamp
02-04-2008, 18:43
of de oplossing...

of te wel hoe krijg ik een aantal vogelliefhebbers gek van nieuwschierigheid

:help :help :help

Henk3
02-04-2008, 23:03
Misschien een nevelmeeuw x een raadselkraai.
Of een nepvogelvraagkraai x onsophethakjeneemuiltje.
Of misschien een walraaf x bruinrugekstertje? :huh

distel-kanarie
05-04-2008, 00:11
roodmus * wever

of mischien

kapoetsijs * roodmus

ajo
16-04-2008, 22:29
Graag doe ik ook een gok, volgens mij zit er putter x kneu kleur en tekening op, maar ook vorm.
gr, ajo

barmsijscabaret
17-04-2008, 08:47
Zou de vraagsteller(L.W) het zelf wel weten?

In principe wel, want hij geeft een tip.

Maar of deze info nog gedeeld gaat worden door de vraagsteller?

Serinus
18-04-2008, 12:43
Hallo,

Te zien is, dat de starter van dit Topic sinds 22 maart niet meer hier actief is geweest......
Nou maar hopen dat het geen "onplezierige reden" heeft, waarom hij niet meer antwoord.

Groeten, Serinus.

populier
18-04-2008, 16:38
Zo zijn er meerdere die vol enthousiasme op dit forum komen met allerlei vragen, maar als de antwoorden wat kritisch zijn zie je ze niet meer.

Waar is onze vriend de distel-kanarie gebleven met zijn zieke putter?
groeten Michael.

barmsijscabaret
19-04-2008, 21:47
Dan heeft hij enkel de laatste 11 berichtjes gemist :)

Op een ander forum was hij wel (even) "actief". :rolleyes: