Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ventielslangetje om ring, dat doe je zo(deel 1)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ventielslangetje om ring, dat doe je zo(deel 1)

    voordat je gaat ringen hoor je cultuurvogels kwekers wel eens zeggen heb je een ventielslangetje om de ring gedaan, vaak hoor je nee, ik weet niet hoe dat moet.

    hier de uitleg hiervan hoe ik het doe (ventielslangetje om een ring)


    dit heb je nodig om een ventielslangetje om een ring tedoen.


    je knip een stukje af van het ventielslangetje, liever te lang dan te kort.



    je schuift het ventielslangetje over de punt van de klem(die wat ik gebruik komt uit een ziekenhuis) maar je kunt ook een pincet gebruiken werkt hetzelfde. wel even wat nat maken met wat spuug (even in de mond nemen)

    je opend de klem of pincet


    schuift de ring in de ventielslang
    www.fretteren.eu

  • #2
    deel 2

    zodat ie mooi in het midden zit


    dan haal je voorzichtig de ventiel slan van de klem of pincet af, je ziet aan de zijkanten wat ventielslang uitsteken.


    de ventielsang die uitsteekt knip je er af, sommige laten dit zitten, maar mijn menig is dat dit het pootje kan afknellen en rood wordt en de pop gooit het jong er alsnog uit.

    zo dit is alles, gemakkelijk he, nu hoeft niemand meer te zeggen, dat kan ik niet.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      Dat heb je netjes en duidelijk uitgelegd, Naruch. Ongeveer op dezelfde wijze zoals Winterkoning dat doet...
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        misschien een domme vraag maar waarom een ventielslangetje om de ring doen.

        is dat soms dat de kleur van de ring niet opvalt dan.
        heb hier nog nooit van gehoord.
        groetjes petra.

        Opmerking


        • #5
          ventielslangetje

          Dat is bedoeld als camouflage, zodat de ring niet opvalt als zijnde een vreemd dingetje in het nest. En dat moet dus voorkomen dat de oudervogels de ring met jong en al uit het nest gaan gooien. voor vleeskleurige pootjes is de naturel kleur ventielslang prima en zoals Winterkoning e.a. het al uitgelegd hebben moet je het ventielslangetje met een viltstift bijkleuren in de kleur van de poot van de betreffende vogel. Wel een tijdje van tevoren kleuren in verband met de reukstoffen in de inkt van de stift die je gebruikt.

          Zie ook: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2431&page=2
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            ventiel slangetje

            tjee wat een leerzaam bericht ik had hier dus ook nog nooit van gehoord!!
            wat goed!!
            groetjes flyingdeb

            Opmerking


            • #7
              hier kun je volgen hoe een putterpop zijn nest maakt, is wel bijna klaar maar ik wil jullie even mee laten genieten (live stream)

              klik maar op de link en jullie kunnen mee genieten.

              www.fretteren.eu

              Opmerking


              • #8
                ventielslangetje

                dit gebruik ik ook al jaren vooral bij afrikaantjes,maar ik laat het slangetje aan de onderkant wel langer en bij het ringen sla ik dit terug als een manchetje,heb je het vogeltje geringd dan sla je het terug om het pootje heb er nog nooit problemen mee gehad bijv afknellen of iets dergelijks.
                het voordeel is met een soort wat ik nog nooit gekweekt heb ring ik de eerste keer op deze manier,heb het zelfs met zebravinken gehad die gooiden alles eruit wat ik ook probeerde maar niet op deze manier.
                ook de ringen zwart ,blauw of rood maken met een dikke stift werkt ook prima hoor als het maar niet meer glimt.
                wat ook wel help alumilliumfoli in kleine stukjes knippen en na het ringen onde r de jonge vogeltjes gooien,en na een tijdje worden ze het zat om het te verwijderen en stoppen ze ermee.
                groeten wim

                Opmerking


                • #9
                  ventielslangetje

                  Halo,

                  Graag zou ik vernemen waar je ventielslangetjes kunt kopen, bij ons in belgie kun je ze aleen kopen bij een doosje plakgerief bij de fietsenmaker en het is dan maar een 3cm lang.
                  Groeten,
                  gloster 48

                  Opmerking


                  • #10
                    ventielslang kopen

                    Oorspronkelijk geplaatst door gloster 48
                    Halo,

                    Graag zou ik vernemen waar je ventielslangetjes kunt kopen, bij ons in belgie kun je ze aleen kopen bij een doosje plakgerief bij de fietsenmaker en het is dan maar een 3cm lang.
                    Groeten,
                    gloster 48
                    hallo gloster je kan ventielslang bestellen bij de fietsenmaker .dan heb je een potje met 10m ventielslang erin.kost een paar euro.grtjes

                    Opmerking


                    • #11
                      nou duidelijker kan niet

                      Opmerking


                      • #12
                        Nee zo heel duidelijk vind ik dat toch niet.
                        De Glosterfokker heeft aangegeven,dat hij bij de fietsenmaker in Belgie alleen maar plakgerei kan kopen met een klein stukje ventielslang.
                        Dat wordt dus zoeken naar een fietsenmaker,die wel een meter ventielslang
                        verkoopt.
                        Hier is ventielslang ook niet bij elke fietsenmaker los te koop.
                        Ventielslang wordt als ouderwets aangemerkt omdat de banden van de meeste fietsen tegenwoordig worden geleverd met z.g. Franse ventielen,die geen ventielslang hebben.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          bij de hema of halfords hebben ze ventielslang apart, kost bijna niets.
                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                            bij de hema of halfords hebben ze ventielslang apart, kost bijna niets.
                            Zijn deze zaken ook in Belgie vertegenwoordigd.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                              Zijn deze zaken ook in Belgie vertegenwoordigd.
                              Code:
                              http://www.hema.be/nl-be/home.aspx

                              Opmerking

                              Working...
                              X