PDA

Bekijk Volledige Versie : valkparkieten vraagje

toby
20-02-2008, 17:07
Ik heb een vraag over valkparkieten en hun verdraagzaamheid ...Ik heb sinds een jaar ongeveer een valkparkiet man zitten (overgenomen van iemand die alergies was omdat diegene ermee omhoog zat ben/was niet echt een parkieten mens)

Omdat wij vonden dat 1 valk maar een halve valk was hebben we bij iemand een jonge (vermoedelijk) pop bijgehaald ...het gaat opzich goed maar de man fluit bijna nooit meer omdat als hij dat wel doet zij hem gelijk op zijn donder geeft ..zij krijst en fluit overigens de oren van je hoofd en haar snavel zit bijna nooit dicht ...Verder trekken ze wel samen op maar lijken gewoon geen koppel ...Nu vermoeden we dat zij een hij is en zitten dus eigenlijk met een dillema...

Haar/hem wegdoen wat ons eigenlijk erg aan het hart gaat omdat we ondanks dat we soms gek van hem /haar worden we hem/haar ook erg leuk vinden

Of maar weet dus niet of dat kan dus vandaar de vraag hier ...Hem/haar met een ander maatje wat we dan kopen buiten zetten in de voliere met een koppel lachduifjes en 3 koppels zebravinken (in het voorjaar dan natuurlijk ivm de temperatuur overgang) ...Maar zijn valkparkieten verdraagzaam tegen deze vogels ?? of is het vragen om moeilijkheden...

graag hoor ik tips ideeen en andere informatie zodat ik voor de vogels een goede beslissing kan nemen ...alvast bedankt...

groetjes natasja

Animal
20-02-2008, 17:15
Ik heb jaren lang een gemengde volliere gehad waar ook altijd een kopel valkparkieten in zat. Verder zaten er zebravinken ,kanarie's ,japanse nachtegaal ,splendit parkieten en rijstvogels bij ,en nog andere kleine tropen.
Dus bij mij ging het prima ,en ze zorgde ook jaarlijks voor mooie nakomelingen.

elhidia
20-02-2008, 18:45
Valkparkieten zijn hele makkelijke vogels wat dat betreft. Ze zijn heel makkelijk te plaatsen bij andere vogels. Je kunt ze dus met gerust hart buiten in een voliere plaatsen.

Marx
20-02-2008, 22:35
Ik zou deze twee gewoon lekker samen buiten zetten. Weet je snel genoeg of het een koppel is aangezien ze gaan broeden deze zomer :p
Welke kleur hebben ze? Op zich is het buiten de witte om toch erg makkelijk te zien nl

toby
21-02-2008, 10:52
de ene is zeker een man wildkleur...de ander is lichter cinnamon ofzoiets ....

Marx
21-02-2008, 17:03
de ene is zeker een man wildkleur...de ander is lichter cinnamon ofzoiets ....

Als de vogel volwassen is kan je het meteen zien aan de onderkant van de staart. Gelig met zwarte strepen is hoe dan ook een pop of een nog jonge vogel. Heel makkelijk.
Maar aan het gekrijs, lastig vallen van de man etc denk ik dat het wel een pop is.

toby
24-02-2008, 12:31
Als de vogel volwassen is kan je het meteen zien aan de onderkant van de staart. Gelig met zwarte strepen is hoe dan ook een pop of een nog jonge vogel. Heel makkelijk.
Maar aan het gekrijs, lastig vallen van de man etc denk ik dat het wel een pop is.

Ze/hij heeft wel strepen maar niet zoveel kan kijken of ik er een foto van kan maken en plaatsen ... maar krijsen en lastigvallen is dus eigenlijk juist wat een pop doet dan ??:hmmmm Ik dacht dus dat het een man was daardoor:cool:

toby
25-02-2008, 10:20
Hier 2 foto's van de dame/heer in kwestie ze is van 2007 en ik heb zelf het idee dat het geel onder haar staart veel minder is geworden ..ik hoor graag wat jullie denken ...man of vrouw :confused:

http://i47.photobucket.com/albums/f166/tobynatasja/tmpphpL0ewEd.jpg

http://i47.photobucket.com/albums/f166/tobynatasja/tmpphpeTntL4.jpg

Marx
25-02-2008, 11:20
Ziet eruit als een jonge man die nog niet door de rui is. Wanneer in 2007 is hij/zij geboren? Over een tijdje weet je het zeker want geen enkele man houdt die strepen onder zijn staart ;)

toby
26-02-2008, 15:52
HHmmm hij/zij is nu ongeveer 5 maanden bij ons en was toen nog erg jong is ons verteld ...Ons is verteld dat hij/zij van zomer 2007 was ....:D

Marx
26-02-2008, 19:53
HHmmm hij/zij is nu ongeveer 5 maanden bij ons en was toen nog erg jong is ons verteld ...Ons is verteld dat hij/zij van zomer 2007 was ....:D

Dan denk ik dat het een man is die binnen nu en 2 maanden door de jeugdrui gaat. Ziet hij er over 2 of 3 maanden nog zo uit aan de onderkant van de staart dan is het een pop. Je weet het dus voor de zomer pas echt zeker ;)

toby
27-02-2008, 11:18
bedankt voor je antwoord ik wacht het gewoon nog even af :D

flyingdebs
28-02-2008, 19:32
bedoelen we met geen enkele man houd de strepen onder de staart;gewoon helemaal grijs of een paar streepjes kan??
ik heb namelijk ook een man ,dacht ik tenminste maar nu twijfel ik dus, hij heeft ook de streepjes onder de staart,maar de poppen uit het nest zijn echt duidelijk poppen!!ook streepjes en vale wangen geen geel gezicht en ook al eieren gelegt
groetjes flyingdeb-0-

Valkjesfreacky
28-02-2008, 21:00
Ik heb een vraag over valkparkieten en hun verdraagzaamheid ...Ik heb sinds een jaar ongeveer een valkparkiet man zitten (overgenomen van iemand die alergies was omdat diegene ermee omhoog zat ben/was niet echt een parkieten mens)

Omdat wij vonden dat 1 valk maar een halve valk was hebben we bij iemand een jonge (vermoedelijk) pop bijgehaald ...het gaat opzich goed maar de man fluit bijna nooit meer omdat als hij dat wel doet zij hem gelijk op zijn donder geeft ..zij krijst en fluit overigens de oren van je hoofd en haar snavel zit bijna nooit dicht ...Verder trekken ze wel samen op maar lijken gewoon geen koppel ...Nu vermoeden we dat zij een hij is en zitten dus eigenlijk met een dillema...

Haar/hem wegdoen wat ons eigenlijk erg aan het hart gaat omdat we ondanks dat we soms gek van hem /haar worden we hem/haar ook erg leuk vinden

Of maar weet dus niet of dat kan dus vandaar de vraag hier ...Hem/haar met een ander maatje wat we dan kopen buiten zetten in de voliere met een koppel lachduifjes en 3 koppels zebravinken (in het voorjaar dan natuurlijk ivm de temperatuur overgang) ...Maar zijn valkparkieten verdraagzaam tegen deze vogels ?? of is het vragen om moeilijkheden...

graag hoor ik tips ideeen en andere informatie zodat ik voor de vogels een goede beslissing kan nemen ...alvast bedankt...

groetjes natasja

Zijn de valkjes tam ? En laat je ze regelmatig uit de kooi ? Het kan zijn dat ze zich vervelen , hebben ze speelgoed en dergelijke , klimtouwen , .......iets te doen ? Grtjs Ann

toby
01-03-2008, 09:10
ja ze mogen bijna elke dag uit de kooi en hebben spiegeltje met bel waar ik een lege wc rol omdoe daar stop ik dan iets te knabbelen in stukje groen ofzo zodat ze lekker bezig zijn ev verder en speelatributen zoals een touwladder een stok met touwen en een losse bel ... verder krijgen ze zeer regelmatig wilgentakken waar ik dan trosgierst of iets dergelijks tussen stop ...en ik rijg soms korte kettingkjes van bv pinda allemaal zodat ze zich niet vervelen ;)

toby
01-03-2008, 09:13
ja ze mogen bijna elke dag uit de kooi en hebben spiegeltje met bel waar ik een lege wc rol omdoe daar stop ik dan iets te knabbelen in stukje groen ofzo zodat ze lekker bezig zijn ev verder en speelatributen zoals een touwladder een stok met touwen en een losse bel ... verder krijgen ze zeer regelmatig wilgentakken waar ik dan trosgierst of iets dergelijks tussen stop ...en ik rijg soms korte kettingkjes van bv pinda allemaal zodat ze zich niet vervelen ;)

oja ze zijn redelijk tam komen zonnepitjes of dergelijk uit je mond eten :D en komen bij je zitten maar ze willen niet gepakt worden dat is het enigste

toby
06-03-2008, 12:49
Nu heb ik eigenlijk nog een vraag over het bij de andere vogels plaatsen in een gezelschaps voliere ...gezien de grote knaagkracht van de valk parkiet zou hij niet het gaas kapot knagen het is gewoon normaal volieregaas niet extra dik ofzo en welke planten kan ik erin zetten die geen kwaad kunnen als hij eraan knaagt ..heb wel veel over planten gelezen maar sommige planten die in een tropen voliere kunnen kunnen niet bij parkieten omdat die ze echt opeten....

Rudmer
06-03-2008, 13:35
Wij hebben 12,5*12,5*0.8 gaas. Die hebben ze niet kapot gekregen :)

Onze ervaring is dat grasparkieten grotere knagers zijn dan valkparkieten!

Een kennis had buxus in de voliere die door de parkieten met rust gelaten werd... alle wilgetakken dij wij in de voliere zetten worden meteen kapot geknaagd :D

vogelfreak
11-03-2008, 11:14
het beste is om geen beplanting er in te doen om dat ze dat zowie zo kapot knagen ik had ook 4 valkparkieten in de buitenvoliere met 2 kleine buxxesen en binnen een week zat er niks groens meer aan

toby
11-03-2008, 12:03
dat is jammer want voor de andere vogels is beplanting wel fijn en voor het zicht ook natuurlijk

Valkjesfreacky
25-03-2008, 12:01
Ik vrees dat je pop een mannetje is . Een vrouwtje fluit niet , maar krijst en maak pieptonen . Als ze met de vleugels van het lichaam lopen is het mannelijk . Aan snaveltikken kun je dit ook zien , alleen de mannen doen dit . Dus als het al die dingen doet die ik hier opgesomd heb is het een man .

Grtjs Matthias ( zoon van Ann )

toby
25-03-2008, 16:45
Ik vrees dat je pop een mannetje is . Een vrouwtje fluit niet , maar krijst en maak pieptonen . Als ze met de vleugels van het lichaam lopen is het mannelijk . Aan snaveltikken kun je dit ook zien , alleen de mannen doen dit . Dus als het al die dingen doet die ik hier opgesomd heb is het een man .

Grtjs Matthias ( zoon van Ann )

Hoi matthias,

Onze hij/zij fluit wel en zelfs nog beter als de oudere man en idd ook een beetje breed lopen met de vleugels van het lichaam ..en als je met snaveltikken bedoelt dat hij/zij vaak bovenin de kooi met de snavel tegen de kooi tikt (wij vragen dan altijd of hij/zij aan het verbouwen is :D )

Dan moet het wel een hij zijn want hij doet al die dingen zeer uitgebreid ....hij krijst soms ook wel maar vind het ook erg leuk om met zijn hoofd in de bel hele melodieen te fluiten ....Wat beide ook doen is ondersteboven aan de kooi hangen met de vleugels wijd en soms ermee klapperen :p weet niet of alleen mijne dat doen of alle valken ....

bedankt hoor dan weet ik genoeg dan is het echt een man ...dus dan moet ik hem of ruilen voor een pop maar hij is eigenlijk erg leuk dus ga eerst kijken of ik buiten niet een mooie plek voor hem kan maken ....;)

Valkjesfreacky
15-04-2008, 06:50
Hoi ...ja , dan heb je twee mannen , net als ik , wij hadden ons een koppeltje aangeschaft maar het zijn ook duidelijk twee mannen , soms kroelen ze zelf met elkaar hoor ! En ook soms eens bekvechten voor wie in de ring mag slapen maar toch zijn het de beste vrienden hoor ! Die van mij roepen om uit de kooi te mogen , haha ! Ik vind het wel grappig , als je kooi groot genoeg is misschien twee poppen erbij steken ,maar dan moet je zeker zijn want als je drie mannen hebt , heb je gegarandeerd problemen met 1 pop ! Dus twee poppen erbij , het kan zijn dat ze broedrijp zijn en zin hebben in een popje , je weet wel he ! Grtjs Ann