Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel koppels?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoeveel koppels?

    Momenteel heb ik in een groot verblijf 5 koppels zebravinken zitten waarvan er 2 een nest hebben dat bijna uitvliegt en 2 koppels zitten nog op eieren.
    Nu wil ik na de zomer ongeveer 25 vogels overhouden, moeten dit dan 12 koppels zijn, of mogen het ook 5 koppels en de rest alleenstaande mannen of poppen zijn?
    Dit om overbevolking te voorkomen.
    Kan ik dan het beste voor mannen of poppen kiezen en geeft dit gedonder?
    Ook heb ik het vermoeden dat een nest eieren niet bevrucht is, moet ik het hele nest er uit gooien of alleen de eieren zodat ze nieuwe gaan leggen?

  • #2
    als je kooi groot genoeg is moet dat kunnen
    en ik denk dat je overbevolking dan niet kunt tegen gaan
    owel de nestkastjes weg halen

    Opmerking


    • #3
      Het binnenverblijf is 3x4 meter met daaraan een ren van 2x120 ongeveer, dus groot genoeg.
      Geeft het geen gedonder met bijv. 15 koppels en maar 5 traliekastjes?

      Opmerking


      • #4
        Als ik je goed begrijp wil je in 1 ruimte met een aantal koppels wilt broeden terwijl er ook nog vrijgezellen in zitten? Ik ben bang dat de 'vrijgezellen' ook zullen gaan proberen om te broeden.

        Ik heb ook met 3 koppels in een voliere proberen te broeden, maar ze zaten in no time bij de verkeerde in het hok.

        het broeden gebeurt bij mij nu in blokken. als ze niet broeden zitten de mannen en de poppen gescheiden. (ik heb de mannen en poppen tijdelijk bij elkaar gehad, maar die wilde zo graag broeden dat ik bijna kale vinken had vliegen omdat ze een nest wilden bouwen)
        Mijn Site

        Opmerking


        • #5

          Opmerking


          • #6
            Als ik 25 vogels in de voliere wil houden dan zouden dat 25 mannen zijn. Dit geeft rust en ze hebben de meeste kleuren. En dus geen overbevolking
            Bij onbevruchte eieren haal ik de eieren eruit en maakt het nest als het nog erg schoon is door de war, zodat ze een nieuw nest moeten maken.

            Opmerking


            • #7
              Ok, ik wil gewoon dat er wat leven in de brouwerij is, momenteel 5 koppels, dat is te weinig, vandaar dat ik meer vogels wil, maar meer koppels wil ook weer zeggen zeer veel jongen.
              Dus ik kan beter alleen mannen houden in het grote verblijf en een paar poppen apart zetten in een blok.
              En dan eventueel wat mannen aan poppen koppelen en als koppel in blokken zetten voor toch wat nestjes?

              Opmerking


              • #8
                Dat lijkt mij verstandiger ja. Dat is nu ook hoe ik het doe.

                1 vlucht voor de poppen, 1 vlucht voor de mannen en een x aantal broedblokken (op het moment 3, maar er komen waarschijnlijk meer).
                Mijn Site

                Opmerking


                • #9
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Je kunt er natuurlijk ook andere vogels bij doen die misschien minder gemakkelijk kweken ,dan heb je ook niet zo'n last van overbevolking.
                    Ik heb zelf ook 5 koppels zebravinken ,en daar zitten twee man kanarie's bij ,twee gouldamandine's ,twee rijstvogels ,twee japanse meeuwtjes en twee diamand duifjes.
                    Als ze willen broeden dan is dat prima ,maar doen ze niks dan is dat ook goed.
                    Van de laatste drie soorten weet ik niet eens zeker of het wel koppels zijn.
                    Oja ,en op de grond nog een koppeltje chinese dwergkwartels ,maar al leggen ze wel eieren ,ze zullen ook niet voor overbevolking gaan zorgen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ga aankomend weekend een ren maken voor de poppen.
                      Zoals eerder vermeld in dit topic ga ik rond de 25 mannen houden in het huidige verblijf en een stuk of 10 poppen in een aparte ren, in het seizoen zal ik dan wat koppels selecteren en koppelen in broedkooien.
                      Maar nu... moet ik dat poppenverblijf scheiden van het grote mannenverblijf, of mag ik de poppen ren ook in het grote mannenverblijf maken?
                      geeft dit niet teveel onrust?

                      Opmerking


                      • #12
                        Groeten,

                        Arjan

                        Opmerking


                        • #13
                          Waar de 25 mannen komen is geen ren maar een schuur met daaraan een vluchtje naar buiten.
                          In datzelfde binnenverblijf (schuur) wilde ik een ren maken voor de poppen, maar heb inmiddels een aparte ren gemaakt en die staat niet in het mannenverblijf.

                          Opmerking


                          • #14
                            je moet er zeker meer nestkastjes in hangen
                            en ik zou dan alle jongen ringen want anders is er geen oog meer op te houden
                            maar zoals al werd gezezd kzou dan alleen maar mannnetjes houden

                            Opmerking

                            Working...
                            X