PDA

Bekijk Volledige Versie : zitstokken

leila
18-02-2008, 23:50
wat me opvalt je leest hier weinig over zitstokken van onze vogels.
heb sinds kort nieuwe gemaakt,het zijn plankjes van 15 cm breed en30 cm hoog haaks eronder naar achter een plankje van 15 keer 15 en op zeven of tien cm er boven een zitstokje in diverse doorsnede,s.
het volgende de poep blijft op het vierkante plankje liggen en valt niet op de bodem en je kan het makkelijker er afhalen met een plamuurmesje.
ik heb 6 vluchtjes van 1,20 breed en 0,70diep en 2m hoog.
links en rechts achterin bovenin een schapje vastgeschroefd met het stokje aan de achterkant,dus als de vogels uit het zicht willen zitten kunne ze achter het plankje gaan zitten,en voorin een dikkerre stok als schommel.
dit heb ik vroger ook geprobeerd toen ik vrij klein woonde en in broedkooien kweekte met vrij schuwe soorten werkte perfect.
groeten wim:D

Ton
28-08-2008, 17:50
heb je misschien een foto van de stokken, ik snap niet hoe het er uitziet

ThomasD
29-08-2008, 07:47
heb je misschien een foto van de stokken, ik snap niet hoe het er uitziet

heb net het zelfde idee Ton ik kan me er wel iets bij voorstellen maar een foto zou toch wel handig zijn ook voor de leden die het idee wel zien zitten om zo'n "zitsokkenhuisjeplankje":) te maken

mvg thomasD

vind het zelf ook wel interresant voor men volière ;)

zeepsop
12-09-2008, 23:37
Ik denk dat een foto een uitkomst zal bieden! Het is een mooi verhaal, maar kan me er geen voorbeeld bij maken.

Robert

Antoni Hopmann
13-09-2008, 09:48
Hallo Wim !
Je hebt het over zitstokken. Daarna over plankjes.
Wat is het nou de bedoeling zitstokken of schijthuisjes?
Laat maar een foto zien.

Animal
13-09-2008, 10:55
Volgens mij zijn er ook zulk soort dingen in de handel.
Worden vooral in duivenkooien veel toegepast.

Antoni Hopmann
13-09-2008, 11:05
Volgens mij zijn er ook zulk soort dingen in de handel.
Worden vooral in duivenkooien veel toegepast.

Idd. Daarbij moet je van die spullen toch ook weer de mest afsteken en
afwassen. Laat ze maar gewoon hun uitwerpselen op de grond met bodembedekking laten vallen.
Daar is die bodembedekking wel voor bedoeld.

Animal
13-09-2008, 12:57
Idd. Daarbij moet je van die spullen toch ook weer de mest afsteken en
afwassen. Laat ze maar gewoon hun uitwerpselen op de grond met bodembedekking laten vallen.
Daar is die bodembedekking wel voor bedoeld.

Ik denk dat die dingen dan ook eerder bedoeld zijn ,als er veel vogels in de ruimte zitten ,dat ze niet de andere zitstokken of andere vogels bevuilen.

Antoni Hopmann
13-09-2008, 17:30
Ik denk dat die dingen dan ook eerder bedoeld zijn ,als er veel vogels in de ruimte zitten ,dat ze niet de andere zitstokken of andere vogels bevuilen.

Ja,dat zal dan wel de bedoeling zijn.
Voor de Spaanse Timbrado's heb ik z.g. zangstokken met schotjes,zodat
je a.h.w. allemaal hokjes hebt. De mest echter valt gewoon op de bodem.
Andere zitstokken zijn zo opgesteld,dat de vogels niet worden bevuild.

rupicola
13-09-2008, 19:20
Voor mijn vogels gebruik ik uitsluitend natuurlijke zitstokken.

Behalve uit esthetisch oogpunt hebben natuurzitstokken nog enkele voordelen:
De variabele diktes komen de vogelpoten ten goede, omdat ze zo niet steeds in eenzelfde stand komen te staan.

Daarnaast heeft het vochtigheidgehalte in natuurzitstokken een gunstige uitwerking op de conditie van de vogelpoten.

Door de zitstokken regelmatig te vervangen blijft een en ander ook uit hygiënisch oogpunt zeer verantwoord.

Kromsnavels hebben doorgaans graag wat te knagen en ook in dit opzicht hebben natuurzitstokken een goede (dubbele) functie.

N.B. Voor de echte 'houtverwerkers' kan rekening worden gehouden met de dikte van het hout en kan er middels verse knaagtakken voor worden gezorgd dat de zitstokken enigszins worden ontzien.

leila
19-12-2008, 22:54
jullie hebben toch wel wat voorstellingsvermogen
het zijn 2 planken van ongeveer 10cm breed links en rechts met een stok ertussen diameter verschillend bij het ene of andere model
ongeveer een halve meter of verder eronder maak je een plank van links naar rechts die zo breed is dat als een vogel op stok zit alle mest erop valt.
voordelen,je komt elke week of 2,e week in je voliere om de mest af te steken
de vogels wennen eerder aan je en je bent alle mest kwijt en s,zomers droogthet ook nog ontzettend snel.
misschien niet zo,n mooi gezicht ,en natuurlijk kun je diverse bodembedekkers gebruiken,maar wat mij opvalt ik kom bij veel diverse vogelkwekers en daar blijft de bodembedekking vaak te lang leggen.
op mijn manier heb ik het bijvoorbeeld uitgeprobeerd om in 1 kooi niks op de brond te leggen en 2 maanden verder lag er nog bijna niks ook komen de vogels veel minder op de grond,tuurlijk ze komen er wel vooral diamantduiven en grondduiven en mijn roelroels natuurlijk,ik heb ook 2 persoons stokjes links en rechts boven zo hoog mogelijk met ongeveer 60 cm ook een plankje eronder werkt perfect.groet wim

Antoni Hopmann
20-12-2008, 16:20
Ja,mij moet je maar niet als voorbeeld nemen. Kooien/voliere worden
minimaal 1x per week schoongemaakt en van nieuwe bodembedekking voorzien.
Stokken worden afgeschraapt en gewassen met sop van groene zeep.
Alles natuurlijk ook ter voorkoming van coccidiose.
Ook droge mest stuift nog al eens bij het heen en weer vliegen.

Hans de Vries
20-12-2008, 18:20
@ jullie hebben toch wel wat voorstellingsvermogen
het zijn 2 planken van ongeveer 10cm breed links en rechts met een stok ertussen diameter verschillend bij het ene of andere model
ongeveer een halve meter of verder eronder maak je een plank van links naar rechts die zo breed is dat als een vogel op stok zit alle mest erop valt.
etc.etc.
Ik kan me er iets bij voor stellen Wim...... Maar dan zou je misschien eerst wat dunnere zitstokken voor je duifjes moeten gebruiken...... Dan kunnen ze over de stok heen kakken en komt de stront daar waar jij het wilt hebben...:cool:
Nu blijft er nog heel wat aan hangen...

Hans.

kingfisher
20-12-2008, 18:47
@ jullie hebben toch wel wat voorstellingsvermogen
etc.etc.
Ik kan me er iets bij voor stellen Wim...... Maar dan zou je misschien eerst wat dunnere zitstokken voor je duifjes moeten gebruiken...... Dan kunnen ze over de stok heen kakken en komt de stront daar waar jij het wilt hebben...:cool:
Nu blijft er nog heel wat aan hangen...

Hans.
Hier ga ik met je mee plus het feit dat de mest aan de stokken oogaandoeningen kan veroorzaken als je ze niet regelmatig schoonmaakt zeg 1x per week.
mvg,
kingfisher

leila
31-12-2009, 00:28
als eerste de stokken zijn niet bedoeld om meer vogels in 1 hok te bergen.
ten tweede heb ik tegenover deze stok hetzelfde systeem maar dan met dunnere stokken,wat ik ook nergens lees over verschillende diameter zitstokken bijv in broedkooien etc.
ik ben de mening toegedaan dat vogels weinig op de grond behoren te zitten,tuurlijk ze mogen er wel komen daar niet van,wat ik ook tegenkom bij liefhebbers veel te dunne zitstokken.
bij mij ligt er zaagsel of hooi en zilverzand op de bodem,zaagsel of beter schaafsel niet te fijn werkt perfect.
nog wat over schoonmaken,zodra mijn vogels aanstalten maken om te broeden kom ik alleen maar in de vluchten om nesten te controleren en te ringen verder niet,dit lijkt vanzelfsprekend .
ik ben nog weleens bij kwekers geroepen mijn oftewel de vogelsdie ik bij jouw gekocht heb doen helemaal niks.
dan blijkt dat ze bijna letterlijk met een stofzuiger door de voliere gaan.
ook in de broedtijd.
groetwim
ps dit jaar voor het 4,e jaar op rij ongfeveer 160 jonge vogels gekweekt.
aan een ieder een prettige jaarwisseling toegewenst en een goed kweekjaar
in 2009

Vaarn
31-12-2009, 12:48
Een duidelijke foto schept meer duidelijkheid in dit verhaal denk ik.

Ik heb de stokken dusdanig geplaatst dat alle kak gewoon op de grond valt en niet op een andere stok bv.
Elke week verschoon ik de vloer(binnenvoliere) en ik gebruik gewoon schelpenzand.

Animal
31-12-2009, 13:01
Als de kooi te vol zit ,dan helpen plankjes onder de stokken ook niet echt ,,en de vogels gaan natuurlijk ook op de plankjes zitten.
Gewoon een beedtje rekening houden met het plaatsen van de zitstokken ,,niet boven elkaar en niet boven eet of drink/bad bakken.

En een foto of tekening van het plankjes verhaal zouw de boel inderdaat een stuk duidelijker maken.

Ben86
31-12-2009, 14:16
ik vind het zitstokje van geon zie link: www.geonshopping.nl/shop/popup_image.php?type=D&id=273&title=Vogelzitje

wel fijn om erbij te hebben, dit idee is goed (vind ik) hierdoor creëer je een extra zitplek voor een vogel hang er 10 aan je achterwand en je heb plek voor 10 vogels die rustig willen zitten.

het is niet alleen om meer vogels in een hok te kunnen proppen maar je moet toch ruimte op je vloer vrijhouden als je vogels op de vloer wilt voeren. een stok belemmerd ook het vliegen van de vogels, wil je zelf je vogels vangen zitten de stokken altijd in de weg. mijn voorkeur gaat uit van een combinatie van een paar zit stokken en een paar geon vogelzitjes (of iets zelf gemaakt wat er veel op lijkt) vrij makkelijk te doen trouwens als je een beetje restafval hout over heb.

groeten Ben

ThomasD
31-12-2009, 14:35
ja deze geon stokjes kan je ook boven elkaar maken

neem een lat van ong. 1m

en bevestig de stokjes boven elkaar erop zorg wel voor genoeg tussenruimte of je vogels krijgen koppijn
makkelijk wegneembaar doordat je de lat met 2 schroeven vast zet draai je de schroeven los en kan meteen afgespoten worden buiten het hok

de handige harry's onder ons kunnen zo'n zitplaats ook zelf maken natuurlijk

had ze in het begin ook maar
het enige nadeel van zo'n zitplaatsen vind ik dat je dus elke week zeker de poep moet verwijderen op het plastic plankje en je dus in de "volière" moet gaan (niet dat ik dat niet graag doe hoor:)) :
-vogels zijn onrustig
-vliegen heen en weer
-kunnen nergens rustig zitten want je bent met de zitplaatsen bezig dus

daarom hier weer gewone zitstokken en de bodembedekking 1 keer per week verversen
vogels blijven rustig zitten
geen heen en weer vliegende kippen zonder kop meer:p
blijven rustig zitten op hun stok en kijken hoe ik de oude bodembedekking eruit haal en ververs

natuurlijk als je een hele grote volière hebt met meerdere van deze zitplaatsen gaat het wel hé