Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zo kan het ook 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zo kan het ook 2


  • #2


    Opmerking


    • #3


      zoals u ziet kan dit op elk voedseldier toegepast worden van made tot eendagskuiken.
      maar ook in fruit/bessen etc etc.
      nu zult u denken misschien maar dat soort dingen kan ik toch ook door het water doen?
      tja dat zou kunnen maar mag ik u vragen hoeveel drinkt een vogel per dag? (of nest jong? niet elke vogel maakt een "papje"van het tegeven voer in/vanuit de krop).
      en hoe weet u dat de benodigde hoeveelheid binnen in de vogel terecht komt?
      want u weet waarschijnlijk ook wel dat er ook vogels zijn die hun vocht opname niet ontleden aan "drinken"maar vauit hun voedsel dit halen,neem bv de europese hop of woestijntapuit etc etc etc .
      hoe weet u dat uw jongen die in het nest liggen wel groot komen als de oudervogels persé en alleen maar pinky's willen voeren ?(of welk ander voedseldier dan ook).
      ik heb nu als voorbeeld eventjes carnmix genomen want ik heb geen medicijnen in huis staan (want ik heb geen zieke vogels op dit moment) of multivitamines oid.
      maw men kan op deze manier vele soorten medicijnen/vitamines/of andere preparaten toedienen aan voedseldieren welke zijn bestemd voor vogels die of te eenzijdig eten,of hun insectenpoeder er ten alle tijden eraf wrijven./afslaan op zitstok of jongen die dit nodig hebben (als u weet dat ouders drager zijn van bv flagelaten) en u merkt aan de jongen dat zij dit ook hebben onder de leden.of afgezonderd zitten omdat zij ziek zijn (en men dus 100% kan controleren dat de vogel dmv zo'n opgegeten behandeld insect ook daadwerkelijk de "benodigde "stoffen binnen heeft).
      voor mensen die handopfok toepassen om zo'n nestje als hierboven word bedoelt te redden is het een omslachtige/tijdrovende methode maar als u nooit handopfok toepast dan zou het mogelijk kunnen werken.
      ohja voor de mensen die dit "zielig"vinden,de voedseldieren komen vanuit de vriezer dus die voelen er niets meer van en opgegeten worden zij toch.
      het is maar een foefje en een manier en zegt dus niet dé manier.(dat mag u zelf bepalen).
      mvg

      Opmerking


      • #4
        Flaglaten

        Hallo Winterkoning

        Een mooie methode die je hier hebt neer gezet.
        Maar ik heb wederom een vraagje, misschien zelfs wel een domme vraag maar dan zeg je dat maar.

        Je hebt het over flagelaten Maar wat is dat eigenlijk?.
        Wat zijn de symptonen?.
        Hoe komen ze eraan?.
        Hoe zie je het aan de jongen?.
        Wat te doen daartegen?.
        Is het ook besmettelijk?.
        Gaan je vogels er dood aan?.

        Ik weet het echt niet en ken het ook niet en heb er nog nooit eerder over gehoord.
        Vandaar deze vraag. Om weer wat te leren.
        mvg Gerard 6

        Opmerking


        • #5
          @ gerard 6

          bv:


          en je wilde wat leren zei je dan heb ik maar 1 advies koop het boekje gezondheid en ziektes bij europese cultuurvogels en verwante zaadetende soorten.(uitgave van de sec en is 16 euro geloof ik).
          ga daarin lezen en leer over vele mogelijke ziektes,bacterien,schimmels parasieten etc etc

          en verder zou ik zeggen vul de tekst flagelaten in de zoekmachine en ga op onderzoek uit.(want ook daar leer je van).

          want quote:
          1 Je hebt het over flagelaten Maar wat is dat eigenlijk?.(heb ik nu voor gezegd dmv die link)
          2 Wat zijn de symptonen?.
          3 Hoe komen ze eraan?.
          4 Hoe zie je het aan de jongen?.
          5 Wat te doen daartegen?.
          6 Is het ook besmettelijk?.
          7 Gaan je vogels er dood aan?.
          vraag 1 heb ik je een beetje mee geholpen,als je op onderzoek uitgaat kan jezelf de vragen 2 t/m 7 zelf beantwoorden,lukt dit niet? vraag je nog maar eens.

          wedden dat als jij zelf op onderzoek gaat jij nooit meer vergeet wat flagelaten zijn?
          als ik het voorkauwt denk ik dat je dit zo vergeet namelijk.
          mvg

          Opmerking


          • #6
            op onderzoek geweest

            Toch een vraagje?

            citaat: Ja, eigenlijk bij alle vogels die in kweek kooien groot gebracht worden.

            Niet in buitenvoliere's dan? Neem aan van wel.

            Het heeft dus vooral met hygiene te maken?

            deze zin snap ik niet?

            De 2de soort die voor komt bij onze vogels is het Cochlosoma flagellaat, wat zich nestelt vooral in de darmen. De vogel krijgt diarree. De ontlasting kan soms erg stinken en u raad het al, in beide gevallen zijn het juist "het eerste de jongen in de nesten"

            wat wordt er bedoeld met de eerste jongen in het nest? ( besmet-dood-de ziekte nu pas de kop op steekt)

            Is het dan wel verstandig om jap meeuwtjes in te zetten als pleegouders (voor de prachtvinken) als zij zo'n grote verspreider zijn van de flagellaten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? (om extra jongen te krijgen omdat de eigen het niet doen, terwijl het waarschijnlijk aan de kweker ligt dat de ouders niet voeren, omstandigheden voor de vogels.)
            Want ik neem dan aan dat daar tegen gekuurd moet worden preventief(bij de prachtvinken), kan naar mijn idee nooit goed zijn?

            voorbeeld 1: (bij parkieten en papegaaien en Lorie's)
            Behandeling.
            De bekendste middelen voor de behandeling van een flagellaatinfectie zijn de werkzame stoffen ronidazol en metrondazol; deze kunnen onder diverse merknamen bekend zijn. Ronidazol onder de naam Ronitrol bijvoorbeeld ne metronidazol onder de naam Emtryl. Metronidazol moet zeer nauwkeurig gedoseerd worden. Bij een te lage dosering helpt het niet en bij een te hoge dosering is er kans op vergiftigingsverschijnselen waaraan de vogels kunnen sterven.

            voorbeeld 2:
            Men moet ooit geinfecteerde vogels (of ter preventie) 2 maal per jaar 7 dagen kuren. De kropwand is namelijk geplooid en hier kunne flagellaten achterblijven, waardoor ze later weer de kop op kunnen steken.
            dit bedoel ik met de meeuwtjes vs prachtvinken

            voorbeeld 3:
            Ridzol S kan de kans op onbevruchte eireen vergroten.

            En ik kan helaas niets vinden over de ec-vogels.
            Alles wat ik vind gaat over meeuwtjes, zebravinken, hangjongeren (hangparkieten) en papegaaien.
            Zijn de symptonen bij de ec-vogels hetzelfde? Neem aan van wel?
            mvg Gerard 6

            Opmerking


            • #7
              toch een vraagje,krijg je toch een antwoordje

              Niet in buitenvoliere's dan? Neem aan van wel. (1)
              ook komt dit voor in buitenvoliere's ja.

              Het heeft dus vooral met hygiene te maken?(2)
              ja en nee,jij kan de schoonste/meest klinische zijn op hygiene gebied maar kan toch de ziekte verkrijgen door aankoop van besmette vogel.

              wat wordt er bedoeld met de eerste jongen in het nest? ( besmet-dood-de ziekte nu pas de kop op steekt) (3)
              de jongen krijgen voer uit de krop/snavel van de oudervogels (waar huist de ene vorm van de flagelaten? ,juist....ze worden dus geinfekteerd door de ouders die drager zijn van flagelaten ) maw de jonge nog zwake jongen (want het immumsysteem is nog niet op volle sterkte) gaan vaak dood (vaak op een leeftijd van rond de 7 dagen,dit is de tijd die de flagelaten ongeveer nodig hebben,ook dit ligt weer aan de omstandigheden want in en verwarmd hok dan kan dit proces versnelt zijn gegaan).

              Want ik neem dan aan dat daar tegen gekuurd moet worden preventief(bij de prachtvinken), kan naar mijn idee nooit goed zijn? (4)
              tja gerard dan kom je weer in de discussie van welle kuren niette kuren,de een vind het niet erg de ander vind het wel erg (snap je).


              Zijn de symptonen bij de ec-vogels hetzelfde? Neem aan van wel? (5)
              ja, goede indicator bij vogels die gehouden worden in de broedkooi zijn de lange ontlastingsplekken tegen de wand.(diarree die uitgespoten word en langgerekt naar beneden loopt ,vaak ook wat apart van "groenige" kleur).en het stinkt.

              en wat het toedienen van medicijnen betreft ,tja dat kan altijd kwaad bij verkeerde doseringen.
              mvg
              ps:
              in het boekje wat ik aanbeveelde staan dus ook alle symptonen die bij de diverse ziektes horen.

              Opmerking


              • #8
                Wederom bedankt

                Hoi Winterkoning

                Wederom weer bedankt voor de les.
                Zo leer ik telkens wat erbij.
                Ik ga maandag maar eens bellen met het sec over het boekje.
                mvg Gerard 6

                Opmerking


                • #9
                  nog geen boekje ???

                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  info

                  of deze



                  en ik heb het bovenste boekje uit dit rijtje (bij jj ben ik vaste klant hahahahaha) alvast aangeschaft,ik had nog geen boekjes namelijk hahahahahahahahaha
                  gerard 6 als je echt" wijzer" wilt worden in bepaalde "gebieden"dan staan er nog wel wat boekjes op waar je jezelf in kan verdiepen hoor.
                  gegroet
                  Hoi Winterkoning
                  Jij nog geen boekje? Maar je weet bijna alles.
                  Komt vast door al die jaren intensief met je vogels bezig te zijn geweest.
                  En ja ik wil echt wijzer worden over de vogels en er zoveel mogelijk over leren.
                  Dus dat word bestellen zie ik al wel.
                  Kijk ik ben afgekeurd, dus ik heb de tijd om te leren en het geluk te willen leren.
                  Alle kennis die ik nu op doe kan ik weer gebruiken bij eventueele andere vogels in de toekomst.(verlanglijstje)

                  En dan toch nog een vraagje Winterkoning.(als dat kan )
                  Ik ben veel aan het zoeken over de Blauwgrijze Tangara - Thraupis Sayaca. (zelf op onderzoek geweest al een geruime tijd.) Nu leer ik hier ook niet te praten over de soorten die je hebt of wil.(uit veiligheid)
                  Maar ik bijna niets tot weinig vinden hierover. Dus ik moet vragen anders hoef ik er niet aan te beginnen.
                  Wat weet jij allemaal over deze vogel?
                  Voeding en huisvesting weet ik inmiddels.
                  Maar hoe is het gedrag hiervan?.
                  Ziekte gevoeligheid?.
                  Kunnen deze vogels in een kweekbox van 3 x 1,5 x 2m of liever in de grote voliere?.(beplant met 2 coniferen)
                  Zijn er nog andere uiterlijke verschillen behalve dat de pop lichter van kleur is?.
                  Alle info op het net is zo beknopt wat ik vind tot nu toe. Of ik zoek verkeerd dat kan ook natuurlijk. (ik ben en blijf blond he)
                  Tot slot: Dit jaar is mij zo goed verlopen dat ik wel een andere uitdaging wil. (iets meer uitdaging)
                  Komend jaar of voor het jaar daarop. Of er toch een Topic over starten? bij de vi.
                  mvg Gerard 6

                  Opmerking


                  • #10
                    Link pagina

                    Hoi Gerard,

                    Hier heb je wat linkjes dan, klik op vertaal deze pagina en je hebt het in "leesbaar" Nederlands.

                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      bedankt henk

                      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                      Hoi Gerard,

                      Hier heb je wat linkjes dan, klik op vertaal deze pagina en je hebt het in "leesbaar" Nederlands.

                      http://www.google.nl/search?hl=nl&q=...e+zoeken&meta=
                      Goede morgen henk

                      Dat is een snelle reactie zo vroeg.
                      Een mooie link maar dit zijn site's waar ik al ben geweest
                      Het zijn voornamelijk reisverslagen en ring en naam idicatie's.
                      Maar in ieder geval wel weer bedankt voor de snelle reactie Henk.
                      Ben echt op zoek naar info over het broeden(kweekverslagen) en gedrag en gestel van de vogels. Kortom alles zo een beetje.
                      mvg Gerard 6

                      Opmerking


                      • #12
                        filmpjes

                        Heb je die mooie filmpjes wel ff gezien dan, die er ook bij staan?
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          deze?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                          Heb je die mooie filmpjes wel ff gezien dan, die er ook bij staan?


                          Bedoel je deze? en meerdere natuurlijk met hele hele mooie foto's
                          Ik denk dat ik in het begin een foutje maakte met jouw link.
                          Heb het direct allemaal vertaald(stond rechts bovenin) en toen bleven er nog maar 12 links over nu zie ik wel alles ja en heel mooi.
                          Tja ik ben nog steeds geen echte computerfreak dus doe het nog vaak fout hahahaha
                          mvg Gerard 6

                          Opmerking


                          • #14
                            Mooi toch?

                            W.K.:
                            er is namelijk weer een babyboom aan de gang hier
                            bij je vogels?

                            Ja die bedoel ik o.a. Gerard.
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X