PDA

Bekijk Volledige Versie : schimmel op kiemzaden!!!

groentje
13-02-2008, 14:03
Ik heb zo'n bio potje gekocht(met 3 potten boven elkaar)speciaal om kiemzaad.Ik doe wat ze zeggen,alleen heb ik de volgende dag veel schimmel op de zaadjes.Ik was het wel zeer goed.Maar mag ik dat eigenlijk nog geven? Hoe komt het dat het schimmelt? Die pot is toch speciaal gemaakt.

tropic
13-02-2008, 14:14
Hoe het komt dat het schimmelt, en al na één dag, kan ik je niet op antwoorden, maar, IN GEEN GEVAL beschimmelde zaden voeren.
als het schimmelt zal het normaal gezien te maken hebben met slecht of niet voldoende spoelen, maar aangezien je aangeeft dit wel te doen, weet ik het ook niet.
Ik gebruik nog de lekkere oude methode, zonder de moderne bio potjes, maar met gewoon een zeefje uit de keuken van moeder de vrouw.:p

petra
13-02-2008, 17:09
Hallo Groentje ik had precies hetzelfde als jij hoor.
ook schimmel.
maar neem een zeef doe daar het kiemzaad in
goed spoelen en in water hangen.
24 uur lang wel telkens spoelen hoor.

en dan uit laten lekken en dan afwachten tot je ze ziet kiemen.
en dan geven aan je vogels door het eivoer heen.

groetjes petra.:)

ria
14-03-2008, 18:48
Hallo
Absoluut geen beschimmeld kiemvoer geven!!!!
Ik ga als volgt te werk:
Voor bv 6 soeplepels kiemzaden:
1. de zaden te week zetten in 2 liter water van ongeveer 25° met de nodige hoeveelheid AVICLENS erin gedurende 1 uur.
2. dan in een zeef goed spoelen met AVICLENS in het spoelwater.
3. zaden terug te week zetten zoals punt 1, maar dan voor 5 uren, en regelmatig eens omroeren.
4. terug goed spoelen in de zeef met aviclens in het spoelwater,
dan doe ik het in een plastic bakje en zet het in een kiembak (dit is een gewone houten bak die we zelf gemaakt hebben met een weerstand en een thermostaat erin) op 23°, en na anderhalve dag is het zaad genoeg gekiemd. Dat kan een beetje varieren naargelang de kiemkracht van het zaad.
Op deze manier heb ik nog nooit beschimmeld kiemzaad gehad.
Veel suc6
ria

Hans de Vries
15-03-2008, 16:43
Lijkt me een goed systeem toe. Maar moet er ook ontlucht worden?
En is AVICLENS welicht te vervangen door HALAMID?

ria
15-03-2008, 16:53
Lijkt me een goed systeem toe. Maar moet er ook ontlucht worden?
En is AVICLENS welicht te vervangen door HALAMID?

Ontluchten doe ik eigenlijk niet want de kiemduur is tamelijk kort.En kel nog eens goed doorspoelen nà de kieming.
Wat halamid betreft ...heb ik mijn twijfels, want ik weet niet of halamid veilig is in voeding. Aviclens daarentegen kan ook in het drinkwater gebruikt worden.
mvg
ria

arno
15-03-2008, 22:06
het kiemen van zaden doe ik anders.het gaat als vold:
ik pak een washandje die leg ik op een schoteltje en dat maak ik aardig nat.
ik leg het soort en de hoeveelheid zaad in het washandje en voud het washandje dubbel. dan zet ik het dicht bij de kachel en daar laat ik het 24 u staan. (wel goed nat houden) de volgende dag de kekiemde zaden nog een goed naspoelen en dan kun je ze voeren:)
misschien is het te proberen waard;)

mvg. Arno

naruch
16-03-2008, 09:44
op de verpakking van halamid staat, als het in aanraking komt met de huid overvloedig spoelen met water, er staat ook het symbool op van bijtend zuur.
ik denk niet dat het geschikt is voor door het kiemzaad te doen.

groentje
16-03-2008, 10:31
Bedankt voor jullie goede tips.Maar dat water spoelen vb in Halamid of nog andere produkten zijn in Belgie niet te verkrijgen.Enig idee wat zou mogen (met een middel van bij ons?)Dettol en javel zal wel niet mogen en met deze produkten ontsmet ik mijn produkten. Hallo Belgié,wat komen wij toch achter met veel produkten.:huh

ria
21-03-2008, 17:28
Groentje,
Het middel Aviclens om het keimzaad te spoelen is verkrijgbaar via de website van busy birds ,dus ook in Belgie ,en er zijn ook enkele winkels die deze produkten verkopen.
mvg
ria

tropic
21-03-2008, 20:22
hallo groentje, zo achter zijn we niet, maar je moet het willen lezen.
De firma bussy bird is zelfs een BELGISCHE firma.;)

groentje
22-03-2008, 16:05
O Ik Had De Kiemzaden Al Opgegeven;maar Iemand Brengt Ik Denk Blatner Mee Uit Nederland.het Kiemt Goed En Rap.dud Ik Wacht Geduldog Tot Hij Gaat In April Naar Nederland.

dik
24-07-2008, 20:36
letop als je kiemzaad koop en het gaat schimmelenkan een paar dingen betekenen

is niet goed gespoeld / tewarm gestaan

wat er in dit geval aan de hand is na 1 dag is dat het raapzaad is gepoest
meestal met slaolie als je dit niet heel vaak spoel voor je het gaat kiemen en dan ook een beetje warm zit is het mis

aandacht punt kiemzaad mag nooit glimmend zijn

Rissotto
25-07-2008, 07:41
ik doe het keimen in een pot met een panty erboven op met een stiekje eromheen.. (wel heel erg goed gewassen uiteraard)
eerst spoel ik de zaden.
dan voor de eeste 12 uur vul ik het met lauw water met de kiemzaden erin en doe hier appelazijn bij.
appelazijn maakt het wat er zuurder, wat de bacterieen en schimmels niet leuk vinden..
na de 12 uur spoel ik het weer om, laat het water er uit lopen, en probeer het vochtig te houden door af en toe om te speolen.
zo laat ik het ongeveer 24 uur staan.
nooit problemen ermee gehad.

als het gaat schimmelen kan het natuurlijk oook zo zijn dat de zaden gewoon van slechte kwaliteit zijn....

Bennie
25-07-2008, 20:46
Hallo

ik gebruik al jaren kiemzaad en doe het als volgt.
laat de kiemzaden 24 uur in water staan, daarna spoel ik het een aantal keren met koud water laat het uitlekken in een zeef leg hier een vochtige doek overheen 1 dag spoel het daarna weer uit en doe het in een bakje met een deksel er op tot er kleine kiemen komen meestal na een dag
dan spoel ik het af met water en appelazijn daarna doe ik het terug in het bakje en zet het in de koelkast dan blijft het langer goed.

gr Bennie