Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eivoer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn eivoer.

    ....zo zou ik ook wel eens willen zien dat men bv zijn eivoertje (incl alle ingredienten op de foto)maakt op de foto(of filmpje) en dat dan hierop vogelcafe zet.of nog simpeler een foto van rul eivoer ,want ook vele weten dat niet,het eruit zien van rul eivoer.
    maar ik weet bijna zeker dat niemand dit wilt doen,want er zijn zoveel mogelijkheden dat men gelijk word "afgeschoten" als men dit doet.....

    Aldus Winterkoning, zie http://www.vogelcafe.nl/showthread.p...1070#post21070
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

  • #2
    Mijn eivoer, vervolg

    Rusk, ik denk dat de voedingswaarde niet zo groot is maar ik gebruik het om mijn eivoer rul te maken: meng 1 deel water en 1 deel rusk en laat het even wellen. Daarna door het voer mengen.


    Gemalen eierschaal, wordt prima opgenomen.


    Gekiemde zaden. Eigen gemaakt mengsel: witte millet, rode millet, rode en witte dari, boekweit, tarwe, katjang idjoe, hennep en kleine zonnepitjes. 24 uur in water weken en daarna dagelijks spoelen tot de eerste witte puntjes doorkomen. Als andere zaden nog geem kiemen hebben is dat niet erg. Vooral jonge vogels eten graag geweekte zaden. Voor nooit gekiemd zaad wat niet fris ruikt. Dagelijks restanten verwijderen en voerbak reinigen.


    Het eindresultaat.

    Dit eivoer verstrek ik dagelijks aan al mijn vogels: forpussen, nigrigenissen, citroenparkieten, zebravinken, jap.meeuwen, edelzangers enz.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      dank je wel voor de foto's ,menig beginner of ervaren vogelliefhebber zal er wat aan hebben hans,dat weet ik zeker en ik weet zeker dat nu de waarde van het vogelcafe omhoog schiet met dit soort info.
      nogmaals dank hans
      mvg winterkoning

      mag ik brutaal zijn om te vragen ofdat jij ditzelfde wilt doen met het proces van gekiemd zaad (de diverse stadia's en handelingen)?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
        dank je wel voor de foto's ,menig beginner of ervaren vogelliefhebber zal er wat aan hebben hans,dat weet ik zeker en ik weet zeker dat nu de waarde van het vogelcafe omhoog schiet met dit soort info.
        nogmaals dank hans
        mvg winterkoning

        mag ik brutaal zijn om te vragen ofdat jij ditzelfde wilt doen met het proces van gekiemd zaad (de diverse stadia's en handelingen)?
        Je mag best even brutaal zijn ik zal proberen het deze week nog te plaatsen...
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          Bedankt, zeer goed uitgelegd. Is zeer duidelijk. Waar kun je gemalen eierschelpen kopen? Of doe je dit zelf? Want heb het nog nooit ergens gezien ofwel heeft onze dierenspeciaalzaak het niet.

          Opmerking


          • #6
            hallo calimero,

            gewoon veel eitjes bakken en die eierschalen in de magnetron doen ongeveer 2 minuten.

            ik zelf doe ze niet in de magnetron hoor.

            en dan kun je ze heel fijn malen.

            zelf geef ik de eierdoppen aan de goulds en maak ze niet fijn voor ze ze happen het er zelf af.
            groetjes petra.

            Opmerking


            • #7
              zal alweer aan mij liggen, maar ik doe al enkele dagen vergeefs moeite om foto's te plaatsen bij tekst hier op het forum.
              Wil iemand me even verder helpen hoe ik dit op een simpele manier kan klaar krijgen. Liefst in verstaanbaren taal, daar ik helemaal geen pc freak ben, en al blij ben dat ik er tekst kan op zetten.

              Opmerking


              • #8
                Mijn Eivoer

                Eigenlijk doe ik het vrij simpel voor de Timbrado's

                Tijdens de broederij:

                1 deel CeDE droog
                1 deel Orlux Pate
                1 deel Quiko droog
                1 deel Witte Molen nat


                Als 1 van deze merken niet verkrijgbaar is,dan laat ik die weg.
                Ik let bij aankoop heel goed op de houdbaarheidsdatum.

                Deze merken eivoer roer ik door elkaar en doe er een heel klein beetje
                leidingwater bij,zodat het resultaat wat rul is,maar beslist niet aan de
                lepel blijft hangen. Heb ik het iets te vochtig gemaakt,dan los ik dat op door er nog wat droog eivoer aan toe te voegen.

                Op de 10de dag doe ik er een klein beetje broccoli doorheen.

                Als ik geen tijd heb,dan geef ik alleen de pate/nat zonder toevoeging van
                water of broccoli.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Ook ik maak elke dag "vers" eivoer.

                  Drie beschuitjes, 1 deel Aves-opfok dan wel -kracht, afgekoelde eitje erdoor, door de mixer en klaar is klara. Ik gebruik geen gekiemd zaad ivm mogelijkheid van schimmels en daar zijn mijn tropen (welke vogels niet) heel gevoelig voor. Dus ik kook mijn tropenzaad gedurende 4 minuten, in een vergiet en goed afspoelen onder koud water en dat mengen door het eivoer (ook mijn vogels krijgen elke dag vers eivoer (kracht dan wel opfok)).

                  Hugo
                  Bezoek ook eens mijn website:http://www.estrildidae.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Calimero
                    Bedankt, zeer goed uitgelegd. Is zeer duidelijk. Waar kun je gemalen eierschelpen kopen? Of doe je dit zelf? Want heb het nog nooit ergens gezien ofwel heeft onze dierenspeciaalzaak het niet.
                    Ja, waar kun je die eierschalen kopen...... Ik heb ze gekocht tijdens een TT in Friesland. De verkoper had een partij ergens in Amsterdam gekocht en heeft er een handeltje van gemaakt. Maar zou niet weten waar het anders te koop is. Ik denk dat - zoals Petra al opmerkte - je dan toch veel eitjes moet bakken... en eten natuurlijk
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      eierschalen

                      En bevalt het Hans?

                      Mij bevalt het nog steeds uitstekend. De vogels eten het bij mij bijna allemaal.
                      Die het zo niet willen krijgen het door het eivoer en door het grit zit ook altijd wat vermengd.

                      Groeten Eelke

                      Opmerking


                      • #12
                        eivoer

                        Het eivoer waarmee ik denk het beste resultaat te hebben maak ik op de volgende manier:
                        1 deel rusk, s 'avonds op water zetten waaraan 15 druppels propolis zijn toegevoegd, zodat 's morgens het water (met propolis) in de rusk is getrokken.

                        1 deel eivoer van het merk feast

                        2 verse hardgekookte eieren met schaal en al door de keukenrobot gemixt

                        1 deel buffalo en 1 deel pinky's uit diepvries

                        schepje cultuurplus
                        schepje biergist
                        schepje gistocal

                        eens per week (in het seizoen) kleine stukjes wortel en rode paprika (alweer door de keukenrobot tot kleine stukjes gemalen)

                        Dit wordt om de twee dagen aangemaakt, en dagelijks drie tot vier maal per dag gevoerd, afhankelijk van de buitentemperatuur.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door tropic
                          zal alweer aan mij liggen, maar ik doe al enkele dagen vergeefs moeite om foto's te plaatsen bij tekst hier op het forum.
                          Wil iemand me even verder helpen hoe ik dit op een simpele manier kan klaar krijgen. Liefst in verstaanbaren taal, daar ik helemaal geen pc freak ben, en al blij ben dat ik er tekst kan op zetten.
                          Ik doe het zo: Account aanmaken in Photobucket. Daar kun je een eigen album maken en foto's importeren uit je eigen bestanden. Wil je een foto in je bericht plaatsen? Ga naar je album en zoek een foto uit. Klik op het onderste regeltje onder die foto. Er verschijnt: Copied.
                          Ga naar je bericht en toets Ctrl+V in. En daar staat je foto. Ik zou wel met verkleinde foto's werken. Spaart veel ruimte en gaat sneller.
                          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Calimero
                            Bedankt, zeer goed uitgelegd. Is zeer duidelijk. Waar kun je gemalen eierschelpen kopen? Of doe je dit zelf? Want heb het nog nooit ergens gezien ofwel heeft onze dierenspeciaalzaak het niet.
                            De "eierschalenman" heeft zich gemeld! Kijk even bij bericht nr.11
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ele
                              En bevalt het Hans?

                              Mij bevalt het nog steeds uitstekend. De vogels eten het bij mij bijna allemaal.
                              Die het zo niet willen krijgen het door het eivoer en door het grit zit ook altijd wat vermengd.

                              Groeten Eelke
                              Het bevalt uitstekend, Eelke. Ze nemen het allemaal prima op!
                              En ik hoef niet zoveel eieren meer te eten
                              Last edited by ele; 18-09-2016, 22:40.
                              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                              Opmerking

                              Working...
                              X