PDA

Bekijk Volledige Versie : Handopfok

bergersjan
10-02-2008, 21:10
Hey,

al enkele jaren kweek ik met een paar europese cultuurvogels (merel, koolmees en groenling). Heb ook een paar turkse tortels.

Vorig jaar had ik enkele jongen van de koolmezen, maar helaas is een oudervogel overleden. Ik heb ze zelf, tevergeefs, proberen groot te brengen.

Ik hoop dit jaar niet hetzelfde mee te maken, maar ik wil nu wel beter voorbereid zijn moest dit opnieuw gebeuren.

Wat gebruiken jullie als opfokvoer voor europese cultuurvogels? Gebruiken jullie standaardbereidingen (Kaytee, Happy bird,...) of een zelfgemaakte bereiding? Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende producten?

Alvast hartelijk dank!
Groeten,
Jan

girlits
10-02-2008, 23:42
Ten eerste zit er een verschil tussen de standaardcultuurvogels bijv. de groenling en de insecteneters zoals de koolmees.Mijn ervaring met cultuurvogels is, een goed fijngemalen eivoer voldoet prima.Als je dit bij insecteneters doet krijg je een probleem deze jonge vogels worden bijna alleen met insecten gevoerd.Weet niet meer waar maar ik heb hier op vogelcafe al ergens geschreven hoe ik het doe/heb gedaan.In dit geval was het een blauwborst maar zo kan het bij alle insecteneters.Wat de gewone cultuurvogels betrefd er is ook een standaardopfokvoer voor jonge vogels wat gebruiksklaar is voor de voerspuit.Het meeste succes heb je als de jongen minstens een dag of vijf zijn ze sperren dan beter en alles is iets makkelijker dan bij pasuitgekomen jongen.Ook hierover is volgens mij al op het vogelforum gesproken. groeten eddie

bergersjan
11-02-2008, 00:00
bedankt voor je antwoord.

Ik heb al wat gezocht op dit forum, maar vind nergens informatie over de handopfok.
Heb je de link?

Merci!
Groetjes

girlits
11-02-2008, 00:27
Bij overige ziekten onder problemen met mijn blauwborst staat een stukje over handopfok. groeten eddie

Marx
12-02-2008, 14:28
Ik breng regelmatig vogels met de hand groot. Van kanarie tot net uitgekomen merels. Mijn ervaring is dat rauwe rundertartaar in ieder geval een deel van de voeding kan zijn bij pure insecteneters. Handwarm maken en kleine worstjes van draaien. Absoluut goede kwaliteit nemen en supervers bij een slager halen. Daar heb ik echt heel goede resultaten mee gehaald. Vitaminenpreparaat, pinky's, buffalo, mierenpoppen en bladluizen, spinnen en rupsen zoeken. Dat kan je evt aanvullen met kleine beetjes kant en klaar opfokvoer maar daarvan niet teveel geven.

Ik zou dus bij mezen zeker een deel tartaar geven.;)