Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zo kan het ook.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zo kan het ook.

    ze zijn er weer de eerste:

  • #2
    men knijpt een keertje in het netje,daarmee kneus je de vleugeltjes(ach wat zielig):


    pak een ondiep schaaltje met water en deponeer ze daarin:


    het resultaat van nog geen 5 minuten bezig zijn?:

    Opmerking


    • #3
      en ben je fietsliefhebber, bind dan het netje aan je bagagedrager en fiets dan langs de grasbermen van binnenweggetjes of landweggetjes, heb je ook een mooie vangst voor je vogels.

      lekker gezond en een mooie maaltijd voor de vogels.
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        , gelukkig staan bij ons maar weinig paaltje langs de kant.

        wat bijna kort ook weer kan,

        waar veel brandnetels staan en distels kun je bijna kort weer bladluizen slaan.

        in het voorjaar zitten de toppen van deze vol met bladluizen, gewapend met handschoenen en een emmer ga ik dan op pad, de toppen steek ik dan in de emmer en sla deze tegen de rand van de emmer, de bladluizen ,spinnetjes, rupsjes, enz vallen in de emmer.

        dit kun je invriezen, onder het eivoer geven,puur geven enz, bij mij nemen de putters en goudvinken het zeer goed op. het is een heerlijke bijvoeding voor de vogels en zeker een gezonde voeding voor de vogels.

        met het netje kun je in de zomer ook bij de composthoop/biobak of groene containerfruit vliegjes vangen, op dezelfde manier als de muggetjes, ik trap eerst tegen de groenecontainer ze vliegen er dan uit en sla het netje een paar keer over de bak, en je heb hetzelfde resultaat als met de mugjes
        www.fretteren.eu

        Opmerking


        • #5
          hoi die naruch,
          tja het is allemaal te simpel voor woorden eigenlijk maar soms/er word nog steeds gevraagd hoe men "weideplankton" verzameld.oid.

          voor mij is het een onderdeel van de hobby,want ik heb er plezier in om buiten bezig te zijn,heb er plezier in dat de vogeltjes het enorm waarderen en ik heb er plezier in dat het ook nog eens goed voor ze is.

          maar een waarschuwing is ook op zijn plaats dat er altijd goed moet worden opgepast dat er niet met gif is gespoten als je op de manier zoals jij uitlegt naruch ,de bladluis verzameld.
          bij twijfel gewoon niet doen.

          ik weet dat het voor "ons" allemaal zo simpel en gewoon is, maar dat dacht ik dus ook zoals de ringwijze die ik "beschreef " in de topic goudbuikjes.
          ik denk dat de wat "ervaren" kwekers soms wat te "hard"gaan voor diegene waarvoor dit allemaal abracadabra is.

          zo zou ik ook wel eens willen zien dat men bv zijn eivoertje (incl alle ingredienten op de foto)maakt op de foto(of filmpje) en dat dan hierop vogelcafe zet.of nog simpeler een foto van rul eivoer ,want ook vele weten dat niet,het eruit zien van rul eivoer.
          maar ik weet bijna zeker dat niemand dit wilt doen,want er zijn zoveel mogelijkheden dat men gelijk word "afgeschoten" als men dit doet.

          zo zou men dus ook een beeldverhaal kunnen maken over kiemen van zaad,blancheren van meelwormen,ringen van jongen etc etc etc.
          ik denk dat vele "beginners"of "ervaren" vogelliefhebbers ervan kunnen leren.

          zomaar gedachtes
          mvg

          Opmerking


          • #6
            In de zomer is de compostbak een leuke plaats om allerlei fruitvliegjes te verzamelen. Ik knijp niet in het nestje maar zwaai op het einde nog eens hard met het netje zodat alles zich onderaan bevind. Dat stukje net, sal ik dan omgekeerd uit in een potje waar ik dan snel het deksel op plaats en vervolgens 5min in de diepvries... zo zijn de beestjes nog niet dood maar wel een korte tijd verdoofd. Meestal net lang genoeg om de bedrijvige ouders de kans te geven op een extra maal.

            Vorige zomer vond ik het best moeilijk om kleine sprinkhanen te verzamelen. In de praktijk blijkt dat je deze niet zomaar snel even uit het gras slaat
            www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

            Opmerking


            • #7
              maar een waarschuwing is ook op zijn plaats dat er altijd goed moet worden opgepast dat er niet met gif is gespoten als je op de manier zoals jij uitlegt naruch ,de bladluis verzameld.
              bij twijfel gewoon niet doen.
              www.fretteren.eu

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  De op de foto,s getoonde muggen behoren tot de dansmuggen/wintermuggen deze zuigen geen bloed.Het zijn de ouders van de rode muggelarve zeer bekend bij aquariumliefhebbers en sportvissers. groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    klopt.

                    die rode muggelarve zijn ook bekend bij de kwekers die durven gevarieerd te voeren.
                    vele europese en uitheemse soortjes (water gerelateerde of moerasvogeltjes) nemen die rode mugge larve ook op,niet onder het mom dat men hier enkelt jongen (mede) mee groot krijgt,nee gewoon voor de varieteit in voedsel aan bieden.kan voor sommige soortjes net dat kleine zetje zijn dat het nu net wel gelukt om jongen groot te krijgen.
                    als u zo'n zakje koopt in de winkel (a 1,5 euro ong) dan kan u dit eerst doen in een bakje met lauw water,u zult zien dat er dan een soort filtlaagje op het water komt,dat gooit u weg en geef de muggelarve in een ondiep schaaltje met een laagje van ong een cm water.
                    u kan zo ook natuurlijk de mugjes kweken ,als de vogels de larve niet opnemen dan de mugjes op zeker.
                    gewoon een bakje met water in de hoek van de voliere zetten(niet in het donker!!! ze hebben licht en warmte nodig om te ontpoppen),een beetje gaas erover spannen zodat de vogels niet bij/in het (vieze,want dat word het naarmate het ouder word ) water kunnnen.
                    ik doe het zo:



                    zo kan ik gelijk die bakjes schoon gaan maken,voor aankomend seizoen.

                    wat ook kan voor deze groep vogels is dat men wat "waterplankton" uit de sloot haalt,eventjes moeders de vrouw ontdoen van haar panty en dit over een ijzer draadje trekken en dit in de vorm van een netje maken.
                    veel geluk ermee.(heb je ook een gevarieerder aanbod van waterinsekten op deze manier)
                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      wk

                      zo maar ff een vraagje terzijde aan winterkoning;
                      De boord die rond het kommetje is om het gaas op zijn plaats te houden, is die van lood , of zie ik het verkeerd?
                      Zo ja, kan het dan geen kwalijke gevolgen hebben voor je vogels??
                      Zo maar even twee vragen die in mij opkwamen toen ik deze foto zag.

                      Opmerking


                      • #12
                        als u zo'n zakje koopt in de winkel (a 1,5 euro ong)

                        Opmerking


                        • #13
                          ik denk dat het geen lood is maar van die lood/zilverkleurige tape, die kan goed tegen vocht en die is niet gevaarlijk voor de vogels.

                          lood daar in tegen wel.

                          ik denk dat winterkoning daar wel op let
                          www.fretteren.eu

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik koop de muggenlarven uit de diepvries dit zijn blokken van ong 10x20cm en 1cm dik ze zijn net als chocolade makkelijk per blokje af te breken dit bevroren in een schaaltje water .Als de vogels nieuwschierig als ze zijn op het schaaltje gaan zitten beginnen de larven te bewegen en worden ze zo gepakt.groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              hoi die luitjes,
                              ja hoor wees maar niet bevreesd het is ducktape.
                              dit is voor mij tot nu toe de beste manier om de uitsteeksels van het gaas te bedekken (zodat er geen vogel met zijn ring erachter blijft haken) en om snel te verwisselen als het schoon gemaakt dient te worden.(het is niet het mooiste gezicht dat geef ik gelijk toe,dus als er tips zijn ,graag).
                              maarre wel een goedkope oplossing (we benne en blijve nederlander h&#233.

                              girlits:
                              die diepvries verpakking in die kauwgumverpakking (zo noem ik het altijd maar ,plastiek blokjes met aluminiumfolie oid aan de achterkant heb ik uiteraard ook geprobeerd ,ikzelf vond het niet zo veel ,die andere in plastiek"tube" waarin ze levend zijn en goed gehouden werd bij mij beter opgenomen.(daarom was deze mijn keuze,maar dat wilt niet zeggen dat het andere dan gelijk niet kan of slecht is oid).

                              birdfarm:
                              die larve in krant,zijn op die manier beperkt houdbaar (vooral in de zomer ) maar ze kunnen uiteraard in de koelkast maar dat meurt................dat wil je niet weten,en zoals eerder vermeld het is voor mijn vogels maar een aanvullingkje dus dat is voor mij ook teveel zo'n plak ,maw eens in de zoveel tijd word dit dus door mij verstrekt (de larve dus,de muggen zoveel als mogelijk in bepaalde periodes).
                              mvg

                              Opmerking

                              Working...
                              X