PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje over cultuurvogelringen

Lucky
06-02-2008, 19:09
Beste forumleden, hoewel ik al jaren cultuurvogels kweek heb ik dit jaar voor het eerst de maat 2,0 mm bestelt. Nu heb ik de ringen gekregen en bij thuis komst zie ik dat er bij de maat 2,0mm geen breeknaad in de ring zit is dit bij deze maat niet noodzakelijk? :confused:

Greetings Lucky:)

naruch
06-02-2008, 19:14
dit ligt eraan voor welke vogels ze bedoeld zijn, mijn ringen(bij bec mee besteld) voor de kanaries hebben ook geen breeknaad en geen nl op staan, maar dit hoort zo.

het ligt eraan op welk formulier je ze besteld heb en voor welke soort.

Lucky
06-02-2008, 20:12
Hey Winterkoning, bedankt voor je antwoord.
Dacht al dat ik weer nieuwe ringen moest bestellen.

Maar je weet maar nooit!!!

naruch
06-02-2008, 21:08
ik zou het toch navragen want dit gaat niet op :

b. ringen met een diameter kleiner dan 2,5 mm en groter dan 2,9 mm, gemeten aan de
binnenkant van een ring, zijn vervaardigd van metaal, waarop een geanodiseerde
kleurlaag is aangebracht, of zijn vervaardigd van gekleurde kunststof, en zijn van
zodanige kwaliteit, dat de ring knapt, indien de ring wordt opgerekt.

want de ringen voor de grote goudvink zijn 3.0 mm en voorzien van een breekzone, en dit moet ook weer volgens de(zelfde) wet.

neem geen risoco en vraag het na waar je de ringen hebt besteld.

sorry winterkoning beter 2 x na gevraagt dan een boete en je vogels kwijt

naruch
06-02-2008, 22:54
in de flora en fauna wet staat nog wel meer wat kant nog wal raakt,bv een hovenier mag alles in een plantsoen wegschoffelen en als je deze wet echt volgt mag jij en ik langs de weg nog geen grashalm plukken, want (on)kruiden zijn beschermd.

eigenlijk weet ik nog een betere, een jager mag ,weet even niet meer welke van de 2, kraai of roek, zonder pardon afschieten, en als jij of ik een jong van deze twee red en hem een goed leven geef in de voliere(ongeringd) dan nagelen ze je aan de muur, want je hebt een beschermde vogel in je bezit die niet geringt is. lekker duidelijk hé die flora en fauna wet. :mad:

Studiegroep Veldhoven
07-02-2008, 10:07
Van 2.5 tot 2.9 moet breeknaad hebben, dus bij 3.0 hoeft dit niet.
Dus geen zorgen als voor de rest alle gegevens op de ring staan en die ook kloppen......2.3 en 3.2 hebben ook geen breeknaad....

Groet en succes,
S

naruch
07-02-2008, 16:11
weet de a.i.d./ politie dan ook dat een 3.0mm ring geen breeknaad hoeft te hebben, durf jij/u het risico aan met deze mensen, ik niet ik heb mooie blauwe ringen 3.0 mm van de b.e.c. met een mooie breeknaad, toch een veilig gevoel, denk ik :hmmmm ;)

in het boekje van de bec stonden meer mistanden van aid/politie die vogels in beslag namen met geldige citus,geldige ring en noem maar op, wat zouden ze dan doen met een goudvink met een ring van 3.0 mm zonder breeknaad, ik moet er niet aan denken:mad:

Lucky
08-02-2008, 15:02
Hallo forumleden, heb toch kort na gevraagt bij de ANBvV. Inderdaad is het bij deze bond zo dat 2,3 t/m 2,9 met breuknaad en er boven en er onder zonder breuklijn geleverd wordt.
Had dit eigenlijk moeten weten en heb meteen een van mijn jonge haakbekken(3,5mm) gecontroleert en ja hoor ook vorig jaar geen breuknaad. Dus ik heb vorig jaar en de jaren daarvoor niet goed opgelet.
Wat ben ik toch soms dom, dom, dom. :eek:

naruch
08-02-2008, 20:47
heb voor de zekerheid de ringen na gekeken, eerst ringde ik de noordse goudvink met 2.9 mm deze had een breukzone, maar omdat mijn vogels forser zijn geworden heb ik besloten om 3.0 mm ringen te bestellen en deze hebben geen breukzone heb ik net gezien.
nu wil ik graag dat stukje van de wet geprint hebben en voor de zekerheid bij mijn administratie bewaren, voor als die mensen komen die alles weten en zonder pardon alles willen meenemen.

wie weet waar ik dit stukje kan vinden, zal zelf ook op zoek gaan en als ik het vind plaats ik de link hier ook.

naruch
08-02-2008, 21:28
bedankt voor de link, ik heb mij rot gezocht en niet gevonden, printertje loop:D , het zijn wel 22 pagina's maar beter alles dan 1 velletje te weining, deze komt bij mijn adminitratie op het kweekhok, mogen zij zelfs ook een kijkje in nemen ;) en in het kweekhok misschien ook :p

nogmaals bedankt voor de link en de tip.

en dat pino maar geen ei legt, dan ben ik nog de kanariepiet