Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beginnende kweker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • beginnende kweker

    beste mensen ik ben net een half jaartje begonnen met het houden vogels.
    als soorten heb ik gekozen voor putters en barmsijsjes. ik heb hierover enkele vragen.

    1e hoe kan ik jonge barmsijsjes van 2007 sexen op mannen en poppen. heb mij er al in verdiept maar zie niet echt veel verschil. heb wel enkele gekocht en op vertrouwen van de verkoper af gegaan dat het mannen en poppen zijn. heb ze wel gekocht bij kwekers dus zou zeggen dat het goed moet komen.

    2e heb nu 1 man en 3 poppen van de barmsijsjes bij elkaar in de voliere gedaan. en 1 koppel putters. wanneer kan ik ongeveer verwachten dat ze echt koppels gaan vormen. zie nu vaak dat ze elkaar nog wegjagen enz of is dit normaal of valt dan nu al te zeggen dat ze niet bij elkaar passen.

    ik hoop graag op reacties. mischien valt alles wel wat mee maarja ik ben altijd wat onzeker over dingen en wil graag goeie dingen doen.

  • #2
    Als je naar soortenbank.nl gaat en je zoekt het geluid van de barmsijs hoor je na de lokroep een riedeltje dat de mannen binnen nu en een paar weken de hele dag laten horen. Dit is als de vogels niet gekleurd zijn eigenlijk de enige manier om ze uit elkaar te houden.Dit werkt alleen in het voorjaar bij het lengen van de dagen.Zorg dat je de vogels d.m.v een plasticring van elkaar kunt onderscheiden zodat als je wat hoort gelijk kunt zien wie het is.De meeste kwekers plukken na de tt een aantal borstveertjes en geven de vogels roodstof door het water bij een jonge man komen dan rode veertjes terug bij de poppen is dit minder rood. Om dit nu nog te doen heeft weinig zin omdat ze eerder zingen dan dat er veren terugkomen.Barmsijzen kun je een man met meerdere poppen samenzetten zorg voor voldoende nestgelegenheid/nestmateriaalWat de putters betrefd is naar mijn mening het beste 1 op 1. Voor de putters het nestkastje hoog aan de voorkant omdat die graag alles willen zien.Wat het bijten op elkaar betrefd plaats meerdere voerbakken en het wordt wel rustiger, het koppelen bij putters duurt nog even .Laat even door iemand met ervaring kijken naar de putters of het een koppel is of plaats een paar foto,s. groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      putters gedrag.

      Beste Reinder987 heb zelf verschillende koppels putters en bij mij maken ze elkaar nu al het hof,ze draaien al voor elkaar en fluiten druk.In de begin jaren haalde ik de ruzie makende stellen uit elkaar maar dit was het domste wat ik kon doen naar later bleek was dat vrij normaal bij de putters.De man moet flink achter de pop jagen dan zal over het algemeen de pop ook bevrucht worden.De stelletjes die rustig naast elkaar in voliere of kooi zaten deden dus niks, veel succes ermee vrg Rob.Ps ik laat meestal de koppels zelf de partner uitzoeken.

      Opmerking


      • #4
        afwachten

        ach ja ik ben ook nog maar net begonnen en dan duurt de winter natuurlijk zo lang voor de vogels gaan broeden. omdat het nu voor het eerst is wil je natuurlijk zo snel mogelijk resultaten zien en zo. heb wel geleerd dat gedult een goede zaak is. ik moet me nog maar ff een paar maanden rustig houden en dan zie ik wel hoe het gaat. ik verzorg de vogels volgens mijn kunnen zeer goed en meer kan ik niet doen. weet ook dat wildzang niet de makkelijkste vogels zijn om te beginnen maar andere soorten vind ik niet veel aan. dus ik zal afwachten wat er gebeurt

        Opmerking


        • #5
          Weer even voor de zekerheid, je weet van de speciale ringen die verplicht zijn voor dit soort vogels?
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            bekend

            ja het is bij mij bekend ja welke ringen ik moet gebruiken. heb inmiddels ringen besteld voor mijn wildzang en ook reeds ontvangen. het enige wat ik moet doen is afwachten en dan zien we het wel

            Opmerking


            • #7
              Een bezoekje bij een kweker.

              Reinder987 weet je geen liefhebbers van europese cultuurvogels bij jou in de buurt.Denk dat ze altijd bereid zijn om tekst en uitleg te geven,zelf heb ik een hoop opgestoken door in het begin van het broedseisoen geregeld bij liefhebbers op bezoek te gaan en mijn oren en ogen goed de kost te geven.Daar doe je de meeste ervaring mee op ,en een goede partner in de kweek is ook belangrijk.Heb zelf ook zo iemand en hebben we eens een sterfgeval bij de vogels dan heeft de ander wel eens een partner voor die vogel dat gaat over en weer met gesloten knip.

              Opmerking

              Working...
              X