Mededeling

Collapse
No announcement yet.

witte/gele/rode trosgierst.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • witte/gele/rode trosgierst.

    wat kunnen jullie mij vertellen over de drie soorten trosgierst.
    wat denken jullie is het beste voor de gouldamadines.

    klopt het dat de rode niet zo goed moet zijn voor de vogels.
    graag hoor ik van jullie wat jullie mening hierover is.

    groetjes petra.

  • #2
    trosgierst

    hallo petra
    ikzelf vind de rode trosgierst het beste,hij word het beste gegeten door alle zaad etende vogels groet wim

    Opmerking


    • #3
      is het niet wat de vogels gewend zijn?

      ik geef ze de gele je wil niet weten hoe snel dit op is.

      mvg Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        nu is het zo dat ik ze dus ook altijd gele geef,nu hoorde ik dus dat de rode ook goed en lekker moet zijn.

        alleen hoorde ik dat goulds niet te veel rode trosgierst mogen hebben omdat het op moet slaan in de lever.

        wie heeft hier ervaring mee.
        groetjes petra.

        Opmerking


        • #5
          Nooit van gehoord dat de rode soort nadeling zou zijn voor de gouldamadine...
          Voor de rest is het zo als al eerder is gezegd; het is maar net wat de vogels lekker vinden. Wat betreft de voedingswaarden ontlopen de soorten elkaar niet zo heel veel.

          Wat je wel eens zou kunnen proberen is het zelf verbouwen van zaden. Vooral de rode soort is geschikt voor de Nederlandse grond (en klimaat natuurlijk) Maar ook zaden als de witte millet doen het vaak goed in ons land.
          Laat ze niet volledig rijpen, dan kun je net zo goed uit de winkel halen. Halfrijp, dan hebben ze de beste voedingswaarde en alle vogels zullen de gierst graag eten!
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Hallo Hans kun je dat zaad hier kopen in de winkel.

            verbouw jij het zelf ook, en hoe doe je dat dan.
            groetjes petra.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door petra
              Hallo Hans kun je dat zaad hier kopen in de winkel.

              verbouw jij het zelf ook, en hoe doe je dat dan.
              groetjes petra.
              Het is begonnen toen wat zaad, dat ik voor de buitenvogels in de tuin had gestrooid ontkiemde en tot mijn verbazing uitgroeide tot een grasachtig gewas. Het werd echt leuk toen begin augustus de zaden begonnen te groeien. Half september heb ik deze zaadstengels, toen ze begonnen te verkleuren aan mijn vogels gevoerd; japanse meeuwen, zebravinken, edelzangers en mozambiquen en mijn kromsnavels waren er meteen verliefd op. Vorig jaar heb ik doelbewust weer wat geirst en witte millet gezaaid maar waarschijnlijk door de toch wat tegenvallende temperaturen viel de oogst tegen. Een paar kleine trosjes rode gierst en slechtgroeiende millet. Ik zaai in een klein stukje gewone tuingrond, zonder te bemesten. De planten worden ongeveer een meter hoog. Voorwaarde is wel dat ze veel zon moeten hebben (op het zuiden,dus) en niet mogen uitdrogen. Dit jaar krijgen we een lekkere zomer, dus probeer ik het zeker weer.

              Groetend
              Hans
              Tomorrow is the first day of the rest of your life...

              Opmerking


              • #8
                trosgierst kweken

                Dit heb ik ook wel gedaan. Maar dan met een flinke laag mest eronder.
                Strooi het zaad uit en als het dan opgekomen is, zet je de plantjes ongeveer 10 cm' uit elkaar. Dan kunnen ze mooi uitgroeien tot goede planten. De flinke laag mest zorgt er voor dat het lekker broeit en dus lekker warm aan de worteltjes is.
                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Mijn ervaring is dat planten op wat scgrale grond makkelijker tot zaadvorming komen. Maar, als jij daar goede ervaringen mee hebt wil ik dat ook weleens proberen. Wat gebruik je, paardenmest of kippenmest?
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    trosgierst kweken

                    Stalmest van koeien met wat stro erdoor dus. Dat zorgt voor goede beluchting in de grond. Maar ik denk dat oude paardenstalmest ook prima voldoet. Kippenmest is denk ik aardig scherp. Geen idee of dat wel zo goed zal zijn. Maar als je zonder die mest goede resultaten verkrijgt, gewoon daarmee doorgaan. Probeer anders beide methoden maar eens uit en hou daar ff een schriftelijk en foto verslag van bij. Dat kan nog een leuke bijdrage zijn hier op vogelcafe. Als je toch grond genoeg hebt.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Als ik het niet vergeet kom ik er zo rond oktober op terug......
                      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                        Stalmest van koeien met wat stro erdoor dus. Dat zorgt voor goede beluchting in de grond. Maar ik denk dat oude paardenstalmest ook prima voldoet. Kippenmest is denk ik aardig scherp. Geen idee of dat wel zo goed zal zijn. Maar als je zonder die mest goede resultaten verkrijgt, gewoon daarmee doorgaan. Probeer anders beide methoden maar eens uit en hou daar ff een schriftelijk en foto verslag van bij. Dat kan nog een leuke bijdrage zijn hier op vogelcafe. Als je toch grond genoeg hebt.
                        In kippemest zit teveel ammoniak, dus niet echt aan te raden.
                        Luiheid is het begin van wijsheid.

                        Opmerking


                        • #13
                          kippenmest gaat ook veel stinken (meer dan andere mest) is veel scherper. opzich lijkt mij wat ik er tenminste van weet stal mest wel heel goed (zoals jullie ook al omschreven) mest van de koe, paard, schaap/geit, varken met stro, lijkt mij een hele goede bemesting.

                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
                            kippenmest gaat ook veel stinken (meer dan andere mest) is veel scherper. opzich lijkt mij wat ik er tenminste van weet stal mest wel heel goed (zoals jullie ook al omschreven) mest van de koe, paard, schaap/geit, varken met stro, lijkt mij een hele goede bemesting.

                            mvg Ben
                            Hallo Ben86, denk je dat andere mest dan kippenmest lekker ruikt?
                            Gooi eens een kruiwagentje varkensstront in je tuin, heb je weken plezier van... Het gaat er bij gebruik van mest vooral om het goed belucht is.
                            Hoewel, vorig redelijk verse paardemest gebruikt onder de aardbeien en de oogst en smaak was uitstekend.
                            Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                            Opmerking


                            • #15
                              bij de hand zijn kan iedereen wel ik weet echt wel waar ik over praat.
                              ik zou het waarderen als je leest wat ik zeg.

                              (meer dan andere mest)

                              wij gebruikten koeien mest of schapen mest in de tuin nooit spijt van gehad.

                              mvg Ben
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X