PDA

Bekijk Volledige Versie : Voortplanten in winter

yumi
28-01-2008, 14:45
Ik heb sinds kort een koppeltje japanse meeuwtjes. Ze zitten binnen en hebben ook een halfopen nestkastje ter beschikking, die ze duidelijk hebben goedgekeurd, want ze hippen constant in en uit en slapen er snachts in. Maar ik zit me af te vragen of ze zich nu ook zullen voortplanten in de winterperiode?

Henk3
28-01-2008, 17:22
als de temperatuur niet te laag is tenminste. Graad of 15 dan lukt het wel.

yumi
30-01-2008, 09:29
Nu ligt er ineens een eitje in een nestkastje. Een wit eitje. Ik ben verbaasd, want de vogeltjes zitten nu 1 week bij elkaar. Zou het ei dan wel bevrucht zijn? En is het belangrijk dat de moeder constant op het ei zit, of mag ze er ook wel af (want dit doet ze, soms ligt het ei onbeheerd)

Henk3
30-01-2008, 09:34
Yumi, dat eitje kan best wel bevrucht zijn, daar is geen week voor nodig.
Het popje gaat niet direkt vast op de eitjes zitten, dat doet ze denk ik na het derde of vierde ei. Succes.

yumi
30-01-2008, 17:32
Haha ik zag daarnet een tweede eitje. Ben benieuwd! Blijkbaar leggen ze niet ineens een paar eitjes, maar doen ze er een paar dagen over.

Vader en moeder gaan er trouwens samen bovenop zitten. Het ziet er heel sociaal uit, zo knus met zijn tweetjes.

Henk3
30-01-2008, 22:47
Pure liefde.

yumi
06-02-2008, 16:35
De meeuwtjes hebben inmiddels 4 eitjes in het kastje gelegd. Maar... de eerste 3 eitjes hebben ze bedekt met een dikke laag nestmateriaal. Het vierde eitje ligt er bovenop, die is vannacht of vanmorgen gelegd.

Is dit normaal?

De vogeltjes hebben beschikking over tropisch zaad, eivoer, een badje, grit, vers drinkwater, nestmateriaal (kleine witte draadjes), een vierkant traliekastje en ze krijgen soms wat appel of komkommer (maar dat eten ze niet op...)

Moet ik nog ergens anders aan denken?

Goudvink
07-02-2008, 03:19
Hallo Yumi
Probeer er voor te zorgen dat de eitjes niet bedekt worden onder het nestmatriaal. De eitjes moeten namelijk gedraaid kunnen worden anders gaan ze rotten. Dit kun je proberen door alle nestmatriaal eruit te halen. Mochten ze de eitjes toch weer onder het nestmatriaal stoppen probeer ze dan voorzichtig er onder uit te halen. Blijven ze dit doen dan zijn de eitjes verloren. De rest van de verzorging is zo ver ik kan beoordelen goed.
Succes Groet Goudvink

Henk3
07-02-2008, 09:37
Haal de eitjes weer boven en draai even een stevig nestkommetje met je hand.
Verwijder verder nestmateriaal want anders bouwen ze er zo weer overheen.
Als er al op gebroed is, dan zijn die eitjes waarschijnlijk al verloren.

yumi
07-02-2008, 21:28
Aha wat een dommerds, dat ze hun eigen eitjes verstoppen :hmmmm

Ik zal ze eens wat nestkast design tips geven haha ;)

yumi
08-02-2008, 19:10
Ja die andere eitjes zijn helaas verloren gegaan. Het eitje dat bovenop lag, ligt nu in het nest. Ze hebben nu een dun laagje nestmateriaal en geen extra materiaal op het hokje vol te bouwen. Ik hoop dat het nu wel lukt zo.

yumi
15-02-2008, 18:52
:D Ik sta iedere keer weer verbaasd van die vogeltjes. Nu hebben ze er nog 2 eitjes bijgelegd. De teller staat dus weer op 3.

Nu vraag ik me meteen af: het eerste eitje ligt er nu bijna 2 weken, zorgen de oudervogels straks dan voor 1 jong en 2 eitjes? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

toby
15-02-2008, 21:51
Als de ouders al vanaf de dag van het 1e eitje zitten te broeden en er nu 2 bij gelegd hebben wel (mits uitkomt natuurlijk) maar meestal leggen ze eerst de eitjes en pas als alle eitjes er liggen gaan ze broeden ..Op die manier komen de eitjes redelijk tegelijk uit ...;)

vogelfreak
16-02-2008, 21:31
als er 1 ei is die er al 2 weken licht en er niet echt op gebroed is of wel een paar dagen dan denk ik eerder dat daar niks meer uitkomt omdat deze dan al dood is het embryo omdat het al te lang niet op gebroed is

yumi
17-02-2008, 23:48
Ik zag dat het er nu alweer 4 zijn. Ze blijven me verbazen. De tijd zal het leren hoeveel eitjes uit komen.

Als de eitjes uit komen en 1 of 2 eitjes komen niet uit, moet ik die dan verwijderen uit het nest? Stoten de ouderdieren de jongen niet af als ik aan die eitjes kom?

Henk3
17-02-2008, 23:52
Als er eitjes zijn die toevallig niet uitkomen, kan je ze gewoon laten liggen. Daar kunnen de jonkies dan mooi hun kopje op laten rusten.

Japanse meeuwtjes laten hun jongen niet zomaar in de steek hoor. Je kunt je prima een ringetje om doen. :)

yumi
19-02-2008, 14:41
Wow gister zag ik dat het aantal eitjes alweer op 6 zit! Ze blijven me verbazen.

Nu vroeg ik me weer wat af. Hoe zit het met het ringen van de vogeltjes?

Ik ben niet van plan er shows mee te gaan doen, maar ik kan misschien niet alle kleintjes zelf houden. Moeten alle kleintjes geringd worden? Is het erg als ze geen ring hebben? Hoe moet ik eraan komen enzo?

Iemand een handige link?

RobK
19-02-2008, 15:19
Het is zeker niet verplicht om jongen van de Japanse Meeuw te ringen. Als je met meerdere ouderkoppels kweekt dan is het natuurlijk wel aan te raden om de jongen uit elkaar te kunnen houden. Mocht je toch besluiten om de vogels te gaan ringen dan is het wellicht handig om lid te worden van een plaatselijke vogelvereniging (en niet alleen vanwege de ringen).

http://www.nbvv.nl/content.asp?page=8
http://www.kleurenzang.nl/ (club IJsselstein)

Mocht die dan ook nog aangesloten zijn bij de NBvV dan kan je als nieuw lid een ringenbestelling plaatsen die dan zo snel mogelijk wordt afgeleverd (vaak al binnen 2 weken). Bij de ANBvV duurt het -ook voor nieuwe leden- ongeveer 8 weken.

http://www.anbvv.nl/
http://www.anbvv.nl/secr-anb.htm

Groet,

Rob.

yumi
19-02-2008, 18:43
Super! Bedankt voor je antwoord :D

yumi
25-02-2008, 17:21
;) Ik ben helemaal niet ongeduldig hoor haha, maar ehm... hoe lang duurt het eigenlijk voor de eitjes uit horen te komen?

Henk3
25-02-2008, 20:05
Dag of 12 vanaf het moment van vast broeden. Zorg voor een vochtigheidsgraad rond de 65%. Of geef geregeld badwater of even de plantenspuit.

yumi
25-02-2008, 20:37
Ze hebben hier iedere dag een badje

Ik ben de tel kwijtgeraakt qua aantal dagen. Maar als het er maar 12 zijn, dan zal het niet veel dagen meer duren denk ik. Ik ben heel benieuwd

yumi
03-03-2008, 01:21
Ik ben wat aan het puzzelen geweest en ik kom nu uit op ongeveer 16 dagen. Ik las dat het tussen de 12 en 20 dagen duurt. Ik ben dus heel benieuwd of ik kleine meeuwtjes zie deze week :)

Henk3
03-03-2008, 08:33
Zijn de eieren wel goed donker wit?

yumi
03-03-2008, 19:11
:D Jaaaa! Ik dacht ik ga even kijken of die eitjes donker zijn, zie ik een baby vogeltje tussen 4 eitjes liggen! Nummer 1 is dus uitgekomen! Ik zag in ieder geval nog 2 eitjes die ook heel donker zijn. Eentje is wat lichter, die moet misschien nog iets langer broeden.

Whaaa! Gaaf! :wave

Henk3
03-03-2008, 20:14
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/images.jpg
En veel geluk met je kroost, goed eivoer, niet aan de fles o.i.d. :)

yumi
03-03-2008, 21:05
Die baby meeuwtjes zijn echt minuscuul!

Weer een vraagje van mij: hoort zo'n kleintje te piepen? Ik heb het kleintje nog niet gehoord. Is dit normaal?

Birdfarm
03-03-2008, 22:14
Dat piepen ga snel genoeg meemaken als ze gevoerd worden.

Greetzzz

toby
04-03-2008, 08:29
de eerste dagen piepen ze zo zacht volgens mij dat je het amper hoort maar hoe ouder ze worden hoe hardser ze piepen :D

yumi
04-03-2008, 16:28
Ha vandaag is het 2e eitje uitgekomen. Toen de vader even aan het eten was, stapte mamavogel iets opzij op het nest, waardoor ik de hummeltjes kon zien. Ik wil haar niet van het nest jagen, dus ik laat het stel verder maar met rust. De bekjes van de ukkies waren in ieder geval wijdopen. Ik hoop dat papa en mama er goed voor zorgen.

Heeft iemand wat zicht op de ontwikkeling van de kleintjes in de komende weken? Wanneer komen de veertjes door? Wanneer gaan de oogjes open? Etc.

yumi
10-03-2008, 18:37
De eerste kuikentjes zijn nu een week oud. Ze lijken veertjes te ontwikkelen. Ze zijn ook enorm gegroeid! :eek:

Er liggen nu nog 3 eitjes in het nest. Ze zijn wel vrij donker. Zouden die nog uit komen, een week na de andere?

Henk3
10-03-2008, 18:59
De eerste kuikentjes zijn nu een week oud. Ze lijken veertjes te ontwikkelen. Ze zijn ook enorm gegroeid! :eek:

Er liggen nu nog 3 eitjes in het nest. Ze zijn wel vrij donker. Zouden die nog uit komen, een week na de andere?

Nou ga er maar vanuit dat die niet meer uitzullen komen. Waarschijnlijk liggen die er met de pasen nog. Kan je ze mooi opschilderen.

yumi
10-03-2008, 19:48
Ach ja, 2 kuikentjes is ook erg leuk. Dan heb ik ook niet zo snel het hok vol zitten :D

Henk3
11-03-2008, 00:55
Ja, leuk toch? Maar zodra deze uitgevlogen zijn, gaan pa en ma denk ik zo weer aan een nieuw nestje beginnen. Dan is het misschien wel ff handig om tijdig een nieuw of schoon nestkastje er in te hangen.

yumi
11-03-2008, 19:28
Ja dat zal ik doen.

De drie resterende eitjes zijn nu door de oudervogels uit het nest gegooid.

Twee ervan waren heel donker. Ik heb ze geopend, want ik vroeg me af of er toch wat in zat. Er zaten volgroeide kuikentjes in. Het vocht was echter verdwenen. Ze waren al een tijdje dood. Zo sneu... :(

Waarom deze kuikens wel gegroeid zijn en toch niet uit het ei konden komen, is mij raadsel. Het derde ei was onbevrucht denk ik, want daar zat alleen eiwit en eigeel in.
:confused:

Henk3
11-03-2008, 21:04
Weet je hoe hoog de vochtigheidsgraad bij je vogels was? Kan ook zijn dat de jongen toch niet levensvatbaar genoeg waren.

yumi
12-03-2008, 16:27
Ik zou het niet weten. Ze staan in de huiskamer en ze hebben iedere dag een schoon badje ter beschikking. Vooral het vrouwtje maakt daar gebruik van.

De twee levende kuikens lijken het goed te doen. Ze groeien hard, piepen flink en ze beginnen langzaam wat dons te ontwikkelen. Ik ben benieuwd wanneer die oogjes open gaan.

yumi
17-03-2008, 23:32
Ik heb het gelukkige ouderpaar en hun kroost op de foto gezet!

Een vraag: mag ik het nest verschonen? Accepteren de ouders de jongen dan nog?

Vadervogel, donkerbruin, met zwart en wit:
http://i18.photobucket.com/albums/b115/Tamaravh/japansemeeuw6.jpg

Mamavogel, donkerbruinrood:
http://i18.photobucket.com/albums/b115/Tamaravh/japansemeeuw7.jpg

De 2 baby meeuwtjes, ze hebben de oogjes al open en beginnen duidelijk veertjes te ontwikkelen:
http://i18.photobucket.com/albums/b115/Tamaravh/japansemeeuwtjeskuikens.jpg

Henk3
17-03-2008, 23:35
Je vogeltjes zien er prima verzorgd uit hoor. Niks mis mee.
Zodra de jongen uivliegen, kun je het nestje op zeker verwisselen. Japanse meeuwen zijn niet de allermoeilijkste soort. Ze laten zich niet zo snel verstoren.

yumi
19-03-2008, 20:00
Aha, ja dan doe ik dat

Ik moet nodig weer nieuwe foto's maken. Ze ontwikkelen zich heel snel nu. Het is nu duidelijk te zien dat het ene meeuwtje een slag lichter is dan het andere.

Zo lief :) Hij zat me een hele tijd aan te kijken!

yumi
24-03-2008, 14:44
Hiep hiep hoera! Het lichtst gekleurde meeuwtje is uitgevlogen! Hij zit nu in de voerbak en zijn ouders houden hem goed in de gaten. Het donker gekleurde meeuwtje kijkt nog even de kat uit de boom haha! Maar die is 1 dag jonger, dus die zal ook wel snel actie ondernemen. :D

Henk3
24-03-2008, 20:50
Hee, wat leuk zeg. Ik vind het hardstikke leuk hoe jij reageert op je vogeltjes, volgens mij zit je er elke dag met je neusie bovenop hé? Ha, ha. Morgen vliegt die andere meeuw uit hoor, kan je op wachten. Nu zal het niet zo lang meer duren voor het popje weer een nieuw nest gaat beginnen.

yumi
24-03-2008, 22:07
Ha het donkere meeuwtje liet zich zowaar uit de kooi pakken en bleef op mijn hand zitten. Dat leverde een mooi plaatje op:
http://i18.photobucket.com/albums/b115/Tamaravh/meeuwtje.jpg

Het lichte meeuwtje had al door waar het eten te vinden is:
http://i18.photobucket.com/albums/b115/Tamaravh/meeuwtje1.jpg

yumi
31-03-2008, 11:57
Wanneer beginnen de jonge meeuwtjes ongeveer met fluiten als het mannetjes zijn? Ze maken hier wel veel herrie als ze bedelen, maar ik heb nog geen rollertjes gehoord.

yumi
07-04-2008, 22:18
En jawel, je had gelijk! Er liggen al weer 3 eitjes in het nest. Ongelofelijk dat zulke kleine vogeltjes zo'n eitje kunnen vormen in hun lichaam.

toby
08-04-2008, 08:12
mnnen beginnen vrij snel te oefenen met zingen hoor maar dan is het een kwestie van opletten want horen doe je ze eigenlijk niet in het begin en het zachte wat je hoort klinkt nog niet als echt zingen :D

maar de houding van het meeuwtje (borstveren opgezet rechtopzitten kopje heen en weer en snaveltje natuurlijk) verraad waneer hij aan het oefenen is ...met observeren kom je er vrij snel achter dus ;)

yumi
09-04-2008, 12:03
Ik heb ze nog niet zien oefenen, maar ze zijn ook nog jong, maandag worden ze pas 6 weekjes. Ze zijn nu vooral druk met badderen en poetsen haha :D

Whaa! Moedervogel heeft al weer 5 eitjes gelegd, die heeft er zin in :eek:

P@tje
26-11-2008, 19:51
Ik heb net je hele verhaal gelezen. Lijkt me echt te gek. Ik heb onlangs ook een nestje gekocht maar ik weet abosluut niet hoeveel van het nestmateriaal ik in de kooi moet leggen en waar ik het moet leggen. Kun je me hier alsjeblieft antwoord op geven dan kan ik dezelfde vreugde al jou krijgen.

Nico
06-12-2008, 00:15
nestmateriaal: gewoon een plukje, zeg een kwart koffiekopje vol

P@tje
06-12-2008, 09:08
Thanx Nico ;)