Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voortplanten in winter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voortplanten in winter

    Ik heb sinds kort een koppeltje japanse meeuwtjes. Ze zitten binnen en hebben ook een halfopen nestkastje ter beschikking, die ze duidelijk hebben goedgekeurd, want ze hippen constant in en uit en slapen er snachts in. Maar ik zit me af te vragen of ze zich nu ook zullen voortplanten in de winterperiode?

  • #2
    Ja dat kan best

    als de temperatuur niet te laag is tenminste. Graad of 15 dan lukt het wel.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Nu ligt er ineens een eitje in een nestkastje. Een wit eitje. Ik ben verbaasd, want de vogeltjes zitten nu 1 week bij elkaar. Zou het ei dan wel bevrucht zijn? En is het belangrijk dat de moeder constant op het ei zit, of mag ze er ook wel af (want dit doet ze, soms ligt het ei onbeheerd)

      Opmerking


      • #4
        eitje (wit)

        Yumi, dat eitje kan best wel bevrucht zijn, daar is geen week voor nodig.
        Het popje gaat niet direkt vast op de eitjes zitten, dat doet ze denk ik na het derde of vierde ei. Succes.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Haha ik zag daarnet een tweede eitje. Ben benieuwd! Blijkbaar leggen ze niet ineens een paar eitjes, maar doen ze er een paar dagen over.

          Vader en moeder gaan er trouwens samen bovenop zitten. Het ziet er heel sociaal uit, zo knus met zijn tweetjes.

          Opmerking


          • #6
            ja, ja

            Pure liefde.
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              De meeuwtjes hebben inmiddels 4 eitjes in het kastje gelegd. Maar... de eerste 3 eitjes hebben ze bedekt met een dikke laag nestmateriaal. Het vierde eitje ligt er bovenop, die is vannacht of vanmorgen gelegd.

              Is dit normaal?

              De vogeltjes hebben beschikking over tropisch zaad, eivoer, een badje, grit, vers drinkwater, nestmateriaal (kleine witte draadjes), een vierkant traliekastje en ze krijgen soms wat appel of komkommer (maar dat eten ze niet op...)

              Moet ik nog ergens anders aan denken?

              Opmerking


              • #8
                Japanse meeuwtjes

                Hallo Yumi
                Probeer er voor te zorgen dat de eitjes niet bedekt worden onder het nestmatriaal. De eitjes moeten namelijk gedraaid kunnen worden anders gaan ze rotten. Dit kun je proberen door alle nestmatriaal eruit te halen. Mochten ze de eitjes toch weer onder het nestmatriaal stoppen probeer ze dan voorzichtig er onder uit te halen. Blijven ze dit doen dan zijn de eitjes verloren. De rest van de verzorging is zo ver ik kan beoordelen goed.
                Succes Groet Goudvink

                Opmerking


                • #9
                  flatgebouw

                  Haal de eitjes weer boven en draai even een stevig nestkommetje met je hand.
                  Verwijder verder nestmateriaal want anders bouwen ze er zo weer overheen.
                  Als er al op gebroed is, dan zijn die eitjes waarschijnlijk al verloren.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Aha wat een dommerds, dat ze hun eigen eitjes verstoppen

                    Ik zal ze eens wat nestkast design tips geven haha

                    Opmerking


                    • #11
                      Ja die andere eitjes zijn helaas verloren gegaan. Het eitje dat bovenop lag, ligt nu in het nest. Ze hebben nu een dun laagje nestmateriaal en geen extra materiaal op het hokje vol te bouwen. Ik hoop dat het nu wel lukt zo.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik sta iedere keer weer verbaasd van die vogeltjes. Nu hebben ze er nog 2 eitjes bijgelegd. De teller staat dus weer op 3.

                        Nu vraag ik me meteen af: het eerste eitje ligt er nu bijna 2 weken, zorgen de oudervogels straks dan voor 1 jong en 2 eitjes? Hoe gaat zoiets in zijn werk?

                        Opmerking


                        • #13
                          Als de ouders al vanaf de dag van het 1e eitje zitten te broeden en er nu 2 bij gelegd hebben wel (mits uitkomt natuurlijk) maar meestal leggen ze eerst de eitjes en pas als alle eitjes er liggen gaan ze broeden ..Op die manier komen de eitjes redelijk tegelijk uit ...

                          Opmerking


                          • #14
                            als er 1 ei is die er al 2 weken licht en er niet echt op gebroed is of wel een paar dagen dan denk ik eerder dat daar niks meer uitkomt omdat deze dan al dood is het embryo omdat het al te lang niet op gebroed is
                            mvg roy (vogelfreak)
                            kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik zag dat het er nu alweer 4 zijn. Ze blijven me verbazen. De tijd zal het leren hoeveel eitjes uit komen.

                              Als de eitjes uit komen en 1 of 2 eitjes komen niet uit, moet ik die dan verwijderen uit het nest? Stoten de ouderdieren de jongen niet af als ik aan die eitjes kom?

                              Opmerking

                              Working...
                              X