PDA

Bekijk Volledige Versie : nestmateriaal

perry
26-01-2008, 14:28
hoi

wat voor nestmateriaal kan ik het beste gebruiken voor chinese kwartels.

groetjes perry

kevin
26-01-2008, 15:05
de mijne gebruiken wat ze op de grond vinden
dus pluimpjes of hooi of..

azantinga
26-01-2008, 22:08
Ze maken graag gebruik van hooi en kokosvezel. Je kan ze ook wat sisal geven voor de afwerking, maar het zijn geen echte nestbouwers dus ze zijn snel tevreden

Ben86
27-01-2008, 11:51
ik wist op een gegeven moment waar ze gingen zitten en heb een grasplag hier neergelegt. een holletje in gemaakt en waarachtig de hen had na 1 week een eitje

mvg Ben

mh2004
27-01-2008, 12:53
Bij mij heeft de kwartelhen vorige week voor het eerst gelegd, vier dagen later het tweede ei en nu weer enkele dagen niets.
De eieren lagen bij elkaar in een hoek.
Hoe lang kunnen ze zo liggen zonder te worden bebroed?
Als ik een kunstmatig nestje maak zal dat het leggen bevorderen?
Ik neem aan dat ze eigenlijk dagelijks moet leggen.

Ben86
27-01-2008, 13:23
normaal gesproken worden kwartels door het aantal lichturen gestimuleerd
dus zou ik me kunnen voorstellen dat dat nu langzaam een beetje op gang
zou kunnen komen, maar het kan ook zijn dat de hen nog heel jong is en
het daardoor allemaal ook langzamerhand op gang komt.

eieren die ouder zijn dan 2 weken zou ik eruit halen.

mvg Ben

Henk3
27-01-2008, 14:05
http://kwetternest.punt.nl/?r=1&id=356411

Als de omstandigheden er niet optimaal voor zijn dan kan het ook maar zo zijn dat je kwartel van zijn leven niet op d'r eieren zal gaan zitten. Zorg voor schuilplekken waar ze zich goed en ongestoord kunnen verstoppen. Dakpan, heidepol, bosje takken enz. Gewoon creatief zijn.

perry
28-01-2008, 21:29
bedankt voor de antwoorden

groetjes perry

martien_2006
29-01-2008, 11:22
een dakpan schuin tegen een muur en daar in een graszode in het midden een kuiltje en klaar is kees.

Henk3
29-01-2008, 12:52
Martien:
en klaar is kees. Ik denk Perry in dit geval, ha, ha.

perry
29-01-2008, 15:57
het vrouwtje maakt elk keer een gaatje en gaat er in ligen en het mannetje erbij. en later doen ze kuiltje weer dicht het mannetje waarom doen ze dat?

Henk3
29-01-2008, 16:00
Dat kan je denk ik zien als een bescheriming van hun nestje. Tegen andere {roof} dieren. Natuurlijk gedrag. Als het tenminste steeds hetzelfde plekje is.

perry
29-01-2008, 17:05
de kwartels zitten alleen

Antoni Hopmann
29-01-2008, 21:57
Ik heb vroeger ook kwartels gehad en gooide wat stro in de voliere, 2 dakpannen schuin tegen regen en onder de dakpannen een paar graspollen.
Eieren zo veel niet te geloven. Nesten (zover je van nesten kon spreken)werden afgedekt met wat stro.Broeden soms.En dan weer een volgend nest eieren. Wel leuk om ze in het volierezand te zien rondstruinen.
In de verenigingen waarin ik heb gezeten,hadden de kwartelfokkers een broedmachine. Ik heb die eieren toen aan een lid gegeven voor de broedmachine.

perry
30-01-2008, 16:14
ik heb een dakpan in de kooi leggen ze gaan er bijna nooit onder het kuiltje is atijd naast de dakpan.

Antoni Hopmann
30-01-2008, 17:51
Nou ja Perry,uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik had de pannen schuin geplaatst tegen de regen.
Daar gingen ze toch wel onder.

J.J.
30-01-2008, 19:18
Hallo,

bijgevoegd is een bestandje waarop een bouwtekening staat van een kwartelbroedkooi.
Bij mij werkt dit principe heel goed; waar eerst de eieren door de hele voliere verspreid lagen en niet bebroed werden, worden ze nu netjes in dit kooitje gelegd en uitgebroed. Niet alleen chinese dwergkwartels, maar ook andere (grotere) soorten maken hier dankbaar gebruik van (moeten wel de maten aangepast worden).
Succes ermee!
Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.
 A.C.J. Fick (decembernummer Onze Vogels; 1986)

perry
31-01-2008, 21:25
bij mij gaan ze er ook onder maar ze maken de kuiltjes er naast

perry
31-01-2008, 21:31
is het goed dat het kwartelbroedkooi vocht vast houd:confused:

alexd
31-01-2008, 22:40
Bij mij zit sinds een paar dagen de hen op 10 eitjes. Geen nestbakje, dakpan of wat dan ook. Gewoon in een kuiltje in de houtsnippers, tegen het bakje aan wat ik eigenlijk als schuilhokje had gemaakt.....de haan is regelmatig in de buurt te vinden, maar valt de hen niet lastig.
Het was eigenlijk niet de bedoeling om met de kwartels te broeden, maar ach ik hou ze niet tegen....heb ze gekocht als natuurbroed maar zeker weten doe ik het natuurlijk niet aangezien de vorige eigenaar ook kippen broedde met een enorme broedmachine!
Als alles goed gaat kijk ik volgende week even of ze bevrucht zijn.
Iemand nog opfok tips?

J.J.
31-01-2008, 23:03
Hoi Alex,

op bijgevoegd link staat wat info over het opfokken van kleine kwartels:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1432

Verder hang ik er ook nog een warmtelamp bij, vooral de eerste week.
Ook is het verstandig om een hoekje af te schermen, om ze een beetje bij elkaar te houden.
Verder zet ik ze op een stuk krant. Dit heeft ermee te maken dat ze de eerste tijd eigenlijk alles oppikken, dus ook (schelpen)zand, met de dood tot gevolg.
Het voer doe ik hetzelfde als geschreven in de bijgevoegde link.

Succes!