Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Keurbrief

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Keurbrief

    Voordat ik mijn vraag stel wil ik eerst even iets duidelijk maken. De onderstaande vraag is NIET bedoelt om de keurmeester in kwestie aan te vallen. Het is louter bedoelt om een vorm van gesprek op te gooien. Ik wil daarom ook aan een ieder vragen om, indien hij het handschrift herkend, gewoon te zwijgen over de naam van de keurmeester.

    Goed dan nu de vraag waar het mij om gaat:

    Mij is/wordt verteld dat een keurmeester als hij een vogel op tafel krijgt, deze vogel gaat beoordelen met een uitgangspositie van 89 punten. Heeft de vogel dan bepaald sterke punten dan krijgt hij hier extra punten voor. Uiteraard krijgt hij bij zwakker punten een aftrek van punten.

    Als ik dan kijk naar het onderstaat keurbriefje, dan heeft deze vogel 2 sterke punten, aangeduid met het woord "prima" hiervoor krijgt hij dan bij "kleur" en "tekening" een puntje extra resp. 18 en 28. Echter bovenaan staat geschreven "moet forser". Nu is moet een bestraffing, dus zou hij bij "formaat" een puntje minder moeten krijgen. Maar daar krijgt hij gewoon de normale 27 punten.

    Concreet is dus mij vraag: hoe zit het nu.

    Groeten Stef

  • #2
    goede vraag...
    Een ieder denkt er het zijne van en dit was mijn mening!
    Jacco

    Opmerking


    • #3
      Hee Louis, jij bent toch zo aan het zuigen om parkietenkwekers en parkietenkeurmeesters te bewegen te reageren op bepaalde onderwerpen.
      Maar zelf doe je het ook niet bij de onderwerpen waar jij duidelijkheid kunt verschaffen.....
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Als rechts 'moet forser' staat en links 27 wordt gegeven
        dan zal dat inhouden dat volgens de keurmeester houding, model en conditie prima in orde zijn. Die kan hij dus ook in punten extra waarderen. Of wordt er hier iets anders bedoeld?
        Hoe denk jij daar over, HvdW?
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          Louis zal wel niet meelezen hier, dus ik zal het maar weer proberen te verduidelijken een ander zegt toch weer niks.

          Er zijn twee keursystemen, een klein deel gaat uit van 92 punten en trekt alles wat niet aan het ideaalbeeld voldoet af, al naar gelang van de ernst van de fout.
          Het merendeel van de keurmeesters gaan uit van "een vogels zonder opvallende plus of minpunten haalt 89 punten, volgens dit systeem is deze vogel ook gekeurd.

          Een pluspunt t.o.v. 89pnt wordt dan omschreven met een duidelijk positieve opmerking als prima, mooi, fraai en dergelijke, soms ook in de overtreffende trap (uitmuntend, zeer goed, uitzonderlijk mooi) dat zijn dan de absolute topvogels.

          neutrale zaken worden omschreven in twee groepen, de categorie goed maar niet bijzonder gemoeg voor een pluspunt wordt omschreven met termen als: "goed" en "Okay" tot en met voldoende en redelijk
          De categorie, nog wel goed maar 't moet niet minder worden in termen als: mag/kan voller van model, kan iets scherper getekend, mag niet smaller worden. die blijven dan op het 89pnt niveau hangen in die rubriek

          negatieve zaken leveren een punt aftrek op dan staat er bijvoorbeeld, matig getekend, moet voller van model, bevedering moet strakker, mist staartpen, heeft nog koprui, snavel ruw etc.

          we moeten bij 89 op dit keurbriefje dan uitgaan van respectievelijk 27-9-9-27-27 per rubriek en da's 89 totaal.

          Dan ga je de opmerkingen rechts om de vogelafbeelding heen lezen en interpreteren en dan staan daar de opmerkingen:
          1. Moet forser
          2. Prima rugdekkleur
          3. Prima borstkleur
          4. Bef goed
          5. Broek goed
          6. staart goed

          opmerking 1 hoort in de rubriek formaat, model, houding en conditie thuis en die is negatief, "moet" beter dus 27-1= 26
          opmerking 2 en 3 zijn mbt de rubriek kleur en kleurregelmaat en die opmerkingen zijn beide positief, dus 17+1=18
          opmerking 4 en 5 zijn opmerkingen mbt de rubriek "tekening" en die opmerkingen zijn neutraal, dus 27 +/- 0=27
          opmerking 6 is rubriek bevedering, ook neutraal, is 9 +/- 0= 9
          Dus ik lees hier in de opmerkingen respectivelijk 26 9 9 18 27 is 89pnt

          als je heel positief leest dan zou je 2 en 3 samen kunnen lezen als 2 keer prima is samen "uitzonderlijk goed" en daar dan geen 18 maar 19 punten voor geven, dan komt de vogel dus op 90.

          Dus, kortom, dit keurbriefje is het linker deel, de punten, niet in overeenstemming met het rechter deel, de opmerkingen.

          Als je er toch het 92 punten keursysteem tegenaan gooit, dan zou deze vogel respectievelijk 27-9-9-19-28 = 90 moeten hebben en dan kloppen de opmerkingen en de punten dus ook niet met elkaar.

          Als je in het 89punten systeem 27-9-9-18-28 geeft dan moet je bijvoorbeeld schrijven als opmerkingen:
          1. goed model
          2. Prima rugdekkleur
          3. Prima borstkleur
          4. Bef goed, als de vogel compleet is, is vrijwel iedere gordel daar strak afgelijnd.
          5. Broek prima, da's wel een kwaliteitscriterium bij een gordel
          6. kun je wel weglaten

          opmerking 2 en 3 daar kun je nog beter de term "warm bruin" noemen.

          vragen?
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Hans bedankt voor de heldere uitleg.

              Hetgeen ik bovenaan schreef klopt dus.
              Groeten Stef

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                we moeten bij 89 op dit keurbriefje dan uitgaan van respectievelijk 27-9-9-27-27 per rubriek en da's 89 totaal.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Heel mooi verwoord hans, maar wel fout...

                  Het juiste rijtje is 27,9,9,17, 27, het standaard aantal dat 89 punten oplevert.

                  Oh, het is maar typfoutje een 27 getypt i.p.v. 17.

                  Ton, mag het dat er het maximum van de punten wordt gegeven in eender welke rubriek?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door barmsijscabaret
                    Oh, het is maar typfoutje een 27 getypt i.p.v. 17.

                    mag het dat er het maximum van de punten wordt gegeven in eender welke rubriek?

                    Een typfout inderdaad, krijg je van al die getallen

                    Het maximum per rubriek wat gegeven kan worden is 29-9-9-19-29 opgeteld is dat 95pnt en het maximum per vogel is 93 dus het bovengenoemde rijtje zal niet voorkomen.
                    Standaardvogels als zebravinken, meeuwen en goulds etc. kunnen zelfs aan 96pnt komen theoretisch, 29-9-5-19-34, ook daar is het maximum echter 93 pnt.

                    als je in de rubriek kleur ..pnt haalt dan heeft de desbetreffende vogel een ...
                    kleur:
                    15pnt is een zeer slechte kleur vogel, vaal, flets, vlekkerig, evt. door missen bevedering
                    16pnt is een vogel met een duidelijke kleurfout, laten we zeggen een spitsstaart met een lichte snavel
                    17pnt is een normale vogel die redelijk aan de (standaard)eisen voldoet maar niet meet dan dat
                    18pnt is een vogel die duidelijk beter is dan gemiddeld, laten we even de spitsstaart aanhouden: een mooie volledig dieprode snavel.
                    19pnt is een vogel die echt uitblinkt op kleur dus naast die mooie rode snavel ook nog een prima lichaamskleur.

                    Een vogel die op een kwalitatief goede show kampioen wordt haalt 93 punten, dat wordt dan vaak dit: 29-9-9-18-28 of 28-9-9-19-28.
                    Minder vaak komt 28-9-9-18-29 voor, omdat de meeste kampioensvogels ofwel modelvogels dan wel kleurvogels zijn, de tekening is meestal toch het compleet zijn van bevedering en een vogel die niet compleet is van bevedering zal ook niet snel 92 halen, althans zo zou het horen te zijn.
                    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                    Opmerking

                    Working...
                    X