PDA

Bekijk Volledige Versie : nestkruiden

louis polane
18-01-2008, 10:01
Paar dagen geleden op Animalplanet een natuurfilm gezien. waarbij vogels gebruik maakten van aromatischekruiden. Dit werd als laatste in het nest gedeponeerd. Men vertelde dat het twee werkingen had, ten eerste hield het parasieten weg en ten tweede zorgde het voor betere doorbloeding van de eieren. Dit laatste zorgde ervoor dat de embryo's minder afstierven tijdens de broedperiode. Spreeuwen gebruikten gewoon tuinkruiden zoals Dille, Rozemarijn en Tijm enzv.
Dat eerste is niet nieuw voor mij, maar het laatste en toch wel het belangrijkste, het voorkomen dat de kiemen afsterven is toch wel heel belangrijk.
Wie heeft hier praktijkervaringen mee? Of kan hier meer over vertellen?

petra
18-01-2008, 10:21
Hallo Louis,

nee ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij inderdaad wel goed
omdat de dieren toch zelf in de natuur wel weten wat goed voor ze is.

ben benieuwd ofdat iemand hier ook een antwoord op heeft.

groetjes petra:)

winterkoning
18-01-2008, 12:41
nestkruiden worden idd al lang gebruikt (ook in de vogelsport) en idd met de gedachte om parasieten te weren.(in sommige situaties ook effectief gebleken alleen in mijn situatie vaak niet toepasbaar).
dat afsterven van de kiem ...........
zouden de spreeuwen niet dat doen om een bepaald vochtgehalte te handhaven?
spreeuwen broeden in nestkasten of andere beschutte plekken waar geen vocht bij komt,mischien is dit de gedachte erachter,het regelen van vochtigheid (als de eieren te droog zijn/worden sterft de kiem af).
dan kan pa en moe mischien wel zo af en toe een badje nemen en zo de eitjes bevochtigen maar mischien door het afgeven van het vocht door de ouders aan de kruiden blijven deze plantendelen(kruiden) wel wat langer vochtiger in het nest en dus een regelmatige/constante vochtigheidsgehalte gecreerd,eigenlijk dus hetzelfde effect als van mos in een nest verwerkt.
zomaar een gedachte.
mvg

Animal
18-01-2008, 15:57
Door duiven kwekers worden tabak's stelen als nestmateriaal gebruikt.,en hier heb ik ook al eens gelezen dat onder in een tropen nestkastje een plukje shag ook bloedluis zouw kunnen voorkomen.

Jan Pastoor
19-01-2008, 00:19
Ik had het ook gezien op TV.

Ik gebruik al jaren nestkruiden,en vorig jaar was het niet meer te krijgen. Gelukkig is er een ander bedrijf die er nu op in speeld en ik heb dus weer nestkruiden gekocht op de show in Apeldoorn.;:)

Antoni Hopmann
19-01-2008, 00:34
Tabakstelen en shag hebben niets te maken met kruiden.
De werkzame stof is nicotine en deze is smaakloos,reukloos en kleurloos.
Het is dit gif,dat de insecten weghoudt.
Zelf gebruik ik nooit kruiden in de nesten en heb nog nooit meegemaakt,
dat kiemen afsterven in het ei.
Fok met gezonde sterke vogels ,zorg dat de vogels doelmatig worden gevoerd, houd de hygrometer in de gaten en geef badwater.
Dat zijn zaken die je zelf in de hand hebt.
Als je dan nog behoefte hebt om kruiden te kopen en het geld in
je zak brandt, mijn zegen heb je.

G de Beer
19-01-2008, 03:17
ik had het afgelopen jaar ook luis in de broedkooien
heb als proef in een kooi gruis van shag in het nestkastje gedaan en het bleek dat daar verder geen luis meer in gesignaleerd is

wessellouw
19-01-2008, 10:14
allo:

Aansluitend op wat Antoni al gezegd heeft: nooit tabaksstelen of shag gebruiken bij papegaaiachtigen.
Die knagen aan alles en nicotine is even giftig voor vogels als voor insecten.

Wessel van der Veen.

Jan Pastoor
21-01-2008, 02:02
De nestkruiden is niet voor het tegen gaan van het afsterven van de vrucht in het ei.
Het is tegen parasieten en het zou een rustgevende werking hebben op de vogels. Ik weet dat ik rustige vogels heb tijden de kweek, maar of dat erfelijk is op dat van de kruiden komt kan ik niet aantonen.

Natuurlijk moet je met gezonde vogels kweken.
Maar naast dat ga je wat uitproberen, en als je dat goed bevalt ga je er mee door. Dus ik ga ook door met nestkruiden.:)

Ben86
21-01-2008, 21:58
allo:

Aansluitend op wat Antoni al gezegd heeft: nooit tabaksstelen of shag gebruiken bij papegaaiachtigen.

Wessel van der Veen.

dus dit gelezen te hebben zou je bij de meeste vogels het wel mogen plaatsen
in een hok maar oppassen dat de vogels er niet bij kunnen?
wij hebben hier kanarie's en tropen maar kanarie's zitten ook overal aan.
of is het echt zoals je zegt alleen niet bij papegaaiachtigen?

mvg Ben

Antoni Hopmann
21-01-2008, 22:43
Nou ja Ben!
Kanaries slopen van alles en nog wat en zullen ongetwijfeld ook aan
de tabaksstelen knagen.
Met kromsnavels echter is het nog weer anders want die hakken die stelen
in een oogwenk in stukjes waarbij het gevaar bestaat,dat ze ze ook nog eens opeten.
Tabaksstelen dus gebruiken zoals ze bedoeld zijn voor de nestbouw van duiven.

Antoni Hopmann
21-01-2008, 22:52
De nestkruiden is niet voor het tegen gaan van het afsterven van de vrucht in het ei.
Het is tegen parasieten en het zou een rustgevende werking hebben op de vogels. Ik weet dat ik rustige vogels heb tijden de kweek, maar of dat erfelijk is op dat van de kruiden komt kan ik niet aantonen.

Natuurlijk moet je met gezonde vogels kweken.
Maar naast dat ga je wat uitproberen, en als je dat goed bevalt ga je er mee door. Dus ik ga ook door met nestkruiden.:)

Te veel nervositeit bij fokvogels is uit de boze.
Nerveuse vogels moeten meer gedempt licht krijgen en dagelijks
badwater. Ook een gift blauw maanzaad zou op zijn plaats zijn.
Deze vogels zijn in feite niet geschikt voor de broederij.

Ben86
21-01-2008, 23:00
Nou ja Ben!
Kanaries slopen van alles en nog wat en zullen ongetwijfeld ook aan
de tabaksstelen knagen.
Met kromsnavels echter is het nog weer anders want die hakken die stelen
in een oogwenk in stukjes waarbij het gevaar bestaat,dat ze ze ook nog eens opeten.
Tabaksstelen dus gebruiken zoals ze bedoeld zijn voor de nestbouw van duiven.

maar moet dat wat ik zei of niet? je bent een hele beste man Antoni maar zou
je net wat meer kunnen vertellen? in mijn geval voor de kanarie's? ik bedoel kan ik
shaq los in een broedkooi leggen of niet?

mvg Ben

Henk3
22-01-2008, 15:00
Ik denk dat het antwoord daarop toch al wel gegeven is Benny,
slecht voor de vogelgezondheid werd er gezegd. Dus waarom zou je dan toch shag in je kooi gaan leggen.
*Natuurlijk kan je shag in je kooi leggen, dat kan iedereen die zijn handen kan gebruiken. Denk niet dat je dat bedoelde als antwoord hé?

Antoni Hopmann
22-01-2008, 19:30
Hallo Ben!
Wat je wilt doen moet je natuurlijk zelf bepalen.
Ik gebruik in geen geval tabaksstelen.

Ben86
23-01-2008, 00:16
beste Henk en Antoni er word hier toch echt over 2 dingen geschreven.
ik vraag naar shaq en krijg een reactie ik gebruik in geen geval tabaksstelen,
tabaksstelen en shaq, dus mijn vraag dan maar bedoel je met deze 2 dingen hetzelfde? dus de shaq die je kan roken en in de winkel koopt?
dat is tenslotte mijn vraag,

je zegt dit is slecht voor de vogels, dan is mijn vraag hoe denk je dan erover
dat er al jaren mensen dit in de broedblokken doet? (heb het over shaq voor de duidelijkheid)

ik probeer niet lastig te doen Henk maar ik vind dat ik het antwoord op veel te veel
manier kan interpreteren dus ik hoop dat jullie het antwoord kunnen verduidelijken.

in ieder geval tot zover heel erg bedankt alvast.

mvg Ben

Henk3
23-01-2008, 02:09
Kijk Ben, als je de shag gewoon open in je kooi legt en de vogels gaan er mee aan het slepen dan krijgen ze die stoffen daarvan ook binnen. Dat is niet de bedoeling denk ik. Als je daarentegen die shag onder in het nestkastje legt met daarbovenop wat nestmateriaal dan slepen je vogels er niet zelf mee. Ze zitten dan naar mijn idee wel in de lucht van die shag. Ik zelf heb gevoelige luchtwegen en als ik als voorbeeld mag geven: de supermarkt waar de sigaretten en shag altijd bij de kassa ligt en waar je dus ook nog wel eens lang moet wachten. Nou op zijn minst is dat niet prettig. Maar ja het zijn ook maar vogels die in zo'n nest moeten zitten. Ik ben er dus niet zo voor. Ik zou er in iedergeval niet zulke dikke plukken in doen.
Ik zou er dan denk ik liever wat knoflook poeder onderin doen.

Hans de Vries
23-01-2008, 11:56
@ Antoni:
Tabakstelen en shag hebben niets te maken met kruiden.
De werkzame stof is nicotine en deze is smaakloos,reukloos en kleurloos.
Het is dit gif,dat de insecten weghoudt.

Tabak mag dan niets met kruiden te maken hebben, het beantwoord volgens mij wel aan hetzelfde doel dan die kruiden namelijk het verdrijven van insecten.
De werkzame stof nicotine is inderdaad reukloos dus waarom zouden de luizen dan op de loop gaan?

@Wessel:

Precies, nicotine komt vrij bij bewerken van de tabak: knagen, verbranden etc.!

@Ben:
dus dit gelezen te hebben zou je bij de meeste vogels het wel mogen plaatsen
in een hok maar oppassen dat de vogels er niet bij kunnen?

Dat is een mogelijkheid. Vroegah...daar heb je het weer, fokte mijn vader kanaries en onderin het bekende vierkante tralienestkastje deed hij de laatste kruimels uit het eveneens bekende blauwe pakje van de Wed.Van Nelle... Zware shag, dus. Gewoon beetje stof en geen hele plukken. En het hielp. Er waren altijd veel jongen die probleemloos groot werden. Dank zij Van Nelle, een paar beschuiten en een hardgekookt eitje.... ;)

Ben86
23-01-2008, 20:01
Kijk Ben, als je de shag gewoon open in je kooi legt en de vogels gaan er mee aan het slepen dan krijgen ze die stoffen daarvan ook binnen. Dat is niet de bedoeling denk ik. Als je daarentegen die shag onder in het nestkastje legt met daarbovenop wat nestmateriaal dan slepen je vogels er niet zelf mee. Ze zitten dan naar mijn idee wel in de lucht van die shag. Ik zelf heb gevoelige luchtwegen en als ik als voorbeeld mag geven: de supermarkt waar de sigaretten en shag altijd bij de kassa ligt en waar je dus ook nog wel eens lang moet wachten. Nou op zijn minst is dat niet prettig. Maar ja het zijn ook maar vogels die in zo'n nest moeten zitten. Ik ben er dus niet zo voor. Ik zou er in iedergeval niet zulke dikke plukken in doen.
Ik zou er dan denk ik liever wat knoflook poeder onderin doen.

oke Henk heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg. zie dat snap ik:)

kortom mocht je iets willen doen met shag dan moet je zorgen dat je dat onder je krant (of iets dergelijks) legt en dus hele kleine plukjes zodat de vogels er zo weinig mogelijk last van hebben.

ik ben niet de persoon die weleens boodschappen doet maar dat knoflook poeder ligt dat ook in de schappen bij een supermarkt? en wat is beter knoflook poeder of kleine stukjes van een knoflook.

mvg Ben

Henk3
23-01-2008, 20:51
Ligt bij de kruiden/specerijen meestal. In een potje meestal.

Ik denk zelf dat poeder beter zal zijn omdat dat beter te verdelen is over de bodem van het nestkastje.
die krant zou ik er in iedergeval ook weer niet tussen doen want dan gaan de beestjen niet onder de krant maar er juist bovenop en mist je doel zijn werking.

Ben86
23-01-2008, 22:10
oke Henk ik zal eens kijke of ik een supermarkt kan vinden;)
haha ja maja als ik het er niet onder doe gaan ze juist hieronder zitten en doe je het boven je krant komen de vogels erbij en kunnen ze het beter ruiken, dus krijgen ze dat gif binnen, ik vind het toch niet ideaal hoor om het op de krant te leggen.

mvg Ben

Henk3
24-01-2008, 01:29
Ben denk eens even een beetje na joh. Ha, ha. Gewoon dat stukje krant niet gebruiken in je nestkastjes. poederen met knoflook, dat is niet giftig dus. Gebruik je toch shag, dan een beetje nestmateriaal er over doen. Klaar.

Ben86
24-01-2008, 23:47
Beste Henk,

ik heb standaard iets onder mijn bodembedekking in een broedkooi,
dus onder dit standaard iets kan ik toch iets doen tegen luis?
en in broedhokje/nestkastje inderdaad zoals jij zegt een beetje nestmateriaal
erover heen. dat van nestkastje wist ik al maar wil de luis ook niet
in mijn broedkooien hebben.

mvg Ben

Henk3
25-01-2008, 01:38
Tuurlijk kan dat wel. Gewoon doen.