PDA

Bekijk Volledige Versie : nestkruiden

louis polane
18-01-2008, 10:01
Paar dagen geleden op Animalplanet een natuurfilm gezien. waarbij vogels gebruik maakten van aromatischekruiden. Dit werd als laatste in het nest gedeponeerd. Men vertelde dat het twee werkingen had, ten eerste hield het parasieten weg en ten tweede zorgde het voor betere doorbloeding van de eieren. Dit laatste zorgde ervoor dat de embryo's minder afstierven tijdens de broedperiode. Spreeuwen gebruikten gewoon tuinkruiden zoals Dille, Rozemarijn en Tijm enzv.
Dat eerste is niet nieuw voor mij, maar het laatste en toch wel het belangrijkste, het voorkomen dat de kiemen afsterven is toch wel heel belangrijk.
Wie heeft hier praktijkervaringen mee? Of kan hier meer over vertellen?

petra
18-01-2008, 10:21
Hallo Louis,

nee ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij inderdaad wel goed
omdat de dieren toch zelf in de natuur wel weten wat goed voor ze is.

ben benieuwd ofdat iemand hier ook een antwoord op heeft.

groetjes petra:)

winterkoning
18-01-2008, 12:41
nestkruiden worden idd al lang gebruikt (ook in de vogelsport) en idd met de gedachte om parasieten te weren.(in sommige situaties ook effectief gebleken alleen in mijn situatie vaak niet toepasbaar).
dat afsterven van de kiem ...........
zouden de spreeuwen niet dat doen om een bepaald vochtgehalte te handhaven?
spreeuwen broeden in nestkasten of andere beschutte plekken waar geen vocht bij komt,mischien is dit de gedachte erachter,het regelen van vochtigheid (als de eieren te droog zijn/worden sterft de kiem af).
dan kan pa en moe mischien wel zo af en toe een badje nemen en zo de eitjes bevochtigen maar mischien door het afgeven van het vocht door de ouders aan de kruiden blijven deze plantendelen(kruiden) wel wat langer vochtiger in het nest en dus een regelmatige/constante vochtigheidsgehalte gecreerd,eigenlijk dus hetzelfde effect als van mos in een nest verwerkt.
zomaar een gedachte.
mvg

Animal
18-01-2008, 15:57