PDA

Bekijk Volledige Versie : Kanarie met een deels gezwollen kop

JolandaRaspe
11-01-2008, 20:15
Hoi,

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen want ik weet het zolangzamerhand niet meer.

Wat is er aan de hand:

In oktober begon mijn kanarie een gewollen ooglid te krijgen. Ondanks alle maatregelen ging dit niet over. Sterker nog het wordt steeds erger. De zwelling beperkt zich nu niet meer tot het oog maar strekt zich uit naar de snavel.
Ik heb de volgende maatregelen al genomen:

Vitamine A
Multivitaminen
Astricycline
Antibiotica van de dierenarts
Zoutwaterbaden
Brandnetelthee
Aloe vera
Elke dag onder de douche
Elke dag de hele kooi ontsmetten
Knoflook
Uienwater
Insmeren met cooling gel

Geeneen van deze middelen heeft ook maar enig effect gehad. De kanarie eet en drinkt goed. Is niet blind en is ook erg levendig.
De zwelling begint zich inmiddels in de snavel uit te breiden en hij kan inmiddels de snavel niet meer dichtdoen. Ademhaling gaat moeilijk.

Een vitaminetekort lijkt me uitgesloten
En van een besmetting met een bacterie lijkt me geen sprake (geen pus, etter en geen reactie op antibioticas)
Een allergie lijkt ook uitgesloten aangezien er ook geen reactie is op brandnetelthee.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn en wat ik er tegen kan doen?

bvd Jolanda Raspe

Ton Koek
11-01-2008, 23:16
Lastig.... Het kan een vorm van huidmijt zijn, dan zou je een soort korst op de zwelling moeten zien. Die "korst' kun je met je nagel wat afkrabben.
Komt bijna nooit voor bij kanaries, maar toch.

Een andere optie is lumps. Dat is een soort van ingegroeide veer die onderhuids de hele boel verstoort. Daar is helaas weinig aan te doen als het op zo'n plek zit. Weer, ook dit komt niet vaak voor.

Kun je een foto (close-up) plaatsen hier op het forum?

JolandaRaspe
12-01-2008, 13:19
Hoi Ton,

Ik kan geen korstjes ontdekken huid voelt ook zacht aan (behalve dat uitsteekseltje onder zijn oog maar dat valt er binnenkort af).
Geef hem nu vitamine B3 omdat ik ontdekte dat dit niet in de multivitamine van Bogena zit. Jammer genoeg kun je B3 van Bogena hier nergens vinden dus geef ik hem maar B3 van de Kruidvat. Vanmiddag maar even verder kijken of ik die van Bogena ergens anders kan vinden.

Foto is niet heel er mooi geworden kijk maar of je er iets mee kan het origineel is wat scherper.

Jolanda

frank4
13-01-2008, 00:04
die duif heeft het ook????

opletten dan dan is het besmettelijk ook nog

mja klinkt erg wreed maar als het hier zou zijn en niet stel over dan tja

groeten frank

Ton Koek
13-01-2008, 03:06
Ik ben geen dokter, maar dit ziet er zo ernstig uit dat je je denk ik moet afvragen of verder behandelen nog wel humaan is...
Ik zou deze vogel laten inslapen, hard maar helaas af en toe nodig als je (van)dieren houdt.

teunis
13-01-2008, 03:15
Ik denk dat het ornithose is.Om een lang verhaal kort temaken ,een kuur tegen ornithose en als het niet helpt gewoon afscheid nemen van deze vogel.(als ik de foto zie dan denk ik dat het het beste is om het diertje uit zijn lijden te verlossen.):confused: