PDA

Bekijk Volledige Versie : De eitjes zijn uitgekomen!!We hebben babytjes!:)Maar wat nu?:s Welke voeding?

Stipske
10-01-2008, 22:52
Hallo allemaal :)

Hier ben ik weer met een vraagje..

Bibs en Babs hebben voor de tweede keer opnieuw 7 eitjes gelegd.
Nu een paar weken later kijken we in het nestje en wat zien we?? :D

Er zijn twee babytjes geboren!!!
Dit is echt een heel speciaal moment voor ons.

Maar nu, onze vraag:

Wat moeten we doen? Welke voeding moeten we geven?
Moet er iets speciaals gebeuren of moeten we gewoon bibs en babs verder laten doen zoals ze al deden?
Ze hebben momenteel enkel zaden, water en wat nat gemaakt brood.
Is dit voldoende?

Alvast bedankt!

Groetjes aan alle mede-vogelliefhebbers!!

Stipske

Animal
10-01-2008, 23:29
Nog wat kracht/opfokvoer er bij geven en onkruidzaad.
Ook groenvoer (sla of andijvie) en regelamtig een stengel trosgierst ,en ze worden vanzelf groot. Bij mij tenminste wel.
Veel plezier met je jonge vogels.

Jan Pastoor
11-01-2008, 00:30
Ik zelf hou niet van nat brood en andijvie/sla. Dit is zeker niet goed voor de onlasting als ze dit ook niet gewend zijn. Gewoon je tropenzaad doorvoeren en daarbij EIVOER geven. Ik zelf geef altijd eivoer wat al rul is en dat is lekker makkelijk(geen water of couscous toevoegen):) Als de jongen uit het nest komen dan trosgierst in de kooi hangen. Dan worden ze wat eerder zelfstandig. Succes

Stipske
11-01-2008, 01:31
Hallo alle twee!

Dank u voor jullie reactie!
Wel had ik nog een vraagje... :) wat bedoelen jullie met eivoer? (moet ik dat kopen in een dierenspeciaalzaak?Of gewoon een ei geven?:) )
En zo een opfokvoer, wat is dat? Ook in speciaalzaak kopen? :)

ja sorry, is misschien domme vraag, maar ik ken er echt niet zo veel van...

Groetjes en nogmaals bedankt voor jullie snelle antwoorden!!

Stipske

Henk3
11-01-2008, 02:08
Ja dat kan je kant en klaar kopen in de dierenzaak.
Je kan het ook zelf maken. Maar het lijkt mij beter als je het eerst maar eens kant en klaar koopt.
http://www.parrotbunch.com/aanvullingen.htm

Ton Koek
11-01-2008, 02:25
In elke winkel hebben ze wel CéDé eivoer, altijd goed. Andere merken en soorten zijn niet overal verkrijgbaar. CéDé een beetje rul maken met water (bevalt mij namelijk wel prima) en twee keer per dag vers geven, ze mogen zoveel ze willen.
Let ook op het zaadbakje, dat gaat straks ineens 5 keer zo hard leeg. Zolang de jongen erbij zitten, onbeperkte hoeveelheid voeren.

Ik zou nu ook niet beginnen met groenvoer, veel te groot risico.
Voor de moedervogel is wat extra kalk nu erg nuttig, gewoon wat gekookte eierschalen heel fijn brokkelen, ze neemt wel wat ze nodig heeft dan.

Veel plezier met de ukkies. :) :)

Animal
11-01-2008, 09:05
Mij lijkt als de vogels groenvoer gewend zijn ,daar niks mis mee is.
Als ze het nooit krijgen zal het inderdaat beter zijn ze het nu ook niet te geven.
Er is veel verschil in kwaliteit van ei/opfokvoer.
Vogels die het niet gewend zijn willen het ook niet altijd eten.
Als ze gewend zijn aan nat brood dan kan het helpen om daar wat ei voer overheen te strooien.
Wel van het brood dan niet meer geven dan binnen enkele uren wordt opgegeten ,omdat het anders gemakkelijk gaat schimmelen.

Hans de Vries
11-01-2008, 11:22
Prachtig hè, zo'n vogelkroeg! Iedereen wil je graag helpen.
Nog even een aanvullende tip van mij: misschien is het verstandig wat lektuur aan te schaffen. En anders zijn er natuurlijk legio sites beschikbaar om alles over zebravinken en andere soorten te weten te komen.

Stipske
11-01-2008, 13:00
hey allemaal!

Héél erg bedankt voor jullie antwoorden!
Is vriendelijk dat jullie me allemaal willen helpen!

Ik zal onmiddelijk eivoer gaan kopen en wat gekookte eischaaltjes geven:)
Groenvoer hebben ze hier nog nooit gekregen. Ik wist zelfs niet dat vogels dat mochten eten :) Dus ga ik best ook niet mee beginnen.
Nat gemaakt brood kregen ze vroeger al, dus dat zal ik nu gewoon verder geven aan hun.

Er zijn nu al 3 babyvogeltjes geboren!
Is toch een prachtkoppel zebravinkjes hé... Dit is hun tweede nestje nog maar en al onmiddelijk bevrucht !(het eerste nestje bestond uit 7 eieren, maar niets uitgekomen).

Ik dacht niet dat het zo snel kon gaan :) Want toen ik kind was had ik ook een koppel zebravinken, maar nooit waren de eitjes bevrucht.

Maar soit, nu er babytjes geboren zijn ga ik écht mijn best doen om hun al het nodige te geven!:)

Bedankt voor jullie reacties! Apprecieer ik ten zeerste!

Groetjes,

een mede-vogelliefhebber!