Mededeling

Collapse
No announcement yet.

doorgeven kleur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • doorgeven kleur

    ik heb een valkparkiet man wildkleur deze heeft twee wildkleur ouders
    deze man zit met een pop lutino waarvan ik de ouders niet weet,
    ze hebben drie nesten gehad in de jaren daar kwamen allemaal wildkleur
    jongen van helft poppen helft mannen(toeval?)
    van die jongen heb ik nog twee mannen en twee poppen zitten
    wat moet ik doen zodat ik er de mooie lutino kleur van de pop uitkrijg?
    moet ik dan van de jongen de pop of de man nemen voor de kweek ?
    en wat moet ik er dan bij doen?
    groetjes flyingdebs

  • #2
    Lutino vererft geslachtsgebonden recessief bij Valkparkieten.

    De wildkleur mannen zijn split voor lutino, de poppen kunnen hiervoor geen split zijn.

    De mannen kun je tegenover een wildkleur pop zetten, om lutino poppen terug te kweken. Maar mooier is eigenlijk tegenover een lutino pop, zodoende kun je lutino mannen en poppen kweken. De wildkleur mannen die hier dan weer uit komen weet je dan ook 100% zeker dat ze weer split zijn voor lutino.

    vr.gr. Edwin.

    Opmerking


    • #3
      bedankt bozzee

      bedankt voor deze goede informatie
      nu moet ik allen nog op zoek naar een tweetal goede lutino poppen
      want ik ben al aardig op weg met mijn goede broedlijntje vind ik zelf!!
      ik had 91 punten met mijn lutino pop en zoon scoorde nu al hoger dan zijn vader en hij was nog niet eens op kleur
      groeten flyingdebs

      Opmerking


      • #4
        Ik zou er een ino pop tegenover zetten

        Met een wk pop heb je een theoretische kans van 25% op een ino pop, maar het je ook 3 wk waarvan een deel split ino is (kanssplit)

        Als je een ino pop er tegen over zet krijg je ino poppen, ino mannen en wk/ino mannen. Hier is de wildkleur dus 100% zeker een split zoals Edwin ook al gezegd heeft.

        --
        oops, ff dambord er bij gepakt...
        komen ook wk poppen uit
        Mijn Site

        Opmerking


        • #5
          Je zou ook een zoon terug kunnen zetten op zijn moeder krijg je gelijk lutinomannen en poppen.Volgens sommigen is dit inteelt volgens mij lijnenteelt als je dit goed opzet is het niet schadelijk.Je moet je er alleen even in verdiepen wat betrefd mannenlijn/ poppenlijn groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            vererving

            ik zou er inderdaad wel lutino uit willen kweken maar ik vind wildkleur ook prachtig ik kan zoon niet op ma zetten want ik wil ma uitselecteren helaas ,ze is werkelijk prachtig !op de show moest ik er bij vertellen dat het een pop is want anders zagen ze dat niet ,
            maar ze zorg slecht voor de jongen ze wou er na vijf weken niets meer van weten vorig jaar en dit jaar liep ze er met een week al vanaf vier dode jongen dus heb er nu een die ik met de hand voer ,kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem te laten sterfen hij zat helemaal te shaken in het blok , ijs koud was hij!dus ik was te laat op mijn werk omdat ik mijn (kind)valkje moest verzorgen/redden!!
            maar als iemand nog een goede valkparkieten kweker weet in noord holland het liefst
            hoor ik het graag
            groeten flyingdeb

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door girlits
              Je zou ook een zoon terug kunnen zetten op zijn moeder krijg je gelijk lutinomannen en poppen.Volgens sommigen is dit inteelt volgens mij lijnenteelt als je dit goed opzet is het niet schadelijk.Je moet je er alleen even in verdiepen wat betrefd mannenlijn/ poppenlijn groeten eddie
              Als je niets van de afstamming van de pop weet, zoals vermeld. Moet je zeker geen inteelt gaan doen met die pop (los van de moedereigenshappen).

              Lijnenteelt is gedoseerde inteelt, blijft onverantwoord bij vogels waar je geen stamboom bij hebt.

              Opmerking

              Working...
              X