Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zanglijsters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zanglijsters

    Hallo
    Kan iemand mij helpen, Ik heb een koppeltje zanglijsters gekocht.
    Nu kun je aan het uiterlijk niet zien of het een pop en een man is.
    Maar de verkoper zegt zeker te zijn dat het een koppel is.
    Alleen is het zo dat als de ene zanglijster op de grond wil gaan zitten de ander hem eigenlijk telkens weer direct weg jaagd.
    En dat terwijl de voliere een oppervlak heeft van 6 x 3 meter.
    Mijn vraag is dan ook of ik hier misschien te maken heb met 2 mannen.
    Aangezien ik ze pas 2 dagen heb, heb ik ze nog niet kunnen zien fluiten.
    wie o wie kan het zeggen.
    mvg Gerard 6

  • #2
    Hallo,
    Kan iemand mij helpen, Ik heb een koppeltje zanglijsters gekocht.
    1
    Nu kun je aan het uiterlijk niet zien of het een pop en een man is. Antw :klopt ,MAAR………
    Er word gezegd dat je het aan het stippenpatroon kan zien op de borst, deze zou intensiever zijn bij de man en erzou meer ruimte tussen de stippen zitten.
    Mijn advies (bij twee wildkleuren),is dna.
    2
    Maar de verkoper zegt zeker te zijn dat het een koppel is. Antw: moet je hem/haar geloven???????
    3
    Alleen is het zo dat als de ene zanglijster op de grond wil gaan zitten de ander hem eigenlijk telkens weer direct weg jaagd. Antw : tja dat doen lijsters (erg territoriaal)
    En dat terwijl de voliere een oppervlak heeft van 6 x 3 meter.antw: maakt niks uit ze hebben vleugels en altijd bepaalde ontmoetings/strijdtoneel plaatsen naast het eigen territorium (denk aan voedertafel,water aanbod plek).
    4
    Mijn vraag is dan ook of ik hier misschien te maken heb met 2 mannen. Antw:Het zou kunnen maar hoeft niet,zowel mannen als poppen vechten met elkaar ongeacht geslacht van de tegenstander (buiten het en in het broedseizoen).
    5
    Aangezien ik ze pas 2 dagen heb, heb ik ze nog niet kunnen zien fluiten.
    Antw: dat ze nog niet fluiten is nog niet zo gek:
    A : het seizoen is er nog niet helemaal om te gaan zingen
    B:laat ze eerst eens wennen aan hun nieuwe omgeving en ze moeten hun persoonlijke territorium ook nog vaststellen(en zingen doe je als zanglijster zijnde als je jezelf wilt laten horen in de trant van Hé kijk mij en kijk eens wat een plekje ik hebt ,kom je een nestje maken,of kom in de buurt en ik zal je wat doen).
    6
    wie o wie kan het zeggen.
    Antw: ik denk niemand !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tipje:
    Als men zanglijsters wilt gaan houden ,doe dan altijd 1 wildkleur en 1 mutatievorm.
    Waarom??????????
    Omdat de mutaties zoals bruin etc geslachtsgebonden vererven.
    Met andere woorden men kan in één oog opslag zien in voliere welke van de ouders de man of de pop is, en men kan in het nest al gelijk zien aan de kleur van de jongen om welk geslacht het gaat.
    Toen ik zanglijsters had en kweekte,was ik altijd zo bezig (scheelde weer dna kosten),en ik was eigenlijk maar wat blij als ik de zanglijsters koppelde (ik hield ze dus altijd apart van elkaar) als ze vochten met elkaar,wist ik dat het goede en sterke karakter vogels waren.
    ik zag dit altijd als een "garantie"van gedreven vogels en dat deze dan ook met volle overgave hun kroost groot brachten ,want toen der tijd was er een stroming van "luie/onverdraagzame/niet goed voerende etc "onder de zanglijsters(mischin nu nog wel?????????).
    Wel in de gaten houdend dat de gevechten niet uit de hand liepen, echter gebeurde dit nooit omdat ik ze altijd (schijnbaar) op het juiste moment koppelde en omdat ik altijd 100% wist dat het man en pop waren (schrijf bewust man en pop waren want zoals bij alle "karaktervogels" wilt dit nog niet zeggen dat het een KOPPEL is.).
    Ook in de gaten houden,het ene jaar is het alles het andere jaar is het pet (ondanks dat er "niks"veranderd word aan huisvesting voeding etc etc etc).
    mvg

    Opmerking


    • #3
      W.k.

      Mooi uitgelegd vindt ik.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        dank u dank u,mischien ga ik het toch wel ooit eens leren????????????

        waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is jouw citroensijs avontuur gerard 6,
        vertel eens tot in hoeverre is dit gaande?
        mvg

        Opmerking


        • #5
          waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is jouw citroensijs avontuur gerard 6,
          vertel eens tot in hoeverre is dit gaande?
          mvg[/QUOTE]

          Met de citroensijsjes is het niets meer geworden helaas.
          Toen de voliere eenmaal klaar was heb ik mijn vrouw niet meer warm kunnen krijgen voor de citroensijs. Ik ben verder gaan kijken welke vogels mij nog meer boeiden en zo doende ben ik nu begonnen met een koppel baardmannetjes (erg mooi en lieve vogeltjes) en een koppel zanglijsters.
          Al met al dus zeer tevreden met een mooie voliere en een mooie uitdaging voor mij. Ik ben tenslotte nog maar net voor het derde jaar bezig.
          Maar ik hoop wel nog eens citroensijsjes te houden.
          Trouwens bedankt voor het antwoord op mijn vraag over de zanglijsters. Ik heb besloten toch maar dna onderzoek te laten doen dan heb ik in ieder geval zekerheid.
          Maar op het moment is de rust weder gekeerd en zitten ze zelfs bij elkaar in de buurt, zelfs bij naast elkaar. mvg
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6
            nou gelukkig is er weer vrede in het hok.
            zij zullen elkaar hebben afgetast en hun eigen territorium hebben vastgesteld.
            toch blijft het oppassen geblazen want net zoals bij vele andere vogeltjes kan de vlam zo in de pan slaan.
            veel succes toegewenst en dat je er maar veel mag kweken (en dat geldt voor de baardmannetjes ook natuurlijk).
            mvg

            Opmerking

            Working...
            X