Mededeling

Collapse
No announcement yet.

melanistische verschijnselen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • melanistische verschijnselen

    Sommige kolibries en loris zijn zeer gevoelig voor het zwart worden van de pluimen meestal door het verstrekken van de verkeerde voeding.
    Zelf heb ik van dit verschijnsel nog geen last gehad.
    Onlangs heb ik een koppel aangeschaft die dit verschijnsel wel toont, de pop matig en de man in zware vorm.
    Ook de algemene kwaliteit van het pluimenkleed is naar mijn normen ondermaats. De vleugelpennen breken, vergelijkbaar met een uitgebloeide bloemtak.
    Persoonlijk verstrek ik een voer met een laag eiwitpercentage en met een zeer goed aminozurenpatroon.
    Door het dagelijks verstrekken van voldoende vogelmuur en vit k heb ik van dit euvel nog nooit last gehad.
    Waarschijnlijk zorgt chlorofyl en de aanwezigheid van natuurlijke vit k in vogelmuur ervoor dat dit euvel niet verschijnt.
    Dit is mijn mening omdat ik een soort bezit waar het algemeen van bekend is dat bij het niet verstrekken van vogelmuur er zich op zeer korte tijd kleurveranderingen voordoen.
    Eerstvolgende dagen zal ik een diagnose laten stellen en onderzoek laten doen naar oorzaak en behandelingswijze en zal na resultaat hierover ook berichten.
    Heeft iemand op dit forum in tussentijd een wetenschappelijke verklaring of beter nog ervaring met dit fenomeen en tips om dit op te lossen dan hoor ik het graag.

    vriendelijke groeten

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Dit dacht ik ook en dit zou een reden kunnen zijn alhoewel dat het basisvoer dat deze vogels gekregen hebben van zeer hoge kwaliteit was.
      De enige misstap die de vorige eigenaars naar mijn gevoel begaan hebben is het alsmaar verhogen van de hoeveelheid stuifmeelpollen ( eiwitten) omdat de vogels niet tot kweken overgingen.
      Ook werd er geen vers onkruid verstrekt; dit samen met een verkeerde eiwit- koolhydraten- vet balans kan de oorzaak zijn alhoewel ik vermoed dat er nog andere oorzaken mogelijk zijn die de vorming van zwarte veren veroorzaken.

      Opmerking

      Working...
      X