Mededeling

Collapse
No announcement yet.

zaadetende Japanse Nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • zaadetende Japanse Nachtegalen

    Mijn japanse nachtegalen delen hun voliere met zaadeters zoals putters en het valt me op dat ze op het moment veel zaad mee eten, ik heb ze zelfs grit zien eten.

    Is dit een normaal verschijnsel bij Japanse Nachtegalen in de winter? Ik heb ze sinds afgelopen zomer en ik heb sterk het idee dat ze van de zomer duidelijk minder zaad aten. En kan het verder veel kwaad als ze veel zaad snoepen?
    Make birds not war.

  • #2
    Uiteraard krijgen ze ook gewoon universeel en wat fruit en wat meelwormpjes (wat ze ook gewoon eten).
    Ik heb trouwens ook gezien dat ze gekiemd zaad naar binnen werken maar dit zal er uiteraard ook bijhoren. Ze zullen zelf wel het beste weten wat ze nodig hebben uiteraad ?...
    Bij zaadeters is het een bekend verschijnsel dat ze de lekkerste zaadjes er tussen uit pikken of dat ze te veel groenvoer eten. Dus waarom zou een japanse nachtegaal niet de slechte gewoonte ontwikkelen om (te) veel zaad te eten?
    Maar goed, ik vertrouw er maar op dat het geen kwaad kan.

    Welk universeel geven jullie je nachtegalen? Ik geef ze de uni pate van Orlux, ik ben hier eigenlijk wel tevreden over. Wat zijn jullie ervaringen?
    Make birds not war.

    Opmerking


    • #3
      @wk ik heb me dit verhaal ook ooit door een vogelarts laten vertellen. Of het
      DE/EEN waarheid is weet ikzelf ook niet. Dit is uiteraard moeilijk na te gaan of te bewijzen.
      Wel werd er mij bijgemeld, (en dat heb ik intussen al meermaals gehoord), dat vi eters, in dit geval de nachtegaal, die enkele en alleen op een zaadmengsel zouden MOETEN leven, na enige tijd een verstopping krijgen met de dood als gevolg. Dit louter en alleen omdat ze hun zaden niet pellen.
      Dus deze vogels dienen als basis altijd over een goed universeel te beschikken.

      Opmerking


      • #4
        zou zaad opnemen bij vi vogels dezelfde neven funktie vervullen van opnemen van steentjes als bij zaadeters.
        namelijk de (neven)funktie schraapen van voedsel en bewerken van/in de ingewanden bij de vogels.
        Zou kunnen natuurlijk, misschien is dit wel goed voor hun darmperistaltiek. Maar ik denk niet dat we alle v/i eters over een kam kunnen scheren. Ik heb ook een tijd brilvogels gehad en die heb ik nooit een zaadje zien eten of grit op zien nemen (misschien deden ze het wel stiekem).
        Ik denk dat de Japanse nachtegalen misschien wat meer omnivoor zijn zoals ook spreeuwachtigen kunnen zijn en gewoon eten wat voorhanden is.
        Het kan ook zijn dat ze hun dieet wat aanpassen aan het seizoen zoals onze inlandse vogels. Heggemussen en mezen schakelen in de winter ook over op zaad, hoewel dit noodgedwongen is natuurlijk. Bij mij hebben ze wat meer keus, alleen geef ik ze wel veel minder levend voer in deze tijd van het jaar. Wat ook mogelijk is dat de zaadjes de functie overnemen van de harde citinepantsers van de insekten en dat die citinepantsers dus een positieve werken hebben voor de darmwerking? Zoals wij mensen vezels moeten hebben voor een goede ontlasting. Natuurlijk kan alleen zaad nooit voor langere tijd een goede voeding zijn voor Japanse nachtegalen, daar is hun spijsvertering niet op gebouwd.

        de gedachte is: als er heel zaad (dus schil/dop/pel en vruchtvlees/zaad zonder deze eerst te kraken)word ingeslikt gaat deze langs de wand ,die een irritatie opwekt,als gevolg daarvan word er door het orgaan extra slijmvlies/laag geproduceerd,in de slijmlaag zitten/komen dan de "verkeerde" bacterieen/schimmels en dan word overcapaciteit van slijm (incl schadelijke stoffen) afgevoerd via de ontlasting.
        ikzelf denk dat dit wel eens DE/EEN waarheid zou kunnen zijn,WAT DENKT U.
        ben benieuwd?????????????
        Tsja da's ook mogelijk maar dat zou betekenen dat ze ziek zijn? Of begrijp ik het dan verkeerd? Voor zover ik kan beoordelen zijn ze in goede gezondheid.

        Mijn jappen eten trouwens niet alleen ongepeld zaad. In het zaadmengsel zitten ook wat zonnepitten en die kraken ze wel door ze op iets hards te tikken en verder met hun snaveltje te kraken. Of ze pikken het van de medebewonende zaadeters zoals de putters af terwijl die het proberen op te eten, zo slim zij ze wel.

        Orlux is geloof ik een belgisch merk. Unipate van orlux is een speciaalvoer voor nachtegalen en bevat een laag ijzergehalte < 100 ppm.
        Ze eten het goed (naast het zaad ) dus het zit wel goed verder.

        Nog even wat over de voeding: Ik was laatst op een vogelbeurs waar overigens veel japanse nachtegalen werden aangeboden en het viel mij op dat sommigen heel veel geel hadden in hun bevedering. Dus niet alleen het oranjegele befje op de keel maar ook veel geel op de flanken.
        Kan dit het effect zijn van extra kleurstoffen in de voeding of zit er gewoon verschil in (ondersoorten)? Of zijn die van mij een beetje flets?
        Make birds not war.

        Opmerking


        • #5
          Denk dat je ook verschil moet maken tussen diverse vogelsoorten.
          Sommige soorten schakelen 's winters over op zaden en anderen(tropen) eten altijd vruchten/insecten.
          De eerste zullen een aanpassing hebben voor de overschakeling. De laatsten zullen veelal wat meer moeite hebben met zaad en het voor andere doelen zoals je aangeeft gebruiken. Al hebben volgens mij zachtsnavelen een "scherper" verteringskanaal

          Opmerking


          • #6
            Yup, dat dacht.

            Opmerking


            • #7
              Het is net als bij jou wk, jaren en jaren van lezen etc. Weet dus niet waar ik die info precies weg heb.

              Opmerking


              • #8
                galen die zaad eten

                Mijn nachtegalen eten s'winters ook wel mee uit het sijzenzaad, heb niet het idee dat ze er last van hebben, althans tot op heden nog niet. En ook dan nemen ze wel vogelgrit.

                Opmerking

                Working...
                X