PDA

Bekijk Volledige Versie : Draadkooien

barmsijscabaret
03-01-2008, 11:24
Naar aanleiding van enkele reacties in het topic "levensverwachting te kort".

In volgende link vindt u enkele foto's van draadkooien:

http://www.zebravinken.be/forum/viewtopic.php?t=4453

Persoonlijk was ik nieuwsgierig naar deze draadkooien, maar aan de hand van deze foto's vind ik het maar niks. Op de foto van de eerste draadkooi vind ik het mannetje een zeer onnatuurlijke houding aannemen met z'n linkerpoot. Er hangt tamelijk wat mest aan de bodem en de omgebogen pinnetjes lijken me nu niet echt veilig.

mvg

Ben86
03-01-2008, 18:02
ik kan de foto's niet zien je moet je eerst inloggen.

misschien kun je de foto's hierheen kopieëren?

mvg Ben

L. Walraevens
03-01-2008, 22:27
Een ander voorbeeld, maar wel van dezelfde kweker:

http://i133.photobucket.com/albums/q58/Walraevens/draadkooien.jpg

barmsijscabaret
04-01-2008, 11:42
Ik ben er zo niet voor om zomaar foto's te kopieëren.

Maar de foto's die op deze site staan zien er niet zo steriel uit als de foto's van L. Walraevens.

Inderdaad, plastic nestkastjes zijn zeer dieronvriendelijk voor bloedluis.

marcellevers
04-01-2008, 19:29
Inderdaad, plastic nestkastjes zijn zeer dieronvriendelijk voor bloedluis.

ja somige mensen doen zo vreed en dieronvriendelijk tegen de bloedluisen en er zijn mensen die vogels houden om hun bloedluis te kweken:D

Ton Koek
04-01-2008, 19:39
De houten lat maakt het meteen wat "leuker" om te zien, vind ik. Zit er ook een bodemplaat tussen de verdiepeingen?

Hans de Vries
04-01-2008, 21:31
Hoewel ik niets met draadkooien heb, moet ik toch erkennen dat die batterij draadkooien er erg netjes uitziet.....en met die nestkasten is ook niets mis mee. Zebravinken en Jap.meeuwen hebben trouwens sowieso al weinig last van bloedluis.

Animal
05-01-2008, 11:27
Misschien is het voordeel van een plastic nestkastje dan wel dat er geen bloedluis zal zijn ,maar door vocht en condens wat niet weg kan zal het nestje erg nat zijn en waarschijnlijk flink gaan schimmelen.
Lijkt me ook niet erg gezond.
Ook lijkt het me voor de vogels wel prettig als ze zelf hun nest mogen bouwen/vullen ,en dat is in deze situatie ook niet gebeurd ,zo te zien.

Animal
05-01-2008, 11:30
Maar de foto's die op deze site staan zien er niet zo steriel uit als de foto's van L. Walraevens.

Steriel ,dat is de juiste benaming.
Moet de hobbyist zijn vogels dan onder laboratorium omstandigheden gaan kweken ???
Dus toch ,,alleen het resultaat telt !.

L. Walraevens
05-01-2008, 18:48
Het zijn niet mijn draadkooien, maar van een collegakweker.

@Ton: er zit zeker een bodemplaat tussen de twee etages, eentje van gaas :D.

@Animal: vocht, condens en daardoor schimmel? Er zijn gaatjes in de bodems geboord, dus...

Birdfarm
05-01-2008, 19:11
er zit zeker een bodemplaat tussen de twee etages, eentje van gaas
Ik kan er nog steeds niet een positieve draai aangeven!

Greetzzz

Zwartkopje
05-01-2008, 20:24
Misschien voor velen verheldering: de kistkooien, zoals wij broedkooien maken, zijn typisch europees. In Azië en de VS etc zijn gewoonlijk dergelijke draadkooien. Er tegen zijn heeft dus misschien ook iets te maken met conservatisme???:santa:

Hans de Vries
05-01-2008, 23:49
Misschien is het voordeel van een plastic nestkastje dan wel dat er geen bloedluis zal zijn ,maar door vocht en condens wat niet weg kan zal het nestje erg nat zijn en waarschijnlijk flink gaan schimmelen.
Lijkt me ook niet erg gezond.
Ook lijkt het me voor de vogels wel prettig als ze zelf hun nest mogen bouwen/vullen ,en dat is in deze situatie ook niet gebeurd ,zo te zien.

Als de nesten nat zijn heeft dat te maken met de vochtigheid van de mest van de jongen. Hoe droger de mest, hoe gezonder de jongen. En is een nest al wat vochtig dan kun je toch snel even een nieuw geven?
En wat betreft de nestbouw op zich, veel kwekers vormen vaak het nest even voor met b.v. cocosvezel en de vogels bouwen het zelf af, toch niet onprettig?

Animal
06-01-2008, 11:44
Misschien voor velen verheldering: de kistkooien, zoals wij broedkooien maken, zijn typisch europees. In Azië en de VS etc zijn gewoonlijk dergelijke draadkooien. Er tegen zijn heeft dus misschien ook iets te maken met conservatisme???:santa:

Wat een onzin.
Dus alles uit de vs en azie is goed ,of beter dan bij ons. ??

Ben86
06-01-2008, 11:52
Wat een onzin.

haha nee dit is lekker nuttige en toevoegende informatie ;)

en die kunststof nesten zie ik ook niet zitten hout heeft als eigenschap vocht optenemen zodat het uiteindelijk buiten het nestblok terecht komt en als vocht eerst helemaal naar het onderste paar gaatjes moet lekken is het ongeveer het hele nest doorgelopen. oftewel het hele kastje met nest moet wel nat zijn. ik kan me er meer in vinden als er ook aan de boven kant een paar gaatjes zitten.

mvg Ben

Zwartkopje
06-01-2008, 14:33
Wat een onzin.

Wat een domme reactie!
Ik zeg nergens dat het goed of slecht is, alleen dat de visie dat kistkooien goed zijn mogelijk beïnvloed is door wat we gewend zijn.
Conservatisme dus.

Animal
06-01-2008, 16:02
Een normaal mens neemt kooien waar hij zelf van vind dat ze goed zijn .
Kooien die hij zelf mooi vind.
Kooien die hij eventueel zelf kan maken.
Kooien waarvan hij zelf vind dat ze goed voor de vogels zijn (dat zouw het eerste argument moeten zijn)
Die draadkooien uit de vs worden waarschijnlijk gebruikt in de commerciele fokkerijen en commerciele (hobby) kwekers gaan daar ook graag op over vanwege de prijs en het weinig werk wat je er mee hebt ,want verder wordt er niet gekeken.

Zwartkopje
06-01-2008, 16:15
Veronderstellingen die niet kloppen. Hoort inderdaad bij het niet verder kijken dan je neus lang is.
Lijkt dus erg op conservatisme.:(

Animal
07-01-2008, 12:33
Veronderstellingen die niet kloppen. Hoort inderdaad bij het niet verder kijken dan je neus lang is.
Lijkt dus erg op conservatisme.:(

Ja je kunt natuurlijk vanalles verzinnen om dier onvriendelijke kooien goed te praten.
Of probeer je je eigen geweten zo te sussen.
Zo op de mannier van,,als een ander het doet ,kan ik het ook wel doen.

L. Walraevens
07-01-2008, 13:17
Een normaal mens neemt kooien waar hij zelf van vind dat ze goed zijn .
Kooien die hij zelf mooi vind.
Kooien die hij eventueel zelf kan maken.
Kooien waarvan hij zelf vind dat ze goed voor de vogels zijn (dat zouw het eerste argument moeten zijn)
Die draadkooien uit de vs worden waarschijnlijk gebruikt in de commerciele fokkerijen en commerciele (hobby) kwekers gaan daar ook graag op over vanwege de prijs en het weinig werk wat je er mee hebt ,want verder wordt er niet gekeken.

Deze bovenste beste man kan blijkbaar niet te best lezen, de voordelen van 100% draadkooien zijn op de vorige pagina's van dit topic al beschreven.
Ik -als normaal denkend mens- neem dus kooien waarvan ik vin dat ze goed zijn.
Dus mooie kooien zijn houten kistkooien? :confused: :huh Die opzwellen bij watergespat, die gaan schimmelen, waar rode bloedluis vrij spel krijgt, nog meer fraais nodig? Of houden we vogels omdat we bloedluis zo'n leuke beestjes vinden?
Ik kan draadkooien zelf maken, dus wat houdt er steek? Draadkooien hebben alleen maar voordelen tegenover de conventionele houten kistkooien.
Maar waarom posten we hier eigenlijk nog zaken als er één persoon -die zich opwerpt als de Vogelmecenas- is die het niet begrijpen wíl of niet begrijpen kàn!!
Graag kreeg ik dan ook een foto te zien van de Vogelmecenas zijn kooien cq kweekruimte :D.

barmsijscabaret
07-01-2008, 14:01
Helaas woon ik ook in zo’n kooi van beton, kunststof, glas … e.d.

Waar is die goede oude tijd van nestjes maken van bladeren, schuilen in kille grotten…

marcellevers
07-01-2008, 18:09
Ja je kunt natuurlijk vanalles verzinnen om dier onvriendelijke kooien goed te praten.
Of probeer je je eigen geweten zo te sussen.
Zo op de mannier van,,als een ander het doet ,kan ik het ook wel doen.

ze zijn niet mooi voor het oog maar dier onvriendelijk vind ik ze niet

maar jij die bent wel een goeie voor de Greenpeace of de vogelbescherming alles wat jij vind of doet is goed en wat ander al jaren doet (met succes)deugt niet

of zo als wij zeggen in twente wat een boer niet kent eet hij niet:D

L. Walraevens
07-01-2008, 18:24
@Marcel: zoiets noemt men kortzichtigheid, enggeestig, conservatief en kleinburgerlijk :D :D :D.

Animal
07-01-2008, 18:52
@Marcel: zoiets noemt men kortzichtigheid, enggeestig, conservatief en kleinburgerlijk :D :D :D.

Is toch wel erg hoe hier enkele vogelliefhebbers zich aangevallen voelen en zich gaan verdedigen als er iemand het niet eens is met hun gebruikte broedkooien.
Dat zegt meer over jullie dan over mij.
En er zijn ook diverse mensen hier het met mij eens ,maar die zeggen liever niks.
Ik kom gewoon voor mijn mening uit ,en daar is helemaal niks mis mee.
Daar is een forum ook voor bedoeld.

L. Walraevens
07-01-2008, 19:07
@Animal: ik wacht nog steeds op de foto van jouw broedkooien en jouw vogelverblijf. Of las je over die vraag heen omdat het niet in jouw afzeikstraatje past?

Charly
07-01-2008, 21:06
Even een reactie op het gebruik van draadkooien. Eerst en vooral denk ik dat iedere vogelliefhebber het beste voor heeft met zijn vogels en daar ook naar handelt.
Draadkooien zijn vooral ontstaan in Azië en Australië en wel met een reden. De draadkooien hangen daar meestal anderhalve meter boven de grond onder een soort van afdak, dit wordt gedaan om de vogels te beschermen tegen roofdieren meer bepaald slangen.
Dit heb ik meermaals zelf gezien tijdens mijn bezoeken aan desbetreffende kwekers. Deze manier van vogels houden is meermaals gekopieerd geworden door verschillende liefhebbers maar ook door de meeste vooraanstaande vogelparken en dit dan meestal om kromsnavels te huisvesten ( Loro parque Tenerife, kweekcentrum Walsrode).
Over het nut en efficiëntie van deze kooien hoeft niet getwijfeld te worden, het is de meest hygiënische en verantwoorde manier om vogels te houden.
Voor koloniekwekers is het inderdaad een positieve stimulans om op deze manier te huisvesten.
En op het gebied van diervriendelijk te zijn hoeven deze kooien niet onder te doen voor de gebruikelijke kistkooien. Maar... het gebruik van deze draadkooien ( maar ook de gewone kistkooien) moet goed gebeuren.
Dit wil zeggen de kooien moeten groot genoeg zijn voor de vogelsoort die er in gehuisvest wordt.
Bij lorikwekers wordt deze manier van huisvesten veel in gebruik genomen. Deze kooien worden gebruikt als buitenvlucht aansluitend op het nachthok, de kooien hangen en zijn overdekt, bij de meeste is hier ook een sproeiinstallatie boven gemonteerd.
Deze kooien zijn uitermate geschikt om deze natuurlijk aan te kleden door takken, bloemen en onkruiden aan het gaas te bevestigingen.
Natuurlijk moeten deze kooien ook regelmatig schoongemaakt worden, nu zijn niet alle soorten zo'n vuilaards als mijn loris, maar bij mij wordt dit dagelijks gedaan, heel simpel de onderkant is een los deel en dit wordt vervangen door hetgeen ik er de dag ervoor uitgehaald en schoongemaakt heb.

Voor mijn kleine loris gebruik ik de zogenaamde kistkooien, zelf vervaardigd uit aluminium en trespa, maar ook met draadbodem die op dezelfde manier schoongemaakt wordt. Deze kweekkooien kan je wel stapelen omdat deze aan alle kanten uitgezonderd de voorkant dicht zijn.
Waar ik persoonlijk niet mee kan akkoord gaan is het stapelen van draadkooien zonder bodem.
Ook heb ik persoonlijk een andere mening over de afmetingen van een kooi.
In Duitsland hebben ze voor iedere soort- groep vogels, standaardrichtlijnen over huisvesten, voeding, temp, enz.( Bundesministerium für Ernährung, Landwirtschaft und Forsten ) die moeten gevolgd worden en ook door de meeste liefhebbers gevolgd worden. Mijn insziens is daar een mentaliteitswijziging voor
nodig en dit gebeurt niet van vandaag op morgen.
Mijn kooien zijn met deze regels in orde en hebben als afmetingen (voor loris van 15 tot 19cm) 150cm lang- 75cm breed en 75 cm hoog.
Voor loris boven de 20 cm wordt 2m lang- 1m breed en 1 m hoog vooropgesteld.

Conclusie, tegenover het gebruik van draadkooien rekeninghoudend met alle facetten sta ik positief.

Animal
08-01-2008, 15:12
@Animal: ik wacht nog steeds op de foto van jouw broedkooien en jouw vogelverblijf. Of las je over die vraag heen omdat het niet in jouw afzeikstraatje past?

De foto van de rijstvogel is een foto van een van mijn vogels in zijn kooi.
Had je ook zelf kunnen verzinnen.

naruch
08-01-2008, 17:16
De foto van de rijstvogel is een foto van een van mijn vogels in zijn kooi.
Had je ook zelf kunnen verzinnen.

is dat zo'n kleine vitrinekooi :p

nee geintje, maar het kan aan mijn ogen liggen maar ik kan niet zoveel zien op zo'n klein fototje, aangezien dat je hobby's computer en foto-video is moet dat toch wel beter kunnen.

Animal
08-01-2008, 17:39
Er zitten nu wel meer vogels in de kooi.
Hij is 240 lang en 240 hoog ,en 125 diep.

HansvdWeerdhof
08-01-2008, 18:44
appels en peren.

een vogelhouder heeft op een ruimte van 2,5meter bij 1,25meter 1 voliere en kweekt "niks"
en kweker zet op dezelfde ruimte een blok kooien neer (10-25 broedkooien) en kweekt jongen.

Wat de ene niet wil hoeft de ander niet opgedrongen te worden, bovendien is het erg gemakkelijk om op een afstandje (en anoniem) kritiek te gaan leveren op iets wat jij nooit zult doen.
Ieder het zijne.

Animal
08-01-2008, 20:56
appels en peren.

een vogelhouder heeft op een ruimte van 2,5meter bij 1,25meter 1 voliere en kweekt "niks"
en kweker zet op dezelfde ruimte een blok kooien neer (10-25 broedkooien) en kweekt jongen.

Wat de ene niet wil hoeft de ander niet opgedrongen te worden, bovendien is het erg gemakkelijk om op een afstandje (en anoniem) kritiek te gaan leveren op iets wat jij nooit zult doen.
Ieder het zijne.

Even iets corrigeren.
Ik heb niks tegen broedkooien ,mits ze groot genoeg zijn ,en geen bodems van draad hebben.
En als ik behoefte zouw hebben om bepaalde soorten te kweken die het in de volliere niet doen ,zouw ik ook vast broedkooien gebruiken ,maar wel zo groot mogelijk ,en geen draad kooien.

Hans de Vries
08-01-2008, 21:53
Citaat
Even iets corrigeren.
Ik heb niks tegen broedkooien ,mits ze groot genoeg zijn ,en geen bodems van draad hebben.
En als ik behoefte zouw hebben om bepaalde soorten te kweken die het in de volliere niet doen ,zouw ik ook vast broedkooien gebruiken ,maar wel zo groot mogelijk ,en geen draad kooien.

Dat is een loffelijk streven van jouw, Animal. Maar als een ander draadkooien of wat voor kooien dan ook wil gebruiken is dat zijn zaak, het is zijn hobby.
Ik vind trouwens dat alles hierover zo langzamerhand nu wel gezegd is...

Michael1
03-04-2008, 11:30
draadkooien zijn op zich beter tegen ziektes en properder, draadkooien zijn plaatsbesparend.
Er blijft geen vuil en uitwerpselen achter in de kooi (dewelke meestal een probleem geven en broedaard zijn van ziektes)
Er is heel veel licht in de gehele kooi, de draad maakt dat de vogels zich minder opgesloten voelen, de plastic nestkastjes worden veel gebruikt bij zebravinkenkwekers, sommigen willen zelfs niet wonen in andere nestkastjes. De badhuisjes zijn meestal zelfs een must, sommige zebravinken willen licht in hun nestkastjes, dus hiermee is dit opgelost, in hout kunnen ziektes kruipen en ongediertje (hout is poreus) als je hout wast dan dringt er veel binnen, eigenlijk duwt het water de microben naar binnen dieper het hout in, op plastic wrijf je het eraf.
Nog een voordeel van draadkooien, vermits al het vuil,afval... door het gaas naar beneden valt, valt het op de grond, dit maakt dat als je een grote plastik onder je kooien legt dat je mits een beetje borstelwerk en het uit de weg trekken van de plastik en erna een nieuwe plastik legt je maximaal 15 minuten bezig bent met je kuisen en je veel meer tijd kan besteden aan de verzorging van je vogels, de breedte van een kooi hoeft niet noodzakelijk breed te zijn, zolang hij maar lang is, dit is zo bij deze draadkooien, wij met gewone kweekkooien hebben geen lange kooien maar brede, waarom, heel simpel, als we lange kooien gebruiken dan kan er achterin geen licht aan, dus wij hebben kooien van 40 hoog en 50 breed bvb , deze draadkooien zijn 30 hoog 30 breed en 80 die^p, compleet voorzien van licht, geen vuil, geen uitwerpselen en geen bloedluis of dergelijke die zich kan verstoppen in gaten en kieren en spleten in het hout.
Ikzelf heb ook geen draadkooien maar ben er hoe langer hoe meer overtuigd van geraakt dat draadkooien idd beter zijn voor je vogels en voor je kweekresultaten.

Zelf heb ik ook geen plastik kweekbakjes of badhuisjes als nestkast, ik gebruik dan weer tralienestkastjes, hoewel ik hier ook problemen mee ondervind.

wilbert
03-04-2008, 18:56
Nou nu zal ik ook nog eens wat zeggen:D .
Het gebruik van draadkooien is dus hygiënisch, Maar niet diervriendelijk...
Ten eerste, de vogels hebben nergens bescherming, kunnen niet lekker
wegkruipen. Ten tweede de vogels die in de onderste kooien zitten die
worden onder gepoept door de andere vogels, ziekten worden dus snel
versprijd:hmmmm. Over de nesten gesproken: ik zie ook liever houten, dan
maar een keer nieuwe kopen, je moet er toch wat voor over hebben!!!!
Ik vind die draadkooien ook commercieel. Het gaat niet meer om de vogels,
jah in zekere zin wel, maar dan om het geld van de jongen vogels! En als je
een goed geschilderde kooi hebt zonder naden en kieren, dan komt er niet
zomaar bloedluis in, en dan is het nog makkelijk te bestrijden in zo'n kooi.
Middeltjes genoeg(zullen we het er maar niet over hebben of ze werken)
En als iemand nog wil weten hoe ik de kooien heb...:confused:
www.vogelsenvoliere.tk

Mvg Wilbert :wave:

marcellevers
04-04-2008, 06:04
Ten tweede de vogels die in de onderste kooien zitten die
worden onder gepoept door de andere vogels, ziekten worden dus snel
versprijd:hmmmm. :

wilbert bij draadkooien doen ze per verdieping een plank tussen waar een krant op word gelegt zo dat je besmeting voorkomt.

En als je een goed geschilderde kooi hebt zonder naden en kieren, dan komt er niet zomaar bloedluis in, en dan is het nog makkelijk te bestrijden in zo'n kooi.
Middeltjes genoeg(zullen we het er maar niet over hebben of ze werken)

bloedluis is niet makkelijk te bestijden en dan kan je kooi naadloos wezen maar er zijn altijd naden in een vogel verblijf.

naruch
04-04-2008, 09:37
ik heb foto's gezien van een spaanse kweker met draadkooien, deze had de kooien voorzien van groen rondom, prachtig om te zien en de vogels konden rond kijken aan alle kanten, ik weet nu zeker wat mijn kooien worden, als ik weer eens nieuwe kooien nodig heb over een tijd, ik hoop dan wel dat ze de grotere maten hier dan ook hebben, want de maten wat ze hier hebben vindt ik te klein voor ec-vogels.

ik heb tot nu toe alleen voordelen kunnen vinden over de zogenaamde draadkooien, en als je ze met groen aankleed zinj de beter voor de vogels dan de kistkooien die wij gebruiken.

helaas heb ik de foto's niet meer.

Michael1
04-04-2008, 10:11
draadkooien zijn makkelijk te maken je neemt een rij frontjes en boven en onder een houten lat en van daaruit vertrekken met stevige draad en alles aan elkaar doen dmv kolsorneerbandjes

Birdfarm
04-04-2008, 18:38
er zit zeker een bodemplaat tussen de twee etages, eentje van gaas :D.

Dit stuit mij dus nog steeds voor de borst.

er zit inderdaad een bodem van gaas in, maar daar onder een lade zoals in iedere broedkooi.( tenminste de kooien die ik bedoel)

Zo zou het moeten zijn idd.

wilbert bij draadkooien doen ze per verdieping een plank tussen waar een krant op word gelegt zo dat je besmeting voorkomt.

Ofzo dus!

Greetzzz

naruch
04-04-2008, 19:32
heb de foto's toch gevonden deze draadkooien zijn ongeveer 20 jaar oud.

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/draadkooi3.jpg

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/draadkooi2.jpg

dit zijn nieuwe, denkelijk voor kanaries zo te zien.

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/stellagedraadkooi.jpg

ik heb de naam van degene waar de foto's zijn erdoor gezet, weet niet of ik ze mocht gebruiken.(hij woont namelijk in spanje)

zoals de laatste foto zou ik ze wel willen hebben maar dan 120cm bij 50 cm bij 50 cm, en dan 4 op een rij.

koene
05-04-2008, 22:09
@Animal: Wat is er dieronvriendelijk aan draadkooien? Wat precies?

Animal
08-04-2008, 20:11
@Animal: Wat is er dieronvriendelijk aan draadkooien? Wat precies?

Alle vogels scharrelen ook wel eens graag over de grond om wat te eten te zoeken. Zelfs parkieten doen dat.
Dat kan niet in een kooi met een draad bodem .Als je dat niet snapt moet je je vogels eens beter observeren ,maar dan moeten ze wel in een normale kooi zitten.
Dat zouw je zelf ook kunnen verzinnen.
Het enige argument wat speelt om draadkooien goed te praten is de kosten ,het gemakkelijk schoonmaken ,en de eenvoud.
En dat is er alleen maar voor bedoeld om meer rendenment uit de vogels te halen. Meer jongen met minder moeite ,dus gewoon meer geld.

koene
08-04-2008, 20:43
Alle vogels scharrelen ook wel eens graag over de grond om wat te eten te zoeken.
Dat kan niet in een kooi met een draad bodem .Als je dat niet snapt moet je je vogels eens beter observeren ,maar dan moeten ze wel in een normale kooi zitten.
Dat zou je zelf ook kunnen verzinnen.
Het enige argument wat speelt om draadkooien goed te praten is de kosten ,het gemakkelijk schoonmaken ,en de eenvoud.
En dat is er alleen maar voor bedoeld om meer rendenment uit de vogels te halen. Meer jongen met minder moeite ,dus gewoon meer geld.
In de zomer zit alles in een buitenvolière, enkel tijdens de rust zitten mijn prachtvinken in een draadkooi...
en ja ik heb geobserveerd en daar over nagedacht
en ja ze krijgen daarbij ook de kans om effe te scharrelen ;)

Ik vraag ook een mening om een andere visie te snappen en iets bij te leren, ik vraag geen verwijten dat ik het niet wil/zou snappen. De meeste liefhebbers doen nog altijd om goed te doen en daar heeft rendement, geld en andere niks mee te maken. Laat ieder in z'n waarde met z'n werkwijze... Danku

http://i8.photobucket.com/albums/a35/koeneggermont/draadkooi.jpg
Dit is een draadkooi van 150x90x70 op mijn hok. De aardebruine schaal voor het deurtje is gevuld met schelpenzand, oestergrit, steentjes, soms wat aarde, enzovoort. Deze is zo geplaatst dat daar weinig (geen is onmogelijk) ontlasting op valt en telkens ik daar een verse laag aanbreng zijn de vogels daar inderdaad als de kippen bij om te scharrelen. De vuiligheid valt verder door de draad, net zoals de meeste ontlasting. Let erop dat de ontlasting die wel blijft plakken snel opdroogd en geregeld wordt afgeschraapt, zodat er geen vochtige meststapels ontstaan!

Ik denk er aan om deze zomer toch de vlucht als kweekkooi te gebruiken, maar dan met 1 koppel cubavinkjes erin (mochten deze voor problemen zorgen in de gemeenschappelijke volière).

Birdfarm
08-04-2008, 21:45
[QUOTE=Birdfarm;23544]Dit stuit mij dus nog steeds voor de borst.

Ik vraag me af of dat daar het geval is...
maar zoals de foto's op de eerste pagina er staan..
dat vind ik commercieel.

Wilbert wat ik bedoel is dat dhr. Walraevens tussen zijn draadkooien geen bodemplaat gebruikt en dat blijkbaar nog grappig vind ook getuige zijn 'grijns' emoticon. Dat vogels elkaar dan kunnen bevuilen en erger nog, elkaar kunnen besmetten is voor hem klaarblijkelijk geen probleem.

Origineel gepost door L. Walraevens
er zit zeker een bodemplaat tussen de twee etages, eentje van gaas .

Verder heb ik met de draadkooien geen probleem en het kan zelfs voor sommige soorten vogels een voordeel geven.

Greetzzz

barmsijscabaret
09-04-2008, 09:40
[QUOTE=wilbert;23587]

Wilbert wat ik bedoel is dat dhr. Walraevens tussen zijn draadkooien geen bodemplaat gebruikt en dat blijkbaar nog grappig vind ook getuige zijn 'grijns' emoticon. Dat vogels elkaar dan kunnen bevuilen en erger nog, elkaar kunnen besmetten is voor hem klaarblijkelijk geen probleem.

Wat ik al gezien heb is dat je gewoon een krant bovenop de kooi legt. Dan valt de mest van de kooi er net boven op de krant. Je hebt dan geen bodemplaat nodig. Misschien bedoelde hij dit?

Henk3
10-04-2008, 09:07
Animal, ik denk dat je zelf je hobby uitoefend op een vogelvriendelijke manier. Daar is niks mis mee. Iemand anders kan zijn hobby heel anders beleven en daar is in principe ook niks mis mee.

Dat jij van je hart geen moordkuiltje maakt is ook prima. En zaken aan de orde stellen die volgens jou beter kunnen of beter niet kunnen is ook prima.

Echter jij doet dit op een manier die niet opbouwend is maar je levert alleen kritiek en veroordeeld daarbij ook. Dat zou anders kunnen denk ik.

Je kan ook zeggen dat jij het op deze manier niet zou doen, dat je het niet mooi vind e.d. En daarbij zou je dan aan kunnen geven hoe het dan wel zou moeten en misschien hoe jij het dan doet.
Dan kom je anders over dan dat je overal maar tegenaan zit te schoppen.
Daar kom je niet verder mee dan dat zo'n topic op den duur een onvriendelijk karakter zal gaan krijgen en dus oninteressant voor de bezoeker.

Animal
10-04-2008, 13:43
Er is hier iemand die mijn naam zelf weer heeft aangehaald .,,ik was heel dat draadkooien topic al weer vergeten.
Maar als mijn naam wordt vermeld dan kan ik toch wel even vermelden wat ik er van vind.

Als je je vogels op een natuurlijke mannier wilt houden ,,en ik dacht dat iedere vogelliefhebber dat zouw willen,,dan laat je die beestjes ook over de vloer van hun kooi rondscharrelen. Dat doen zowel de oude als de erg jonge vogels graag. Maar door een gaas of tralie of kranten bodem kan de vogel iets heel natuurlijks niet doen. Dit is nooit goed te praten ,en al de argumenten van jullie hebben alleen maar met geld ,of te veel werk te maken.

Weinig echte vogelliefhebbers hier.

barmsijscabaret
10-04-2008, 15:44
Dat kwartels, kippen, fazanten e.d. over de bodem scharrelen is volkomen natuurlijk. Dat sommige andere vogels dit doen is veel minder voor de hand liggend.

Kijk maar eens rond in je eigen tuin (als je er één hebt natuurlijk). Geef de vogels eens de keuze tussen voer opgehangen in een boom, in een voederhuisje of op de grond. Merel, heggemus, huismus, roodborst, groene specht zullen sneller op de grond hun voedsel zoeken. Maar sijsje, pimpelmees, koolmees, bonte specht, deze soorten blijven veel liever in de boom/struik zitten als daar de mogelijkheid tot voedsel wordt aangeboden.

Laat ik maar niet beginnen over een gierzwaluw :)

Zelf heb ik geen draadkooien, maar ik vind ze er wel praktisch (voor de liefhebber) en hygiënisch (voor de vogel) uitzien. Zal het nog even herhalen, ik woon in een betonnen grot met glas en persoonlijk ben ik blij dat ik niet elke dag meer op jacht/verzameltocht hoef te gaan om te overleven.

dijkkamp
10-04-2008, 18:30
Als je je vogels op een natuurlijke mannier wilt houden

dus jij laat af en toe een kat of roofvogel los in je voliere want dit zijn NATUURLIJKE vijanden van de vogels.

een jong wat uit zijn nest is gevallen leg jij niet terug gebeurt in de natuur ook niet.

als een vogel wat mankeert ga jij er ook niet mee naar de dieren(vogel)arts kan in de natuur ook niet.

enz,enz,enz

Weinig echte vogelliefhebbers hier.

waar wel dan in jouw ogen:p :p

Henk3
10-04-2008, 18:39
Ieder op zijn manier, het is allemaal wat kort door de bocht. Hou de boel gewoon goed schoon op welke manier je ook met je hobby bezig bent en het zal nog wel een beetje los lopen.
Oefen je hobby zodanig uit dat het uitnodigt voor een ander om er ook aan te beginnen. Elkaar aftroeven heeft niet zo heel veel nut denk ik. Ha, ha.
Jongens en meisjes maak er het beste van met je vogels. Het kan natuurlijk geen kwaad om eens goed te overdenken hoe je je hobby beoefend. Open staan voor hoe iemand anders het doet/ziet is in principe niet zo verkeerd.